1. Nieuws

    Publieke radiozenders en Q-Music verliezen veel luisteraars door zendmastsoap

    De zendmastsoap heeft de publieke omroep veel luisteraars gekost. Dat is vandaag duidelijk geworden toen de luistercijfers over de zomermaanden juli en augustus bekend werden gemaakt.
    Jarco Kriek
    29 september 2011
    comments 0
    Publieke radiozenders en Q-Music verliezen veel luisteraars door zendmastsoap

    De zendmastsoap heeft de publieke omroep veel luisteraars gekost. Dat is vandaag duidelijk geworden toen de luistercijfers over de zomermaanden juli en augustus bekend werden gemaakt.

    Het luistertijdaandeel van de publieke radiozenders daalde in de periode juli/augustus naar 31,1 procent. Dat is 1,5 procent minder dan in de periode mei/juni. Niet alleen de publieke omroep verloor veel luisteraars. Ook het commerciële radiostation Q-Music zag het aantal luisteraars afkalven. Het gedeeltelijk neerstorten van de zendmast in Hoogersmilde en de soap die er na een brand in de zendmast Lopik afspeelde zijn hier de belangrijkste oorzaak van. Zendmastbeheerder Novec stelde in het geval van de zendmast Lopik zoveel veiligheidseisen aan zenderoperator Broadcast Partners dat er een bemiddelaar aan te pas moest komen om een opening in de zendmastsoap te vinden. Broadcast Partners is de zenderoperator die voor de publieke omroepen en Q-Music de FM-verspreiding verzorgd.

    Ondanks toezeggingen dat de FM-zenders op de zendmast Lopik deze week weer op vol vermogen zouden draaien is dat tot op heden nog niet het geval. Volgens NPO-radiodirecteur Jan Westerhof draaien de zenders nu op 90 procent van het toegestane vermogen en duurt het mogelijk nog vier weken tot deze op vol vermogen gaan draaien. Over de zendmast in Hoogersmilde is Westerhof nog somberder. De opbouw van de nieuwe zendmast zal mogelijk twee jaar in beslag gaan nemen. Gesprekken over een hogere tijdelijke noodmast van 200 meter om de radio-ontvangst in het noorden van het land te verbeteren verlopen nog niet vlekkeloos.

    3FM heeft de grootste klap van het slechte bereik van de publieke omroep moeten incasseren. Het publieke radiostation verloor net geen procentpunt luistertijdaandeel. Westerhof rekende in het NCRV-radioprogramma Lunch voor dat er hierdoor gemiddeld 15 procent minder luisteraars dan voorheen naar 3FM luisterden. Voor Q-Music is de klap volgens directeur Peter Bossaert in gebieden waar men slecht te ontvangen was en in sommige gebieden nog steeds is zelfs nog groter, in deze gebieden luisteren gemiddeld 25 procent minder mensen naar de commerciële zender. Q-Music bezint zich op dit moment op manieren om de verloren luisteraars weer terug te winnen.

    NPOpublieke omroepQ MusicQ-MusicBroadcast PartnersNoveczendmastsoapzendmastHoogersmildeLopik

    Reacties

  1. TV-TIP Coming to America

    Coming to America
    RTL 8 om 20:30 uur
    Eddie Murphy schittert in deze amusante comedy als een Afrikaanse prins die weigert met het mooie meisje te trouwen dat door zijn vader is uitgezocht. In plaats daarvan reist hij undercover naar New York om een intelligente, onafhankelijke vrouw te vinden. Grappige film, die aan het eind verandert in een liefdesdrama.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD DUNKIRK

      Verteld vanaf het land, de zee en de lucht start Dunkirk als honderdduizenden Britse en geallieerde soldaten omsingeld zijn door vijandelijke troepen. Totaal TV mag de dvd van deze epische actiethriller vijf keer weggeven.

    TV-TIP Helemaal het einde

    Helemaal het einde
    RTL 4 om 20:38 uur
    Precies een jaar geleden verruilden drie gezinnen hun oude, vertrouwde leventje in voor een ongewis bestaan in het Zuid-Amerikaanse Chili. Nu is het tijd om de balans op te maken. Welk gezin keert gillend terug naar huis?