1. Nieuws

    Publieke omroepen houden vast aan felgekleurde beeldlogo’s

    De afzonderlijke publieke omroepen leggen het advies van de NPO naast zich neer en volharden in het gebruik van de eigen felgekleurde beeldlogo’s.
    13 augustus 2014
    comments 35
    Publieke omroepen houden vast aan felgekleurde beeldlogo’s

    De afzonderlijke publieke omroepen leggen het advies van de NPO naast zich neer en volharden in het gebruik van de eigen felgekleurde beeldlogo’s.

    De Europese omroeporganisatie EBU waarschuwde de NPO en andere Europese publieke omroepen al in 2010 voor het gebruik van niet transparante en gekleurde beeldlogo’s. Ook adviseerde de EBU haar leden om zoveel mogelijk beeldlogo’s niet te gebruiken en als deze toch gebruikt moeten worden niet steeds op dezelde positie te tonen. De NPO gebruikt de omzetting van de zendernamen van de drie landelijke tv-zenders op 19 augustus – Nederland 1 heet vanaf dat moment bijvoorbeeld NPO 1 – om de overstap naar transparante beeldlogo’s te maken.

    Eigenwijs

    De NPO heeft de afgelopen maanden geprobeerd om de beeldlogo’s van afzonderlijke publieke omroepen transparant te maken. Het verzet van de publieke omroepen is echter zo groot dat dit ervoor zorgt dat er ook na 19 augustus nog felgekleurde beeldlogo’s zichtbaar zijn. De NPO en de omroepen gaan hierover onderhandelen, maar de kans is klein dat de partijen het nog dit jaar met elkaar eens worden. De publieke omroepen zijn bang dat transparante en minder opvallende beeldlogo’s voor verwatering van hun identiteit zorgt.

    Geen klachten

    Daarnaast hebben publieke omroepen geen klachten en mogelijke schadeclaims – die de NPO verwacht als er gekleurde beeldlogo’s gebruikt blijven worden – over de logo’s ontvangen. Het inbranden van beeldlogo’s zorgt voor schade aan het televisiescherm van de kijker. Het inbranden is met de nu veel gebruikte beeldtechnieken een minder groot risico dan voorheen. Vooral oudere plasmatelevisies en de hypermoderne OLED-televisies zijn gevoelig voor inbranding.

    NPOpublieke omroepNPO1NPO 1NPO2NPO 2NPO3NPO 3logobeeldlogoplasmaLCDLEDOLEDinbrandingEBUEuropean Broadcast Union

    Reacties

  1. TV-TIP Land Rush

    Land Rush
    Discovery Channel om 18:30 uur
    Vier moderne pioniers trekken de wildernis van Alaska in om daar een woning te bouwen. Danny bouwt zijn blokhut helemaal zelf en Tiffany heeft moeite met de vroege sneeuw.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP 2Doc: De jacht op de match

    2Doc: De jacht op de match
    NPO 2 om 20:25 uur
    Wat is de rol en het belang van DNA-onderzoek in strafzaken? Moet elke burger zijn DNA afstaan? Een onderzoek naar de ethische en privacydilemma's aan de hand van de Utrechtse serieverkrachterzaak.

    Zappen.blog.nl