1. Nieuws

    Reclame Code Commissie tikt KPN op de vingers

    De Reclame Code Commissie heeft KPN voor het uiten van misleidende reclame op de vingers getikt. KPN krijgt de aanbeveling te stoppen met deze manier van adverteren.
    Jarco Kriek
    25 mei 2012
    comments 0
    Reclame Code Commissie tikt KPN op de vingers
    Foto: ANP

    De Reclame Code Commissie heeft KPN voor het uiten van misleidende reclame voor haar tv-product Alles-In-1 glasvezel op de vingers getikt. KPN krijgt de aanbeveling te stoppen met deze manier van adverteren.

    Een inwoner van Veendam heeft bij de Reclame Code Commissie geklaagd over de manier waarop KPN en het bedrijf Reggefiber in de gemeente Veendam reclame voor mogelijk toekomstige glasvezeldiensten hebben gemaakt. De manier waarop in Veendam om de gunst van abonnees werd gestreden, was opvallend. Al eerder berichtte Totaal TV hierover.

    KPN schept onduidelijkheid

    In een reclamefolder die in Veendam werd verspreid, stelde KPN dat de inschrijving voor het afnemen van glasvezeldiensten beslissend kon zijn voor aanleg van glasvezel. Glasvezelexploitant Reggefiber legt namelijk pas glasvezel aan wanneer minimaal dertig procent van de aansluitingen via het afnemen van een abonnement bij een serviceprovider actief worden gebruikt. De klager zegt dat met de uiting van KPN de indruk wordt gewekt dat er alleen glasvezel wordt aangelegd als zich er voldoende mensen bij KPN - of een andere serviceprovider die van het glasvezelnetwerk van Reggefiber gebruik maakt - hebben aangemeld. Dat is onjuist omdat de lokale kabelexploitant Stichting Kabel Veendam al eerder openbaar had gemaakt dat men in Veendam een eigen glasvezelnetwerk ging aanleggen.

    Verweer KPN van tafel

    In het verweer heeft KPN laten weten dat men zijn glasvezeldiensten niet via het glasvezelnetwerk van Stichting Kabel Veendam kan aanbieden. En dat men alleen via een Reggefiber glasvezelnetwerk KPN-diensten kan leveren wanneer er bij Reggefiber bekend is dat minimaal dertig procent van de aansluitingen actief worden gebruikt. De Reclame Code Commissie vindt echter dat KPN misleidende reclame heeft gemaakt waarbij de consument de indruk kan hebben dat er alleen een glasvezelnetwerk in Veendam kwam als dertig procent van de inwoners ook daadwerkelijk glasvezeldiensten gingen afnemen. Dat is feitelijk onjuist omdat de minimumgrens van dertig procent actieve aansluitingen alleen van toepassing was voor het Reggefiber glasvezelnetwerk. En dus niet voor het glasvezelnetwerk van kabelexploitant Stichting Kabel Veendam.

    Aanbeveling van Reclame Code commissie

    De Reclame Commissie laat in de uitspraak weten dat er sprake is van misleidende reclame-uitingen: "De Commissie acht de brief voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de noodzaak om in te gaan op het aanbod van KPN om zich in te schrijven voor glasvezel. Gelet hierop, en nu de uiting de gemiddelde consument ertoe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder e van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.”

    KPNReggefiberglasvezelVeendamStichting Kabel VeendamSKVReclame CodecommissieRCC

    Reacties

  1. TV-TIP 28 Weeks Later

    28 Weeks Later
    RTL 7 morgen om 00:35 uur
    De uitbraak van het levensgevaarlijke Rage-virus heeft de bevolking van het Verenigd Koninkrijk bijna uitgeroeid. Het Amerikaanse leger heeft zich in Londen gevestigd om orde op zaken te stellen. Overlevenden krijgen te horen dat het veilig is om terug te keren naar de stad. Maar dan slaat 28 weken na de eerste uitbraak van het virus, het noodlot opnieuw toe en lijkt het einde van de mensheid nabij.

    Doe mee en win!

    • *

      5X BLU-RAY JASON BOURNE

      Matt Damon is terug en dit keer krijgt de zaak een persoonlijk tintje in Jason Bourne. Totaal TV mag dit spetterende vijfde hoofdstuk van de kaskrakerfranchise vijf keer als Blu-ray vijf keer weggeven.

    TV-TIP Walking Tall

    Walking Tall
    Veronica om 20:00 uur
    Chris Vaughn (The Rock) is een ex-marinier die naar huis terugkeert. Wat hij aantreft is niet langer meer het stadje waar hij afscheid van nam. Zijn aardsrivaal Jay Hamilton (Neal McDonough) heeft het rustige plaatsje waar Chris opgroeide, veranderd in een spookstad, waar misdaad, drugs en geweld de boventoon voeren. Chris en zijn maatje Ray Templeton (Johnny Knoxville) besluiten te vechten voor de belangen van het dorp. Het wordt een keiharde strijd, maar ze geven niet op.

    Zappen.blog.nl