1. Nieuws

    Reclame Code Commissie tikt KPN op de vingers

    De Reclame Code Commissie heeft KPN voor het uiten van misleidende reclame op de vingers getikt. KPN krijgt de aanbeveling te stoppen met deze manier van adverteren.
    Jarco Kriek
    25 mei 2012
    comments 0
    Reclame Code Commissie tikt KPN op de vingers
    Foto: ANP

    De Reclame Code Commissie heeft KPN voor het uiten van misleidende reclame voor haar tv-product Alles-In-1 glasvezel op de vingers getikt. KPN krijgt de aanbeveling te stoppen met deze manier van adverteren.

    Een inwoner van Veendam heeft bij de Reclame Code Commissie geklaagd over de manier waarop KPN en het bedrijf Reggefiber in de gemeente Veendam reclame voor mogelijk toekomstige glasvezeldiensten hebben gemaakt. De manier waarop in Veendam om de gunst van abonnees werd gestreden, was opvallend. Al eerder berichtte Totaal TV hierover.

    KPN schept onduidelijkheid

    In een reclamefolder die in Veendam werd verspreid, stelde KPN dat de inschrijving voor het afnemen van glasvezeldiensten beslissend kon zijn voor aanleg van glasvezel. Glasvezelexploitant Reggefiber legt namelijk pas glasvezel aan wanneer minimaal dertig procent van de aansluitingen via het afnemen van een abonnement bij een serviceprovider actief worden gebruikt. De klager zegt dat met de uiting van KPN de indruk wordt gewekt dat er alleen glasvezel wordt aangelegd als zich er voldoende mensen bij KPN - of een andere serviceprovider die van het glasvezelnetwerk van Reggefiber gebruik maakt - hebben aangemeld. Dat is onjuist omdat de lokale kabelexploitant Stichting Kabel Veendam al eerder openbaar had gemaakt dat men in Veendam een eigen glasvezelnetwerk ging aanleggen.

    Verweer KPN van tafel

    In het verweer heeft KPN laten weten dat men zijn glasvezeldiensten niet via het glasvezelnetwerk van Stichting Kabel Veendam kan aanbieden. En dat men alleen via een Reggefiber glasvezelnetwerk KPN-diensten kan leveren wanneer er bij Reggefiber bekend is dat minimaal dertig procent van de aansluitingen actief worden gebruikt. De Reclame Code Commissie vindt echter dat KPN misleidende reclame heeft gemaakt waarbij de consument de indruk kan hebben dat er alleen een glasvezelnetwerk in Veendam kwam als dertig procent van de inwoners ook daadwerkelijk glasvezeldiensten gingen afnemen. Dat is feitelijk onjuist omdat de minimumgrens van dertig procent actieve aansluitingen alleen van toepassing was voor het Reggefiber glasvezelnetwerk. En dus niet voor het glasvezelnetwerk van kabelexploitant Stichting Kabel Veendam.

    Aanbeveling van Reclame Code commissie

    De Reclame Commissie laat in de uitspraak weten dat er sprake is van misleidende reclame-uitingen: "De Commissie acht de brief voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de noodzaak om in te gaan op het aanbod van KPN om zich in te schrijven voor glasvezel. Gelet hierop, en nu de uiting de gemiddelde consument ertoe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder e van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.”

    KPNReggefiberglasvezelVeendamStichting Kabel VeendamSKVReclame CodecommissieRCC

    Reacties

  1. TV-TIP Nieuwe tijden

    Nieuwe tijden
    RTL 5 om 18:00 uur
    Wanneer Karim alleen terugkomt van de wittebroodsweken, treft hij tot zijn verbijstering een nieuwe bewoonster aan op zijn kamer. Het is de charmante, maar manipulatieve Elin, die Sil van alles op de mouw speldt. De andere huurder is de mysterieuze Mark, voor wie zowel Moon als Tiffy gelijk valt.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD LUCIFER S1

      Lucifer vertelt het verhaal van de duivel die verveeld is geraakt en besluit een nieuw leven in Los Angeles op te bouwen. De charismatische Lucifer vermaakt zich met zijn drie grote passies: wijn, vrouwen en muziek. Totaal TV mag het eerste seizoen vijf keer op dvd weggeven.

    TV-TIP Risky Rivers

    Risky Rivers
    NPO 3 om 20:25 uur
    Susan Visser en Monic Hendrickx maken ver weg van de bewoonde wereld een jungletocht over de Surinamerivier. Ze worden middenin de jungle gedropt in een bootje met als uitrusting niet meer dan een kapmes, veldfles en peddel. In vier dagen moeten ze aan de overkant van het spookachtige Brokopondomeer zien te komen.