1. Nieuws

    Publieke radiozenders en Q-Music verliezen veel luisteraars door zendmastsoap

    De zendmastsoap heeft de publieke omroep veel luisteraars gekost. Dat is vandaag duidelijk geworden toen de luistercijfers over de zomermaanden juli en augustus bekend werden gemaakt.
    Jarco Kriek
    29 september 2011
    comments 0
    Publieke radiozenders en Q-Music verliezen veel luisteraars door zendmastsoap

    De zendmastsoap heeft de publieke omroep veel luisteraars gekost. Dat is vandaag duidelijk geworden toen de luistercijfers over de zomermaanden juli en augustus bekend werden gemaakt.

    Het luistertijdaandeel van de publieke radiozenders daalde in de periode juli/augustus naar 31,1 procent. Dat is 1,5 procent minder dan in de periode mei/juni. Niet alleen de publieke omroep verloor veel luisteraars. Ook het commerciële radiostation Q-Music zag het aantal luisteraars afkalven. Het gedeeltelijk neerstorten van de zendmast in Hoogersmilde en de soap die er na een brand in de zendmast Lopik afspeelde zijn hier de belangrijkste oorzaak van. Zendmastbeheerder Novec stelde in het geval van de zendmast Lopik zoveel veiligheidseisen aan zenderoperator Broadcast Partners dat er een bemiddelaar aan te pas moest komen om een opening in de zendmastsoap te vinden. Broadcast Partners is de zenderoperator die voor de publieke omroepen en Q-Music de FM-verspreiding verzorgd.

    Ondanks toezeggingen dat de FM-zenders op de zendmast Lopik deze week weer op vol vermogen zouden draaien is dat tot op heden nog niet het geval. Volgens NPO-radiodirecteur Jan Westerhof draaien de zenders nu op 90 procent van het toegestane vermogen en duurt het mogelijk nog vier weken tot deze op vol vermogen gaan draaien. Over de zendmast in Hoogersmilde is Westerhof nog somberder. De opbouw van de nieuwe zendmast zal mogelijk twee jaar in beslag gaan nemen. Gesprekken over een hogere tijdelijke noodmast van 200 meter om de radio-ontvangst in het noorden van het land te verbeteren verlopen nog niet vlekkeloos.

    3FM heeft de grootste klap van het slechte bereik van de publieke omroep moeten incasseren. Het publieke radiostation verloor net geen procentpunt luistertijdaandeel. Westerhof rekende in het NCRV-radioprogramma Lunch voor dat er hierdoor gemiddeld 15 procent minder luisteraars dan voorheen naar 3FM luisterden. Voor Q-Music is de klap volgens directeur Peter Bossaert in gebieden waar men slecht te ontvangen was en in sommige gebieden nog steeds is zelfs nog groter, in deze gebieden luisteren gemiddeld 25 procent minder mensen naar de commerciële zender. Q-Music bezint zich op dit moment op manieren om de verloren luisteraars weer terug te winnen.

    NPOpublieke omroepQ MusicQ-MusicBroadcast PartnersNoveczendmastsoapzendmastHoogersmildeLopik

    Reacties

  1. TV-TIP UEFA Europa League Feyenoord - Fenerbahçe

    UEFA Europa League Feyenoord - Fenerbahçe
    RTL 7 om 18:00 uur
    Rechtstreeks verslag van de wedstrijd tussen Feyenoord en Fenerbahçe.

    Doe mee en win!

    • *

      5X BLU-RAY JASON BOURNE

      Matt Damon is terug en dit keer krijgt de zaak een persoonlijk tintje in Jason Bourne. Totaal TV mag dit spetterende vijfde hoofdstuk van de kaskrakerfranchise vijf keer als Blu-ray vijf keer weggeven.

    TV-TIP Rachel Getting Married

    Rachel Getting Married
    RTL 8 om 20:30 uur
    Wanneer Kym (Anne Hathaway) terugkeert naar haar ouderlijk huis voor de bruiloft van haar zus Rachel (Rosemarie Dewitt), brengt ze een lange geschiedenis van persoonlijke crisis en familieconflicten met zich mee. Vrienden en familie van het bruidspaar zijn bijeen voor een weekend vol plezier, muziek en liefde, maar Kym´s aanwezigheid -met haar scherpe tong en gevoel voor drama- weet de sfeer goed onder druk te zetten.

    Zappen.blog.nl