1. Nieuws

    Publieke radiozenders en Q-Music verliezen veel luisteraars door zendmastsoap

    De zendmastsoap heeft de publieke omroep veel luisteraars gekost. Dat is vandaag duidelijk geworden toen de luistercijfers over de zomermaanden juli en augustus bekend werden gemaakt.
    Jarco Kriek
    29 september 2011
    comments 0
    Publieke radiozenders en Q-Music verliezen veel luisteraars door zendmastsoap

    De zendmastsoap heeft de publieke omroep veel luisteraars gekost. Dat is vandaag duidelijk geworden toen de luistercijfers over de zomermaanden juli en augustus bekend werden gemaakt.

    Het luistertijdaandeel van de publieke radiozenders daalde in de periode juli/augustus naar 31,1 procent. Dat is 1,5 procent minder dan in de periode mei/juni. Niet alleen de publieke omroep verloor veel luisteraars. Ook het commerciële radiostation Q-Music zag het aantal luisteraars afkalven. Het gedeeltelijk neerstorten van de zendmast in Hoogersmilde en de soap die er na een brand in de zendmast Lopik afspeelde zijn hier de belangrijkste oorzaak van. Zendmastbeheerder Novec stelde in het geval van de zendmast Lopik zoveel veiligheidseisen aan zenderoperator Broadcast Partners dat er een bemiddelaar aan te pas moest komen om een opening in de zendmastsoap te vinden. Broadcast Partners is de zenderoperator die voor de publieke omroepen en Q-Music de FM-verspreiding verzorgd.

    Ondanks toezeggingen dat de FM-zenders op de zendmast Lopik deze week weer op vol vermogen zouden draaien is dat tot op heden nog niet het geval. Volgens NPO-radiodirecteur Jan Westerhof draaien de zenders nu op 90 procent van het toegestane vermogen en duurt het mogelijk nog vier weken tot deze op vol vermogen gaan draaien. Over de zendmast in Hoogersmilde is Westerhof nog somberder. De opbouw van de nieuwe zendmast zal mogelijk twee jaar in beslag gaan nemen. Gesprekken over een hogere tijdelijke noodmast van 200 meter om de radio-ontvangst in het noorden van het land te verbeteren verlopen nog niet vlekkeloos.

    3FM heeft de grootste klap van het slechte bereik van de publieke omroep moeten incasseren. Het publieke radiostation verloor net geen procentpunt luistertijdaandeel. Westerhof rekende in het NCRV-radioprogramma Lunch voor dat er hierdoor gemiddeld 15 procent minder luisteraars dan voorheen naar 3FM luisterden. Voor Q-Music is de klap volgens directeur Peter Bossaert in gebieden waar men slecht te ontvangen was en in sommige gebieden nog steeds is zelfs nog groter, in deze gebieden luisteren gemiddeld 25 procent minder mensen naar de commerciële zender. Q-Music bezint zich op dit moment op manieren om de verloren luisteraars weer terug te winnen.

    NPOpublieke omroepQ MusicQ-MusicBroadcast PartnersNoveczendmastsoapzendmastHoogersmildeLopik

    Reacties

  1. TV-TIP 3 op reis

    3 op reis
    NPO 3 om 19:50 uur
    Evi reist verder door Denemarken en bezoekt de imposante krijtrotsen van het eiland Møn. Chris reist rond door het westen van de USA en bezoekt Denver.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD GIRLS S5

      Girls geeft een ongepolijste blik op het leven van een bont gezelschap vrouwelijke twintigers in New York. Van talloze vernederingen tot zeldzame overwinningen: de vrouwen weten nog altijd niet wat ze willen - van de mannen, van elkaar, of van zichzelf. Totaal TV mag het vijfde seizoen vijf keer op dvd weggeven.

    TV-TIP Planet Earth II

    Planet Earth II
    NPO 1 om 20:20 uur
    We bezoeken de woestijnen van de wereld, een landschap van uitersten waar het leven zwaar op de proef wordt gesteld.

    Zappen.blog.nl