1. Nieuws

    Publieke omroep past beeldlogo’s aan

    De publieke omroep luistert na lange tijd dan toch naar een veel gehoorde klacht van haar kijkers en past binnen enkele weken de beeldlogo’s van haar tv-zenders aan.
    Jarco Kriek
    23 mei 2014
    comments 8
    Publieke omroep past beeldlogo’s aan
    Foto: ANP

    De publieke omroep luistert na lange tijd dan toch naar een veel gehoorde klacht van haar kijkers en past binnen enkele weken de beeldlogo’s van haar tv-zenders aan.

    De beeldlogo’s verdwijnen niet uit het beeld maar worden wel minder opvallend zichtbaar. Dat wil de NPO realiseren door de beeldlogo’s transparanter te maken. De wijziging is door NPO-woordvoerster Charlotte Geurink aan Totaal TV bevestigd. De transparantere beeldlogo’s worden in juni op de landelijke zenders Nederland 1, Nederland 2 en Nederland 3 ingevoerd. Na de wijziging voldoen de beeldlogo’s aan de richtlijnen van de European Broadcast Union (EBU). Beeldlogo’s zijn in veel gevallen een wens van contentaanbieders om het content tegen commerciële hergebruik en verkoop van opgenomen tv-programma’s te verhinderen. Sommige contentaanbieders eisen zelfs het gebruik van beeldlogo’s.

    Beeldvervuiling

    Veel kijkers vinden dit een vorm van beeldvervuiling die er voor zorgt dat er met minder plezier naar programma’s gekeken wordt. Naast het zenderlogo is er bij de publieke omroep ook nog een melding of een logo van de uitzendende publieke omroep te zien. Bij premium aangekocht content – zoals de samenvattingen van het Eredivisie-voetbal – is soms ook een extra logo in één van de onderhoeken van het beeldscherm te vinden. In Nederland gebruiken commerciële omroepen naast zenderlogo’s ook infobanners en infobalken tijdens lopende programma’s om de kijker op komende programma’s te wijzen.

    NPOpublieke omroepbeeldlogoEBUEuropean Broadcast Unionlogo

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN BAD MOMS 2

      In Bad Moms 2 moeten de drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders de uitdagingen van kerstmis tot een goed einde brengen. Deze keer verwelkomen ze de ultieme vijand: hun eigen moeders. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn schitteren in het hilarische vervolg van Bad Moms. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.