1. Nieuws

    Publieke omroep past beeldlogo’s aan

    De publieke omroep luistert na lange tijd dan toch naar een veel gehoorde klacht van haar kijkers en past binnen enkele weken de beeldlogo’s van haar tv-zenders aan.
    Jarco Kriek
    23 mei 2014
    comments 8
    Publieke omroep past beeldlogo’s aan
    Foto: ANP

    De publieke omroep luistert na lange tijd dan toch naar een veel gehoorde klacht van haar kijkers en past binnen enkele weken de beeldlogo’s van haar tv-zenders aan.

    De beeldlogo’s verdwijnen niet uit het beeld maar worden wel minder opvallend zichtbaar. Dat wil de NPO realiseren door de beeldlogo’s transparanter te maken. De wijziging is door NPO-woordvoerster Charlotte Geurink aan Totaal TV bevestigd. De transparantere beeldlogo’s worden in juni op de landelijke zenders Nederland 1, Nederland 2 en Nederland 3 ingevoerd. Na de wijziging voldoen de beeldlogo’s aan de richtlijnen van de European Broadcast Union (EBU). Beeldlogo’s zijn in veel gevallen een wens van contentaanbieders om het content tegen commerciële hergebruik en verkoop van opgenomen tv-programma’s te verhinderen. Sommige contentaanbieders eisen zelfs het gebruik van beeldlogo’s.

    Beeldvervuiling

    Veel kijkers vinden dit een vorm van beeldvervuiling die er voor zorgt dat er met minder plezier naar programma’s gekeken wordt. Naast het zenderlogo is er bij de publieke omroep ook nog een melding of een logo van de uitzendende publieke omroep te zien. Bij premium aangekocht content – zoals de samenvattingen van het Eredivisie-voetbal – is soms ook een extra logo in één van de onderhoeken van het beeldscherm te vinden. In Nederland gebruiken commerciële omroepen naast zenderlogo’s ook infobanners en infobalken tijdens lopende programma’s om de kijker op komende programma’s te wijzen.

    NPOpublieke omroepbeeldlogoEBUEuropean Broadcast Unionlogo

    Reacties

  1. TV-TIP De TV kantine

    De TV kantine
    RTL 4 om 20:08 uur
    Na acht seizoenen sluit de drukbezochtste kantine van 't land zijn deuren en openen Carlo en Irene die van de grootste tv-studio’s en locaties van Nederland. Deze negende reeks belooft een weerzien met oude bekenden én verrassende nieuwe typetjes te worden, zoals Eva Jinek, rapper Boef en Roxeanne Hazes.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Atlanta

    Atlanta
    Fox om 20:15 uur
    De neven Earn en Alfred banen zich een weg door de rapwereld van Atlanta. Heel eenvoudig gaat dat niet, voornamelijk door hun tegengestelde kijk op de wereld als het om commercie, succes en ras gaat. Dat maakt het voor ons wél een stuk leuker om naar te kijken.