1. Nieuws

    Plasterk in geweer tegen seksdating-reclame

    Mediaminister Plasterk wil de zenders die zendtijd vullen met seksdating-programma’s eerst de kans gegeven zelf met een gedragscode te komen.
    Jarco Kriek
    20 februari 2008
    comments 0
    Plasterk in geweer tegen seksdating-reclame
    Mediaminister Plasterk wil de commerciële zenders die de nachtelijke uitzenduren vullen met zogenaamde seksdating-programma’s eerst zelf de kans gegeven om met een gedragscode voor deze programma’s te komen. Lukt dit niet dan, zal de bewindsman met maatregelen komen.

    Het gaat Plasterk vooral om misleidende seksdating-programma’s. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat de SMS-advertenties van naar mannen zoekende vrouwen op zijn zachtst gezegd misleidend zijn. Plasterk wil zelfs overwegen de mediawet aan te passen als de betrokken zenders niet zelf met een oplossing voor het probleem komen.

    Plasterk komt met zijn harde aanpak van de problematiek rondom seksdating-boodschappen in antwoord op de motie over dit onderwerp die ChristenUnie-fractieleider Arie Slob bij de minister had ingediend. Deze motie werd eind december door een meerderheid van de Tweede Kamer aangenomen.

    Seksdating-programma’s worden vooral uitgezonden door de commerciële televisiezenders van de mediabedrijven RTL Nederland en ProSiebenSat.1 Media (SBS Broadcasting). Daarnaast zendt de Rotterdamse regionale commerciële omroep RNN7 veel van dit soort programma’s uit.

    Vooral voor RNN7 kan het verbod op deze programma’s ernstige gevolgen hebben. De omroep zit niet al te best bij kas, getuige de conflicten over doorgiftevergoedingen bij onder andere kabelbedrijven Zesko en CAIW. Door inkomstenderving wegens beperkingen bij seksdating-reclames zal de zender in nog onstuimiger financieel vaarwater belanden.
    PlasterkseksdatingRNN7

    Reacties

  1. TV-TIP Per seconde wijzer

    Per seconde wijzer
    NPO 2 om 19:55 uur
    Twee kandidaten testen onder hoge druk hun kennis in verschillende categorieën. Hoe zetten zij hun jokers in, hoeveel rondes zullen de spelers het volhouden en met welk bedrag gaan de spelers uiteindelijk naar huis?

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD GIRLS S5

      Girls geeft een ongepolijste blik op het leven van een bont gezelschap vrouwelijke twintigers in New York. Van talloze vernederingen tot zeldzame overwinningen: de vrouwen weten nog altijd niet wat ze willen - van de mannen, van elkaar, of van zichzelf. Totaal TV mag het vijfde seizoen vijf keer op dvd weggeven.

    TV-TIP Nationaal Zorgdebat

    Nationaal Zorgdebat
    NPO 2 om 20:25 uur
    Draaien kwetsbare ouderen op voor de miljardenbezuinigingen in de zorg? Het is het centrale thema van het Nationaal Zorgdebat.

    Zappen.blog.nl