Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    ‘Reclame op zenders publieke omroep afschaffen’

    Als het aan NTR-directeur Paul Römer ligt, gaan publieke zenders in de toekomst zonder reclame uitzenden. Een nobel streven dat de zegen van veel kijkers krijgt. Maar er is ook een keerzijde.
    Jarco Kriek
    12 augustus 2017
    comments 18
    ‘Reclame op zenders publieke omroep afschaffen’
    Foto ANP

    De Nederlandse publieke omroep (NPO) richt zich volgens Römer te veel op het bereiken van een groot aantal kijkers. Dat is volgens hem gedeeltelijk een commerciële afweging. Het bereiken van veel kijkers is namelijk goed voor de STER-inkomsten. "En juist de publieke omroep zou zo niet moeten denken", aldus Römer in een interview in De Telegraaf. Uit onderzoek van Ericsson blijkt de 56 procent van de Nederlanders bereid is meer te betalen voor een reclamevrije publieke omroep.

     

    Meer zendtijd

    Het afschaffen van reclame op publieke zenders levert twaalf procent extra zendtijd op. En daar zit een belangrijke keerzijde aan het plan van de NTR-directeur. Afschaffen van reclame zorgt er namelijk voor dat de NPO het met tweehonderd miljoen euro per jaar minder inkomsten dient te doen. Dat bedrag wordt jaarlijks via de STER geïncasseerd. Dit bedrag gaat niet rechtstreeks naar de NPO, maar vloeit naar de overheid. Deze geeft de NPO jaarlijks een vastgesteld budget. Die wordt natuurlijk minder als de STER-inkomsten wegvallen. Een reclamevrije publieke omroep dient dus méér zendtijd te vullen met een fors minder budget. En het is nog maar de vraag of de Nederlandse kijker bereid is om zoveel meer voor een reclamevrije publieke omroep te betalen om het gat van het wegvallen van de STER-inkomsten volledig te dekken.

    NPOpublieke omroepSTERreclameNTRzendtijd

    Reacties