1. Nieuws

    Reclame Code Commissie tikt KPN op de vingers

    De Reclame Code Commissie heeft KPN voor het uiten van misleidende reclame op de vingers getikt. KPN krijgt de aanbeveling te stoppen met deze manier van adverteren.
    Jarco Kriek
    25 mei 2012
    comments 0
    Reclame Code Commissie tikt KPN op de vingers
    Foto: ANP

    De Reclame Code Commissie heeft KPN voor het uiten van misleidende reclame voor haar tv-product Alles-In-1 glasvezel op de vingers getikt. KPN krijgt de aanbeveling te stoppen met deze manier van adverteren.

    Een inwoner van Veendam heeft bij de Reclame Code Commissie geklaagd over de manier waarop KPN en het bedrijf Reggefiber in de gemeente Veendam reclame voor mogelijk toekomstige glasvezeldiensten hebben gemaakt. De manier waarop in Veendam om de gunst van abonnees werd gestreden, was opvallend. Al eerder berichtte Totaal TV hierover.

    KPN schept onduidelijkheid

    In een reclamefolder die in Veendam werd verspreid, stelde KPN dat de inschrijving voor het afnemen van glasvezeldiensten beslissend kon zijn voor aanleg van glasvezel. Glasvezelexploitant Reggefiber legt namelijk pas glasvezel aan wanneer minimaal dertig procent van de aansluitingen via het afnemen van een abonnement bij een serviceprovider actief worden gebruikt. De klager zegt dat met de uiting van KPN de indruk wordt gewekt dat er alleen glasvezel wordt aangelegd als zich er voldoende mensen bij KPN - of een andere serviceprovider die van het glasvezelnetwerk van Reggefiber gebruik maakt - hebben aangemeld. Dat is onjuist omdat de lokale kabelexploitant Stichting Kabel Veendam al eerder openbaar had gemaakt dat men in Veendam een eigen glasvezelnetwerk ging aanleggen.

    Verweer KPN van tafel

    In het verweer heeft KPN laten weten dat men zijn glasvezeldiensten niet via het glasvezelnetwerk van Stichting Kabel Veendam kan aanbieden. En dat men alleen via een Reggefiber glasvezelnetwerk KPN-diensten kan leveren wanneer er bij Reggefiber bekend is dat minimaal dertig procent van de aansluitingen actief worden gebruikt. De Reclame Code Commissie vindt echter dat KPN misleidende reclame heeft gemaakt waarbij de consument de indruk kan hebben dat er alleen een glasvezelnetwerk in Veendam kwam als dertig procent van de inwoners ook daadwerkelijk glasvezeldiensten gingen afnemen. Dat is feitelijk onjuist omdat de minimumgrens van dertig procent actieve aansluitingen alleen van toepassing was voor het Reggefiber glasvezelnetwerk. En dus niet voor het glasvezelnetwerk van kabelexploitant Stichting Kabel Veendam.

    Aanbeveling van Reclame Code commissie

    De Reclame Commissie laat in de uitspraak weten dat er sprake is van misleidende reclame-uitingen: "De Commissie acht de brief voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de noodzaak om in te gaan op het aanbod van KPN om zich in te schrijven voor glasvezel. Gelet hierop, en nu de uiting de gemiddelde consument ertoe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder e van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.”

    KPNReggefiberglasvezelVeendamStichting Kabel VeendamSKVReclame CodecommissieRCC

    Reacties

  1. TV-TIP De hel van '63

    De hel van '63
    NPO 3 om 20:25 uur
    Natuurlijk valt er op dit Elfstedenepos wel wat aan te merken. Sommige scènes doen bijvoorbeeld wat gekunsteld aan.Maar over de hele linie is de film een mooie hommage aan de Tocht der Tochten. We zien de ervaringen van vier deelnemers en daardoor wordt het een film die niet alleen toegankelijk is voor verstokte nostalgici.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Les misérables

    Les misérables
    SBS9 om 20:30 uur
    In het 19de eeuwse Frankrijk wordt Jean Valjean na negentien jaar uit de gevangenis ontslagen. Hij bouwt onder een valse naam een nieuw bestaan op als burgemeester van een klein stadje. Deze zoveelste verfilming van Victor Hugo's boek blinkt uit in acteerwerk, art direction en een daverende geluidskwaliteit.