1. Nieuws

    Reclame Code Commissie tikt KPN op de vingers

    De Reclame Code Commissie heeft KPN voor het uiten van misleidende reclame op de vingers getikt. KPN krijgt de aanbeveling te stoppen met deze manier van adverteren.
    Jarco Kriek
    25 mei 2012
    comments 0
    Reclame Code Commissie tikt KPN op de vingers
    Foto: ANP

    De Reclame Code Commissie heeft KPN voor het uiten van misleidende reclame voor haar tv-product Alles-In-1 glasvezel op de vingers getikt. KPN krijgt de aanbeveling te stoppen met deze manier van adverteren.

    Een inwoner van Veendam heeft bij de Reclame Code Commissie geklaagd over de manier waarop KPN en het bedrijf Reggefiber in de gemeente Veendam reclame voor mogelijk toekomstige glasvezeldiensten hebben gemaakt. De manier waarop in Veendam om de gunst van abonnees werd gestreden, was opvallend. Al eerder berichtte Totaal TV hierover.

    KPN schept onduidelijkheid

    In een reclamefolder die in Veendam werd verspreid, stelde KPN dat de inschrijving voor het afnemen van glasvezeldiensten beslissend kon zijn voor aanleg van glasvezel. Glasvezelexploitant Reggefiber legt namelijk pas glasvezel aan wanneer minimaal dertig procent van de aansluitingen via het afnemen van een abonnement bij een serviceprovider actief worden gebruikt. De klager zegt dat met de uiting van KPN de indruk wordt gewekt dat er alleen glasvezel wordt aangelegd als zich er voldoende mensen bij KPN - of een andere serviceprovider die van het glasvezelnetwerk van Reggefiber gebruik maakt - hebben aangemeld. Dat is onjuist omdat de lokale kabelexploitant Stichting Kabel Veendam al eerder openbaar had gemaakt dat men in Veendam een eigen glasvezelnetwerk ging aanleggen.

    Verweer KPN van tafel

    In het verweer heeft KPN laten weten dat men zijn glasvezeldiensten niet via het glasvezelnetwerk van Stichting Kabel Veendam kan aanbieden. En dat men alleen via een Reggefiber glasvezelnetwerk KPN-diensten kan leveren wanneer er bij Reggefiber bekend is dat minimaal dertig procent van de aansluitingen actief worden gebruikt. De Reclame Code Commissie vindt echter dat KPN misleidende reclame heeft gemaakt waarbij de consument de indruk kan hebben dat er alleen een glasvezelnetwerk in Veendam kwam als dertig procent van de inwoners ook daadwerkelijk glasvezeldiensten gingen afnemen. Dat is feitelijk onjuist omdat de minimumgrens van dertig procent actieve aansluitingen alleen van toepassing was voor het Reggefiber glasvezelnetwerk. En dus niet voor het glasvezelnetwerk van kabelexploitant Stichting Kabel Veendam.

    Aanbeveling van Reclame Code commissie

    De Reclame Commissie laat in de uitspraak weten dat er sprake is van misleidende reclame-uitingen: "De Commissie acht de brief voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de noodzaak om in te gaan op het aanbod van KPN om zich in te schrijven voor glasvezel. Gelet hierop, en nu de uiting de gemiddelde consument ertoe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder e van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.”

    KPNReggefiberglasvezelVeendamStichting Kabel VeendamSKVReclame CodecommissieRCC

    Reacties

  1. TV-TIP The Expendables 2

    The Expendables 2
    RTL 7 om 20:30 uur
    Barney (Stallone), Lee (Statham), Yin (Li), Gunnar (Lundgren), Toll (Couture) en Hale (Crews) – samen met nieuwe leden Billy the Kid (Hemsworth) en Maggie (Nan) – worden door Mr. Church (Willis) naar Azië gestuurd voor een simpele klus. Het geld lijkt snel verdiend voor de old-school vechtmachines, maar de missie loopt vreselijk uit de hand en één van hen wordt genadeloos omgebracht. De Expendables zweren wraak en vechten zich een bloedig spoor dwars door de vijandige linies. Onderweg maken ze nog even korte metten met een transport van vijf ton plutonium, meer dan genoeg om de machtsverhoudingen in de wereld te veranderen. Maar dat is nog niets vergeleken met de wraakactie die ze in petto hebben voor de tegenstander die hun partner vermoordde. Daar hebben ze zo hun methodes voor.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD REBECKA MARTINSSON

      Deze misdaadserie speelt zich af in het afgelegen noordelijke Zweedse landschap: advocate Rebecka Martinsson voelt zich ondanks een succesvolle carrière ongelukkig in het leven. Totaal TV mag de dvd van Rebecka Martinsson (distributeur Lumière) vijf keer weggeven.

    TV-TIP Spectre

    Spectre
    Film1 Premiere om 20:30 uur
    Een cryptische boodschap uit Bonds verleden stuurt hem op het spoor van een sinistere organisatie. Terwijl M. een strijd levert tegen politieke krachten, om de geheime dienst in leven te houden, weet Bond de lagen van bedrog weg te pellen om de afgrijselijke waarheid achter Spectre te onthullen.