1. Nieuws

    Publieke omroep past beeldlogo’s aan

    De publieke omroep luistert na lange tijd dan toch naar een veel gehoorde klacht van haar kijkers en past binnen enkele weken de beeldlogo’s van haar tv-zenders aan.
    Jarco Kriek
    23 mei 2014
    comments 8
    Publieke omroep past beeldlogo’s aan
    Foto: ANP

    De publieke omroep luistert na lange tijd dan toch naar een veel gehoorde klacht van haar kijkers en past binnen enkele weken de beeldlogo’s van haar tv-zenders aan.

    De beeldlogo’s verdwijnen niet uit het beeld maar worden wel minder opvallend zichtbaar. Dat wil de NPO realiseren door de beeldlogo’s transparanter te maken. De wijziging is door NPO-woordvoerster Charlotte Geurink aan Totaal TV bevestigd. De transparantere beeldlogo’s worden in juni op de landelijke zenders Nederland 1, Nederland 2 en Nederland 3 ingevoerd. Na de wijziging voldoen de beeldlogo’s aan de richtlijnen van de European Broadcast Union (EBU). Beeldlogo’s zijn in veel gevallen een wens van contentaanbieders om het content tegen commerciële hergebruik en verkoop van opgenomen tv-programma’s te verhinderen. Sommige contentaanbieders eisen zelfs het gebruik van beeldlogo’s.

    Beeldvervuiling

    Veel kijkers vinden dit een vorm van beeldvervuiling die er voor zorgt dat er met minder plezier naar programma’s gekeken wordt. Naast het zenderlogo is er bij de publieke omroep ook nog een melding of een logo van de uitzendende publieke omroep te zien. Bij premium aangekocht content – zoals de samenvattingen van het Eredivisie-voetbal – is soms ook een extra logo in één van de onderhoeken van het beeldscherm te vinden. In Nederland gebruiken commerciële omroepen naast zenderlogo’s ook infobanners en infobalken tijdens lopende programma’s om de kijker op komende programma’s te wijzen.

    NPOpublieke omroepbeeldlogoEBUEuropean Broadcast Unionlogo

    Reacties

  1. TV-TIP Nederland verbouwt

    Nederland verbouwt
    NPO 1 om 22:20 uur
    De 17-jarige Jantien verbouwt in Zeeland haar ouderlijk huis. De tiener neemt de melkveehouderij van haar ouders over en heeft grootse plannen. Ondertussen moet ze haar bedrijf, met 480 koeien, ook draaiende zien te houden. Het jonge Brabanste stel Benjamin (31) en Rianne (26) zit middenin de verbouwing van hun vrijstaande jaren '30 woning. Ze hebben nog maar een paar weken om de bovenverdieping af krijgen om daar te gaan wonen.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP Nederland verbouwt

    Nederland verbouwt
    NPO 1 om 22:20 uur
    De 17-jarige Jantien verbouwt in Zeeland haar ouderlijk huis. De tiener neemt de melkveehouderij van haar ouders over en heeft grootse plannen. Ondertussen moet ze haar bedrijf, met 480 koeien, ook draaiende zien te houden. Het jonge Brabanste stel Benjamin (31) en Rianne (26) zit middenin de verbouwing van hun vrijstaande jaren '30 woning. Ze hebben nog maar een paar weken om de bovenverdieping af krijgen om daar te gaan wonen.

    Zappen.blog.nl