1. Nieuws

    Publieke omroep wijzigt zendernamen

    Alle tv- en radiozenders van de publieke omroep hebben vanaf 19 augustus een nieuwe naam. De zenders worden nu onder de merknaam NPO gepresenteerd.
    Jarco Kriek
    19 augustus 2014
    comments 24
    Publieke omroep wijzigt zendernamen

    Alle tv- en radiozenders van de publieke omroep hebben vanaf 19 augustus een nieuwe naam. De zenders worden nu onder de merknaam NPO gepresenteerd.

    Zo heet Nederland 1 voortaan NPO 1. Nederland 1 was tot 19 augustus de sterkste merknaam van de NPO. Veel merkdeskundigen noemen de beslissing van de publieke omroep een grote fout. Die fout kost de publieke omroep ook nog eens meer dan 150.000 euro. Dat is namelijk het bedrag dat is uitgegeven om de merknaam NPO te introduceren. Onder meer werd 100.000 euro aan een postduivenvereniging betaald om de domeinnaam npo.nl in bezit te krijgen. Daarnaast bestaat de nieuwe vormgeving onder meer uit zenderlogo’s en daaraan gekoppelde beeldlogo’s die vanaf nu transparant op het televisiescherm te zien zijn.

    Mediagedrag

    De NPO zelf noemt een veranderend medialandschap en mediagedrag van de kijker de belangrijkste reden om nieuwe zendernamen in te voeren. De achterliggende gedachte is dat het publiek met de nieuwe zendernamen beginnend met NPO de publieke omroep kan blijven vinden en herkennen. De namen van de televisienetten Nederland 1, Nederland 2, Nederland 3, Zapp en Zappelin zijn veranderd in NPO 1, NPO 2, NPO 3, NPO Zapp en NPO Zappelin. Dat geldt ook voor de radiozenders, die net als televisienetten de toevoeging NPO krijgen: NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO 3FM, NPO Radio 4, NPO Radio 5, NPO Radio 6. Bij NPO Radio 6 is vanwege ruimtegebrek bij het nieuwe logo de toevoeging Soul & Jazz verdwenen. Al eerder wijzigde de NPO de zendernamen van de digitale themakanalen en enkele interactieve diensten.

    Herkenbaarheid

    Shula Rijxman – bestuurder bij de NPO – verdedigt de bekritiseerde stap van de publieke omroep: "We geven de Nederlandse Publieke Omroep hiermee een duidelijk en herkenbaar gezicht dat je overal terugziet. De waardering voor de publieke omroep is hoog en het bereik is groot. Er worden elk jaar opnieuw honderden mooie programma’s door de omroepen gemaakt. Het grootste risico is dat ons aanbod te versnipperd raakt. En in al dat mediageweld willen we goed te vinden zijn."

    NPOpublieke omroepNPO 1NPO 2NPO 3NPO ZappNPO ZappelinNPO Radio 1NPO Radio 2NPO 3FMNPO Radio 4NPO Radio 5NPO Radio 6beeldlogoEBUEuropean Broadcast Unionlogo

    Reacties

  1. TV-TIP Animal Cops: Houston

    Animal Cops: Houston
    Animal Planet om 20:05 uur
    De dierenbescherming krijgt het druk. Er worden diverse zieke dieren in beslag genomen, waaronder een geit en een zwangere kat. Inspecteur Scott Wernick redt een aantal honden.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN KING ARTHUR: LEGEND OF THE SWORD 

      Regisseur Guy Ritchie brengt met z’n dynamische stijl King Arthur: Legend of the Sword naar het grote scherm. De film is een revolutionaire versie van de klassieker over de Excalibur-mythe en volgt Arthur’s reis van de straat naar de troon. Wanneer Arthur’s vader wordt vermoord, grijpt zijn oom Vortigern de troon. Totaal TV geeft vijf keer twee bioscoopkaartjes voor dit epische actie-avontuur weg.

    TV-TIP Mona Lisa Smile

    Mona Lisa Smile
    RTL 8 om 20:30 uur
    In de jaren vijftig mogen vrouwen wel naar de universiteit, maar daar wordt ze geleerd dat het hoogste streven nog steeds de functie van huismoeder is. Katherine Watson, de nieuwe lerares kunstgeschiedenis, heeft daar heel andere idee?n over.

    Zappen.blog.nl