1. Nieuws

    Reclame Code Commissie tikt UPC voor misleidende reclame op de vingers

    Mediabedrijf UPC is door de Reclame Code Commissie (RCC) op de vingers getikt voor misleidende reclame waarbij door UPC gesuggereerd wordt dat in sommige gevallen de snelheid van een glasvezelverbinding omlaag gaat.
    Jarco Kriek
    7 oktober 2011
    comments 0
    Reclame Code Commissie tikt UPC voor misleidende reclame op de vingers

    Mediabedrijf UPC is door de Reclame Code Commissie (RCC) op de vingers getikt voor misleidende reclame waarbij door UPC gesuggereerd wordt dat in sommige gevallen de snelheid van een glasvezelverbinding omlaag gaat.

    De uitspraak van RCC dateert al van enkele maanden geleden maar is pas nu via de internetsite Glasvezel.nu openbaar geworden. UPC heeft direct na de uitspraak van RCC hoger beroep aangetekend. De uitspraak van dit hoger beroep wordt in de loop van deze maand verwacht.

    De zaak tegen UPC werd door een vrijwilliger van het glasvezelinitiatief – overigens op persoonlijke titel – aangespannen. UPC maakte de misleidende reclame volgens het RCC in een reclamefolder die in Wijchen is verspreid. Daarin stelt UPC het volgende: "Met ADSL – maar ook met bijvoorbeeld glasvezel – gaat alle informatie van internet, tv en telefonie samen als het ware als een trechter. Als u dan tv kijkt, wordt een deel van de ruimte gebruikt voor het televisiesignaal. Uw internetsnelheid gaat daardoor naar beneden.” UPC vervolgt dan met een passage waarin men zegt dat dit via het kabelnetwerk van UPC niet het geval is: "Met de kabel van UPC, zijn de signalen gescheiden en krijgen zo de ruimte die ze nodig hebben. Hierdoor gaat tv-kijken niet ten koste van de internetsnelheid.”

    Het RCC vindt deze reclame-uiting misleidend en oneerlijk. Het stelt in haar oordeel dat de door UPC geschetste problemen mogelijk alleen kan optreden bij zogenaamde heavy users. Verder stelt het RCC in haar oordeel dat deze uiting de gemiddelde consument er toe te brengen een besluit over een transactie te nemen die men anders niet genomen zou hebben.

    UPC is tegen de uitspraak van het RCC bij het College van Beroep in hoger beroep gegaan. Deze doet deze maand een definitieve uitspraak over mogelijke misleidende reclame van UPC.

    UPCReclame Code CommissieRCCglasvezelmisleidende reclamereclame

    Reacties

  1. TV-TIP Tour de France

    Tour de France
    NPO 1 om 16:35 uur
    Live verslag van de slotetappe van 105 km, van Montgeron naar de Champs-Elysées in Parijs. Aan de finish staat Herman van der Zandt met afwisselend Danny Nelissen of Thijs Zonneveld om renners, ploegleiders en anderen meteen een reactie op de etappe te vragen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD GIRLS S6 

      Girls, over het hectische leven van vier vrouwelijke twintigers is terug voor het zesde seizoen. Vriendinnen Hannah, Marnie, Jessa en Shoshanna proberen nog altijd achter de zin van het leven te komen. Totaal TV mag de dvd van dit laatste seizoen vijf keer weggeven.

    TV-TIP WK Zwemmen

    WK Zwemmen
    NPO 2 om 17:15 uur
    Met wedstrijdbeelden, samenvattingen, interviews en reportages van de belangrijkste sportwedstrijden en -evenementen van die dag.