‘Reclame op zenders publieke omroep afschaffen’

De Nederlandse publieke omroep (NPO) richt zich volgens Römer te veel op het bereiken van een groot aantal kijkers. Dat is volgens hem gedeeltelijk een commerciële afweging. Het bereiken van veel kijkers is namelijk goed voor de STER-inkomsten. "En juist de publieke omroep zou zo niet moeten denken", aldus Römer in een interview in De Telegraaf. Uit onderzoek van Ericsson blijkt de 56 procent van de Nederlanders bereid is meer te betalen voor een reclamevrije publieke omroep.
Meer zendtijd
Het afschaffen van reclame op publieke zenders levert twaalf procent extra zendtijd op. En daar zit een belangrijke keerzijde aan het plan van de NTR-directeur. Afschaffen van reclame zorgt er namelijk voor dat de NPO het met tweehonderd miljoen euro per jaar minder inkomsten dient te doen. Dat bedrag wordt jaarlijks via de STER geïncasseerd. Dit bedrag gaat niet rechtstreeks naar de NPO, maar vloeit naar de overheid. Deze geeft de NPO jaarlijks een vastgesteld budget. Die wordt natuurlijk minder als de STER-inkomsten wegvallen. Een reclamevrije publieke omroep dient dus méér zendtijd te vullen met een fors minder budget. En het is nog maar de vraag of de Nederlandse kijker bereid is om zoveel meer voor een reclamevrije publieke omroep te betalen om het gat van het wegvallen van de STER-inkomsten volledig te dekken.










