1. Nieuws

    Publieke omroep verliest kijkers

    De Nederlandse publieke omroep (NPO) heeft in 2015 kijkers aan RTL Nederland en SBS Broadcasting verloren. Alle landelijke publieke zenders verloren marktaandeel.
    Jarco Kriek
    3 januari 2016
    comments 17
    Publieke omroep verliest kijkers
    Foto: ANP

    De Nederlandse publieke omroep (NPO) heeft in 2015 kijkers aan RTL Nederland en SBS Broadcasting verloren. Alle landelijke publieke zenders verloren marktaandeel.


    Internetsite Mediajournaal berekende op basis van week- en maandcijfers van Stichting Kijkonderzoek (SKO) het marktaandeel van de zenders van NPO, RTL Nederland en SBS Broadcasting. De officiële jaarrapportage van SKO wordt binnenkort bekendgemaakt. Uit de berekening van Mediacourant blijkt dat de landelijke publieke zenders NPO 1, NPO 2 en NPO 3 allemaal marktaandeel zijn kwijtgeraakt. Het totale marktaandeel in de primetime uren 18.00 – 24.00 van kijkers van zes jaar en ouder van de NPO daalde van 36,5 naar 34,1 procent. De NPO-zenders blijven nog wel het best bekeken.

    SBS Broadcasting in de lift

    NPO verloor vooral kijkers aan de zenders van SBS Broadcasting. Het gezamenlijke marktaandeel van SBS6, SBS9, Net5 en Veronica steeg met 1,7 procent naar 18,6. Dit resultaat betekent de derde jaar groei op rij voor SBS Broadcasting. Het marktaandeel is nog wel lager dan in 2011. Veronica verloor als enige SBS-zender marktaandeel. Bij RTL Nederland is RTL 5 het slechtste van de klas en verloor marktaandeel. Het marktaandeel van RTL Nederland steeg wel met 0,6 procent naar 29,3 procent.

    NPOpublieke omroepNPO 1NPO1NPO 2NPO2NPO 3NPO3RTL NederlandRTL 4RTL 5RTL 7RTL 8RTL ZSBS BroadcastingSBS6SBS9Net5Veronica. kijkcijfersStichting KijkonderzoekSKO

    Reacties

  1. TV-TIP De storm

    De storm
    NPO 3 om 20:25 uur
    Tijdens de watersnoodramp van 1953 raakt Julia (Sylvia Hoeks) haar baby kwijt. Terwijl de Zeeuwen het water ontvluchten, gaat Julia terug naar het rampgebied. Regisseur Ben Sombogaart leverde met deze film zijn derde kaskraker op rij. Vooral het mooie, dienende spel van Barry Atsma valt op.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Safe House

    Safe House
    Veronica om 20:30 uur
    Deze actiethriller had zo van Tony Scott kunnen zijn. Dat komt ook door de rol van Denzel Washington, die weer eens de ervaren crack speelt die opgezadeld zit met een groentje (Ryan Reynolds), die twijfelt of zijn CIA-gevangene wel een verrader is. Acteerwerk en actie zijn goed in deze vrij inhoudsloze film.