1. Nieuws

    Publieke omroep investeert elf miljard in tv-programma’s

    Europese publieke omroepen investeren op jaarbasis gezamenlijk elf miljard euro in tv-programma’s. Hierdoor zijn ze de grootste investeerder in tv-content in Europa.
    Jarco Kriek
    4 maart 2016
    comments 6
    Publieke omroep investeert elf miljard in tv-programma’s
    Foto: ANP

    Europese publieke omroepen investeren op jaarbasis gezamenlijk elf miljard euro in tv-programma’s. Hierdoor zijn ze de grootste investeerder in tv-content in Europa. Door samenwerking kan de kijker beter van deze investering profiteren.


    Dat is de mening van Henk Hagoort, voorzitter van de raad van bestuur van de Nederlandse publieke omroep (NPO). Hij ziet vooral voordelen in samenwerking op het gebied van technologie en uitzendrechten. Hierdoor moeten programma’s tussen Europese publieke omroepen makkelijker onderling kunnen worden uitgewisseld. Hagoort deed deze uitspraak tijdens een EU-conferentie over de ontwikkeling van videocontent die in Amsterdam plaatsvond. Bij deze conferentie waren naast internationale omroep- en mediaprofessionals ook mediastaatssecretaris Sander Dekker en Netflix-baas Reed Hastings aanwezig.

    Publiek video on demand-platform

    Belangrijk onderdeel van het plan van Hagoort is dat publieke omroepen de ruimte krijgen voor het ontwikkelen van eigen online video on demand-platformen. "Ik zie publieke VOD-platforms als een belangrijke katalysator voor nog meer uitwisseling van content, juist omdat die uitwisseling niet wordt beperkt door de schaarste aan uitzendplekken op gewone tv-kanalen. In een VOD-omgeving is die schaarste voorbij", aldus Hagoort. Er moet volgens Hagoort nog wel veel gebeuren om de ontwikkeling van publieke VOD-platforms kansrijk te maken, desnoods met wet- en regelgeving. Hij wijst daarbij onder andere op de dominante positie van grote commerciële distributiepartijen: "Het kan niet zo zijn dat lokale publieke kanalen door hen op onvindbare posities worden geplaatst."

    NPOpublieke omroepEuropaEBUEuropean Broadcast UnionHenk HagoortSander DekkerReed HastingsNetflixonlinevideo on demandvodeo-on-demandVoDtechniektechnologieuitzendrechtenonlineinternetlineairnon lineairnon-lineairtvtelevisietv=programma'stelevisieprogramma'stv-programmatelevisieprogramma

    Lees ook

    Reacties

  1. TV-TIP The Challenge

    The Challenge
    RTL 4 om 17:00 uur
    Van ons mag presentator Kevin Brouwer zich de koning van de dagtelevisie noemen. Al jaren presenteert de Rotterdammer overdag het ene commerciële programma na het andere. The Challenge is de nieuwste show van Brouwer, waarin bedrijven zichzelf promoten aan de hand van allerlei uitdagingen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN BAD MOMS 2

      In Bad Moms 2 moeten de drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders de uitdagingen van kerstmis tot een goed einde brengen. Deze keer verwelkomen ze de ultieme vijand: hun eigen moeders. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn schitteren in het hilarische vervolg van Bad Moms. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP Maleficent

    Maleficent
    Net5 om 20:00 uur
    We kennen allemaal het sprookje van Doornroosje - denken we. In Maleficent krijgen we de waarheid te zien, waarin heel slim wordt ingespeeld op de bekende versie. Prinses Aurora wordt nog steeds vervloekt door Maleficent, maar we krijgen te zien dat die laatste daar een heel begrijpelijke reden voor heeft.