1. Nieuws

    Reclames vanaf najaar met zachter geluid en in HD kwaliteit

    Kiloknallers, discoknallers en weekeindeknallers zullen binnenkort eindelijk minder hard uit de luidsprekers knallen. Nadat de EBU zich er al over uitsprak zullen vanaf 1 september nieuwe geluidseisen gelden.
    Jan-Hein Visser
    31 mei 2011
    comments 0
    Reclames vanaf najaar met zachter geluid en in HD kwaliteit
    Kiloknallers, discoknallers en weekeindeknallers zullen binnenkort eindelijk minder hard uit de luidsprekers knallen. Nadat de Europese organisatie EBU (European Broadcast Union) zich er al over uitsprak zullen vanaf 1 september nieuwe geluidseisen gelden. Hard geluid bij reclames, meestal overigens door dat de audio bewerkt is en niet zozeer het volume echt hoger staat, is één van de grootste ergernissen bij tv-kijkers en de laatste jaren is er al vaker tegen geprotesteerd.

    SPOT, het Nederlandse marketingcentrum voor de televisiereclame ofwel Stichting Promotie Televisiereclame, stelt per 1 september nieuwe geluidseisen aan de aangeleverde reclamespots en promotiefilmpjes van programma's. Het einde van voor veel kijkers storende luidruchtige televisiereclame is daarmee eindelijk in zicht. Dit geldt dan voor alle reclames op alle zenders die via SPOT vertegenwoordigd zijn en dit zijn overigens vrijwel alle in Nederland actieve zenders. Het gaat overigens om TV-reclame want alhoewel op radiozenders precies hetzelfde lijkt te gebeuren zijn daar geen veranderingen voor aangekondigd.

    De bedoeling is dat het geluidsniveau in de reclames hetzelfde zal zijn als de reguliere uitgezonden tv-programma's. SPOT gaat dit vanaf 1 september zelf aanpassen maar vanaf 1 januari 2012 moeten de leveranciers dan ook zelf voor het juiste niveau zorgen. Daarnaast gaat SPOT ook nog eens de leveranciers van reclame verplichten om dit in HD-beeldkwaliteit aan te leveren waardoor aanbiedingen dus nog scherper te zien zijn. Die invloed is echter vooralsnog marginaal want het verschil zal alleen door HD-kijkers echt goed kunnen worden opgemerkt.


    STERReclame. EBU

    Reacties

  1. TV-TIP Say yes to the Dress: Benelux

    Say yes to the Dress: Benelux
    TLC om 20:00 uur
    Nederlandse en Vlaamse aanstaande bruiden kiezen hun perfecte trouwjurk uit bij Koonings. Ze worden onder andere geholpen door de Amerikaanse trouwjurkgoeroe Randy Fenoli.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP Echt niet OK

    Echt niet OK
    NPO 3 om 20:25 uur
    Katja Schuurman, Jan Kooijman en Stijn van Vliet behandelen situaties uit het dagelijks leven die iedereen herkent en die, als je niet oppast, heel ongemakkelijk kunnen worden. Hoe dicht mag je met je naakte lichaam bij een vreemde komen in de kleedkamer? Hoe reageer je als de pasgeboren baby van je collega écht niet knap is? Wat zet je wel en niet op social media? Aan de hand van openhartige gesprekken en hilarische sketches verkennen Jan, Katja en Stijn de grens tussen gepast en ongepast.Ze vragen ook een gast het hemd van het lijf, zoals Jennifer Hoffman, Sofie van den Enk of Tess Milne, en in de sketches worden ze bijgestaan door een topcast van Nederlandse acteurs en actrices. Dé grappige nieuwe gids over wat er wel en vooral ook níet kan anno 2017.

    Zappen.blog.nl