1. Nieuws

    ‘Regelgeving exclusieve content nodig’

    NLconnect vindt dat zogenaamde must offer-regels voor exclusieve content moeten worden ingesteld. Met exclusieve content proberen KPN en Ziggo huidige klanten langer te binden en nieuwe te werven.
    Jarco Kriek
    10 april 2017
    comments 1
    ‘Regelgeving exclusieve content nodig’

    NLconnect is een belangenvereniging die opkomt voor de belangen van twaalf multimedia-aanbieders in Nederland. Onder meer Delta en Stichting Kabel Veendam (SKV) zijn leden van NLconnect. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) biedt marktpartijen op dit moment de mogelijkheid om deel te nemen aan een consultatie met betrekking tot quad play en exclusieve content. Bij quad play worden triple play-diensten via een vast netwerk met mobiele diensten in één abonnementsvorm gecombineerd. Exclusieve content is content dat alleen bij een bepaalde aanbieder aan klanten wordt aangeboden. Vooral KPN en VodafoneZiggo, waarvan kabelbedrijf Ziggo onderdeel is, profileren zich in Nederland als aanbieders van exclusieve content.

     

    Marktverstoring

    KPN biedt eigen series en programma’s via het platform KPN Presenteert als exclusieve content aan. Ziggo biedt klanten gratis het sportkanaal Ziggo Sport Kanaal 14 en films en series van HBO als exclusieve content. Ziggo Sport is overigens bij andere aanbieders wel als betaalzender beschikbaar maar hiervoor dienen klanten een abonnement van rond de vijftien euro per maand af  te sluiten. NLconnect vindt het aanbieden van exclusieve content door KPN en VodafoneZiggo een vorm van misbruik van marktmacht. Het pleit er bij ACM dan ook voor zogenaamde must offer-regels in te stellen. Aanbieders van exclusieve content moeten door deze regels verplicht worden om hun exclusieve content tegen gelijkwaardige voorwaarden aan alle andere aanbieders beschikbaar te stellen. Op deze manier moet de achterstand die zich volgens de belangenvereniging op dit moment voor consumenten en kleinere aanbieders voordoet tot het verleden gaan behoren.

    NLconnectNLkabelAutoriteit Consument & MarktACMconsultatiequad playtriple playvastmobielexclusieve contentKPNVodafoneZiggoVodafoneZiggoHBOZiggo SportKPN Presenteert

    Reacties

  1. TV-TIP De slimste mens: De slimsten vs de rest

    De slimste mens: De slimsten vs de rest
    NPO 2 om 20:25 uur
    Dacht je thuis op de bank altijd dat je het beter wist dan die BN'ers? Nou, dan is dit je kans om dat te laten zien. In aanloop naar het elfde seizoen delen acht onbekende landgenoten de komende week het De Slimste mens-strijdtoneel met oud-winnaars en finalisten uit de afgelopen tien seizoenen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTJES JUMANJI: WELCOME TO THE JUNGLE

      In Jumanji: Welcome to the Jungle zijn de rollen letterlijk omgekeerd wanneer vier tieners de wereld van het spel Jumanji binnengesleurd worden. Ze veranderen in de game-personages die ze zelf kozen, gespeeld door Dwayne Johnson, Kevin Hart, Jack Black en Karen Gillan. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes plus een t-shirt van deze familiefilm weggeven.

    TV-TIP Helemaal het einde

    Helemaal het einde
    RTL 4 om 20:30 uur
    Bij de familie Van Wichen is er genoeg verdiend met de stroopwafelbusiness om een bedrag aan het goede doel te schenken. Karel en An bouwen ondertussen gestaag door aan hun Huis met Open Armen, waarbij ze ook afscheid moeten nemen van een aantal vrijwilligers.