1. Nieuws

    Reclame Code Commissie tikt UPC voor misleidende reclame op de vingers

    Mediabedrijf UPC is door de Reclame Code Commissie (RCC) op de vingers getikt voor misleidende reclame waarbij door UPC gesuggereerd wordt dat in sommige gevallen de snelheid van een glasvezelverbinding omlaag gaat.
    Jarco Kriek
    7 oktober 2011
    comments 0
    Reclame Code Commissie tikt UPC voor misleidende reclame op de vingers

    Mediabedrijf UPC is door de Reclame Code Commissie (RCC) op de vingers getikt voor misleidende reclame waarbij door UPC gesuggereerd wordt dat in sommige gevallen de snelheid van een glasvezelverbinding omlaag gaat.

    De uitspraak van RCC dateert al van enkele maanden geleden maar is pas nu via de internetsite Glasvezel.nu openbaar geworden. UPC heeft direct na de uitspraak van RCC hoger beroep aangetekend. De uitspraak van dit hoger beroep wordt in de loop van deze maand verwacht.

    De zaak tegen UPC werd door een vrijwilliger van het glasvezelinitiatief – overigens op persoonlijke titel – aangespannen. UPC maakte de misleidende reclame volgens het RCC in een reclamefolder die in Wijchen is verspreid. Daarin stelt UPC het volgende: "Met ADSL – maar ook met bijvoorbeeld glasvezel – gaat alle informatie van internet, tv en telefonie samen als het ware als een trechter. Als u dan tv kijkt, wordt een deel van de ruimte gebruikt voor het televisiesignaal. Uw internetsnelheid gaat daardoor naar beneden.” UPC vervolgt dan met een passage waarin men zegt dat dit via het kabelnetwerk van UPC niet het geval is: "Met de kabel van UPC, zijn de signalen gescheiden en krijgen zo de ruimte die ze nodig hebben. Hierdoor gaat tv-kijken niet ten koste van de internetsnelheid.”

    Het RCC vindt deze reclame-uiting misleidend en oneerlijk. Het stelt in haar oordeel dat de door UPC geschetste problemen mogelijk alleen kan optreden bij zogenaamde heavy users. Verder stelt het RCC in haar oordeel dat deze uiting de gemiddelde consument er toe te brengen een besluit over een transactie te nemen die men anders niet genomen zou hebben.

    UPC is tegen de uitspraak van het RCC bij het College van Beroep in hoger beroep gegaan. Deze doet deze maand een definitieve uitspraak over mogelijke misleidende reclame van UPC.

    UPCReclame Code CommissieRCCglasvezelmisleidende reclamereclame

    Reacties

  1. TV-TIP Tomtesterom

    Tomtesterom
    NPO 3 om 20:30 uur
    Tom doet een IQ-test en de uitslag van die test zal hij binnen acht maanden proberen te verbeteren naar 131. Met die uitslag ben je officieel hoogbegaafd.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP Hellboy II: The Golden Army

    Hellboy II: The Golden Army
    SBS9 om 20:30 uur
    Als een oude wapenstilstand tussen de mensheid en het onzichtbare magische rijk wordt geschonden, dreigt de hel op aarde uit te breken. Een meedogenloze leider van zowel de wereld boven als beneden trotseert zijn afkomst en wekt een onstuitbaar leger wezens tot leven. De moedigste en hardste superheld van de wereld moet het opnemen tegen deze genadeloze dictator en zijn brute rovers. Ja, hij is gewelddadig. Ja, hij heeft ook horens. En ja, hij wordt soms verkeerd begrepen. Maar als er een klus geklaard moet worden, moet je wel bij Hellboy (Ron Perlman) zijn. Met zijn team van het Bureau voor Paranormale Research en Defensie, z’n pyrokinetische vriendin Liz (Selma Blair), de empatische vismens Abe (Doug Jones) en protoplasma-mysticus Johann reist het team van het BPRD heen en weer tussen de oppervlakte en de onzichtbare magische wereld, waar fantasiewezens tastbaar worden. En Hellboy, met beide werelden bekend maar in geen van beide geaccepteerd, moet kiezen tussen zijn vertrouwde leven en een onbekende toekomst die lonkt.

    Zappen.blog.nl