1. Nieuws

    Reclame Code Commissie tikt UPC voor misleidende reclame op de vingers

    Mediabedrijf UPC is door de Reclame Code Commissie (RCC) op de vingers getikt voor misleidende reclame waarbij door UPC gesuggereerd wordt dat in sommige gevallen de snelheid van een glasvezelverbinding omlaag gaat.
    Jarco Kriek
    7 oktober 2011
    comments 0
    Reclame Code Commissie tikt UPC voor misleidende reclame op de vingers

    Mediabedrijf UPC is door de Reclame Code Commissie (RCC) op de vingers getikt voor misleidende reclame waarbij door UPC gesuggereerd wordt dat in sommige gevallen de snelheid van een glasvezelverbinding omlaag gaat.

    De uitspraak van RCC dateert al van enkele maanden geleden maar is pas nu via de internetsite Glasvezel.nu openbaar geworden. UPC heeft direct na de uitspraak van RCC hoger beroep aangetekend. De uitspraak van dit hoger beroep wordt in de loop van deze maand verwacht.

    De zaak tegen UPC werd door een vrijwilliger van het glasvezelinitiatief – overigens op persoonlijke titel – aangespannen. UPC maakte de misleidende reclame volgens het RCC in een reclamefolder die in Wijchen is verspreid. Daarin stelt UPC het volgende: "Met ADSL – maar ook met bijvoorbeeld glasvezel – gaat alle informatie van internet, tv en telefonie samen als het ware als een trechter. Als u dan tv kijkt, wordt een deel van de ruimte gebruikt voor het televisiesignaal. Uw internetsnelheid gaat daardoor naar beneden.” UPC vervolgt dan met een passage waarin men zegt dat dit via het kabelnetwerk van UPC niet het geval is: "Met de kabel van UPC, zijn de signalen gescheiden en krijgen zo de ruimte die ze nodig hebben. Hierdoor gaat tv-kijken niet ten koste van de internetsnelheid.”

    Het RCC vindt deze reclame-uiting misleidend en oneerlijk. Het stelt in haar oordeel dat de door UPC geschetste problemen mogelijk alleen kan optreden bij zogenaamde heavy users. Verder stelt het RCC in haar oordeel dat deze uiting de gemiddelde consument er toe te brengen een besluit over een transactie te nemen die men anders niet genomen zou hebben.

    UPC is tegen de uitspraak van het RCC bij het College van Beroep in hoger beroep gegaan. Deze doet deze maand een definitieve uitspraak over mogelijke misleidende reclame van UPC.

    UPCReclame Code CommissieRCCglasvezelmisleidende reclamereclame

    Reacties

  1. TV-TIP We Bought a Zoo

    We Bought a Zoo
    RTL 8 om 20:29 uur
    Weduwnaar Benjamin Mee (Matt Damon) woont samen met zijn twee kinderen in Los Angeles. Als journalist van een plaatselijke krant reist hij de hele wereld over, op zoek naar avontuur. Maar op een dag besluit hij dat het tijd wordt voor een nieuwe wending in zijn leven. Hij koopt een oud huis met een flinke lap grond, en de daarbij behorende dierentuin: Rosemoor Animal Park. De dierentuin zit zonder geld en dreigt haar deuren te moeten sluiten, ondanks de tomeloze inzet van oppasser Kelly Foster (Scarlett Johansson) en haar gedreven team. Zonder ook maar enige ervaring en met een beperkt budget, zetten Mee en zijn gezin alles op alles om de dierentuin van de ondergang te redden. Het leven van Benjamin is nu het avontuur waar hij altijd verslag van deed. En het speelt zich af in zijn eigen achtertuin.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN T2: TRAINSPOTTING

      Regisseur Danny Boyle is terug met de originele cast van Trainspotting: Ewan McGregor, Ewen Bremner, Jonny Lee Miller en Robert Carlyle. Oftewel, wat krijgen Spud, Begbie, Sick Boy en Mark Renton nú weer voor hun kiezen? Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP War Horse

    War Horse
    Net5 om 20:30 uur
    Een opmerkelijke vriendschap tussen het paard Joey en zijn trainer Albert. Wanneer de twee gescheiden worden zien we een bijzondere reis van het paard gedurende de oorlog, waarbij het paard niet alleen het leven van mensen die hij tegenkomt veranderd, maar vooral inspireert. Beleef de Eerste Wereldoorlog door de ogen van een paard, een ongelofelijke reis van avontuur, geluk en hechte vriendschap. War Horse is een indrukwekkend verhaal over vriendschap en oorlog. Wat begon als een succesvol boek, werd een hit op Broadway, en is nu een film.

    Zappen.blog.nl