1. Nieuws

    Publieke omroep verliest kijkers

    De Nederlandse publieke omroep (NPO) heeft in 2015 kijkers aan RTL Nederland en SBS Broadcasting verloren. Alle landelijke publieke zenders verloren marktaandeel.
    Jarco Kriek
    3 januari 2016
    comments 17
    Publieke omroep verliest kijkers
    Foto: ANP

    De Nederlandse publieke omroep (NPO) heeft in 2015 kijkers aan RTL Nederland en SBS Broadcasting verloren. Alle landelijke publieke zenders verloren marktaandeel.


    Internetsite Mediajournaal berekende op basis van week- en maandcijfers van Stichting Kijkonderzoek (SKO) het marktaandeel van de zenders van NPO, RTL Nederland en SBS Broadcasting. De officiële jaarrapportage van SKO wordt binnenkort bekendgemaakt. Uit de berekening van Mediacourant blijkt dat de landelijke publieke zenders NPO 1, NPO 2 en NPO 3 allemaal marktaandeel zijn kwijtgeraakt. Het totale marktaandeel in de primetime uren 18.00 – 24.00 van kijkers van zes jaar en ouder van de NPO daalde van 36,5 naar 34,1 procent. De NPO-zenders blijven nog wel het best bekeken.

    SBS Broadcasting in de lift

    NPO verloor vooral kijkers aan de zenders van SBS Broadcasting. Het gezamenlijke marktaandeel van SBS6, SBS9, Net5 en Veronica steeg met 1,7 procent naar 18,6. Dit resultaat betekent de derde jaar groei op rij voor SBS Broadcasting. Het marktaandeel is nog wel lager dan in 2011. Veronica verloor als enige SBS-zender marktaandeel. Bij RTL Nederland is RTL 5 het slechtste van de klas en verloor marktaandeel. Het marktaandeel van RTL Nederland steeg wel met 0,6 procent naar 29,3 procent.

    NPOpublieke omroepNPO 1NPO1NPO 2NPO2NPO 3NPO3RTL NederlandRTL 4RTL 5RTL 7RTL 8RTL ZSBS BroadcastingSBS6SBS9Net5Veronica. kijkcijfersStichting KijkonderzoekSKO

    Reacties

  1. TV-TIP Land Rush

    Land Rush
    Discovery Channel om 18:30 uur
    Vier moderne pioniers trekken de wildernis van Alaska in om daar een woning te bouwen. Danny bouwt zijn blokhut helemaal zelf en Tiffany heeft moeite met de vroege sneeuw.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP 2Doc: De jacht op de match

    2Doc: De jacht op de match
    NPO 2 om 20:25 uur
    Wat is de rol en het belang van DNA-onderzoek in strafzaken? Moet elke burger zijn DNA afstaan? Een onderzoek naar de ethische en privacydilemma's aan de hand van de Utrechtse serieverkrachterzaak.

    Zappen.blog.nl