1. Nieuws

    Reclame Code Commissie tikt UPC voor misleidende reclame op de vingers

    Mediabedrijf UPC is door de Reclame Code Commissie (RCC) op de vingers getikt voor misleidende reclame waarbij door UPC gesuggereerd wordt dat in sommige gevallen de snelheid van een glasvezelverbinding omlaag gaat.
    Jarco Kriek
    7 oktober 2011
    comments 0
    Reclame Code Commissie tikt UPC voor misleidende reclame op de vingers

    Mediabedrijf UPC is door de Reclame Code Commissie (RCC) op de vingers getikt voor misleidende reclame waarbij door UPC gesuggereerd wordt dat in sommige gevallen de snelheid van een glasvezelverbinding omlaag gaat.

    De uitspraak van RCC dateert al van enkele maanden geleden maar is pas nu via de internetsite Glasvezel.nu openbaar geworden. UPC heeft direct na de uitspraak van RCC hoger beroep aangetekend. De uitspraak van dit hoger beroep wordt in de loop van deze maand verwacht.

    De zaak tegen UPC werd door een vrijwilliger van het glasvezelinitiatief – overigens op persoonlijke titel – aangespannen. UPC maakte de misleidende reclame volgens het RCC in een reclamefolder die in Wijchen is verspreid. Daarin stelt UPC het volgende: "Met ADSL – maar ook met bijvoorbeeld glasvezel – gaat alle informatie van internet, tv en telefonie samen als het ware als een trechter. Als u dan tv kijkt, wordt een deel van de ruimte gebruikt voor het televisiesignaal. Uw internetsnelheid gaat daardoor naar beneden.” UPC vervolgt dan met een passage waarin men zegt dat dit via het kabelnetwerk van UPC niet het geval is: "Met de kabel van UPC, zijn de signalen gescheiden en krijgen zo de ruimte die ze nodig hebben. Hierdoor gaat tv-kijken niet ten koste van de internetsnelheid.”

    Het RCC vindt deze reclame-uiting misleidend en oneerlijk. Het stelt in haar oordeel dat de door UPC geschetste problemen mogelijk alleen kan optreden bij zogenaamde heavy users. Verder stelt het RCC in haar oordeel dat deze uiting de gemiddelde consument er toe te brengen een besluit over een transactie te nemen die men anders niet genomen zou hebben.

    UPC is tegen de uitspraak van het RCC bij het College van Beroep in hoger beroep gegaan. Deze doet deze maand een definitieve uitspraak over mogelijke misleidende reclame van UPC.

    UPCReclame Code CommissieRCCglasvezelmisleidende reclamereclame

    Reacties

  1. TV-TIP Poh & Co

    Poh & Co
    24Kitchen om 19:30 uur
    Poh Ling Yeow mag dan ?slechts? tweede zijn geworden in het eerste seizoen van het razendpopulaire MasterChef Australia, deze enthousiaste stuiterbal is veruit de meest succesvolle kandidaat van de kookwedstrijd. In Poh & Co kookt ze vanuit haar eigen keuken, met ingrediënten uit eigen tuin.

    Doe mee en win!

    • *

      5X BLU-RAY GEOSTORM

      Nadat een serie van ongekende natuurrampen de planeet heeft bedreigd, formeren wereldleiders een gecompliceerd netwerk van satellieten om het wereldwijde klimaat te controleren. Maar het systeem dat de aarde zou moeten beschermen, wil plotseling alles en iedereen wegvagen. Totaal TV mag deze ultieme strijd tussen mens en natuur vijf keer op Blu-ray weggeven.

    TV-TIP Keuringsdienst van Waarde

    Keuringsdienst van Waarde
    NPO 3 om 20:25 uur
    Je ziet ze steeds vaker fier aan een touwtje hangen in supermarkt of slagerij: de droge worst. Maar er is iets vreemds aan de hand bij een aantal van die lange Zuid-Europese kiezenmoordenaars. Een witte buitenkant, een kruising tussen een poeder en een korrelige substantie. Wat is het?