1. Nieuws

    Reclame Code Commissie tikt Reggefiber en XS4All op vingers

    Niet alleen KPN is deze maand door de Reclame Code Commissie wegens misleidende reclame op de vingers getikt. Ook de bedrijven Reggefiber en XS4All ondergingen hetzelfde lot.
    Jarco Kriek
    26 mei 2012
    comments 0
    Reclame Code Commissie tikt Reggefiber en XS4All op vingers
    Foto: ANP

    Niet alleen KPN is deze maand door de Reclame Code Commissie wegens misleidende reclame op de vingers getikt. Ook de bedrijven Reggefiber en XS4All ondergingen hetzelfde lot.

    XS4All is geheel in handen van KPN terwijl bij Reggefiber het op dit moment nog gaat om een minderheidsbelang. Er zijn echter al verkoopafspraken over resterende aandelen in Reggefiber gemaakt waardoor ook Reggefiber op termijn in ieder geval voor het grootste gedeelte in handen van KPN komt.

    Wildwest in Veendam

    Totaal TV meldde eerder al dat KPN de aanbeveling van de Reclame Code Commissie heeft gekregen om niet meer op de manier waarop gedaan is reclame voor het tv-product Interactieve TV te maken. Dit gaat over de manier waarop in Veendam gepoogd is dertig procent van het aantal huishoudens een actieve aansluiting op een nieuw Reggefiber-glasvezelnetwerk te laten afnemen. Uiteindelijk staakte Reggefiber deze poging omdat duidelijk werd dat minder dan dertig procent actieve aansluitingen zouden worden afgenomen.

    Misleidende reclame Reggefiber

    Reggefiber werd door de Reclame Code Commissie op de vingers getikt omdat het in een reclame-uiting de volgende zin plaatste "Als 30% van de huishoudens ‘ja’ zegt tegen glasvezel van Reggefiber dan komt het er. Dit percentage is in zicht, maar nog niet bereikt. Schrijft u zich niet in, dan kan het nog jaren duren voordat Veendam en Wildervank aan de beurt zijn. En dat zou toch zonde zijn.” De Reclame Code Commissie oordeelde dat vooral het laatste gedeelte misleidend is omdat het lokale kabelbedrijf Stichting Kabel Veendam (SKV) al eerder het besluit had genomen om een glasvezelnetwerk in Veendam en omgeving uit te rollen.

    Ook XS4All misleidend

    Ook XS4All maakte in Veendam reclame-uitingen waarin werd gehamerd op het behalen van de minimale actieve dekkingsgraad van dertig procent. Daarbij stelde XS4All dat alleen dan glasvezel binnen de drie en twaalf maanden beschikbaar zou zijn. Ook stelde XS4All dat het minimaal vijf jaar zou gaan duren voordat er weer een mogelijkheid voor een glasvezelnetwerk in Veendam zou zijn als deze minimale dekking niet gehaald zou worden. Om dezelfde redenen als KPN en Reggefiber kreeg ook XS4All van de Reclame Code Commissie de aanbeveling om in de toekomst soortgelijke reclame-uitingen achterwege te laten.
    KPNReggefiberXS4AllReclema Code CommissieInteractieve TVglasvezelVeendamStichting Kabel VeendamSKVmisleidende reclame

    Reacties

  1. TV-TIP Natuur op 2: Wild Patagonia

    Natuur op 2: Wild Patagonia
    NPO 2 om 16:45 uur
    Patagonië is een immens gebied zonder afgebakende grenzen dat bijna heel het zuiden van Chili en Argentinië bestrijkt. Vreemde landschappen, reusachtige bergketens en onmetelijke, weidse vlakten. Het dierenleven in dit gebied weet zich op unieke manieren te handhaven en zelfs te floreren.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN BAD MOMS 2

      In Bad Moms 2 moeten de drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders de uitdagingen van kerstmis tot een goed einde brengen. Deze keer verwelkomen ze de ultieme vijand: hun eigen moeders. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn schitteren in het hilarische vervolg van Bad Moms. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP UEFA Europa League

    UEFA Europa League
    RTL 7 om 19:00 uur
    Stefan de Vrij speelt al enkele jaren prima voor Lazio Roma. De verdediger had onlangs een akkefietje met Dick Advocaat door vanwege een blessure af te zeggen voor Oranje, maar gewoon voor Lazio te spelen. Het bleek een misverstand. Hij is hersteld en speelt in de Europa League tegen Vitesse.