1. Nieuws

    Reggefiber wint glasvezel woordstrijd van Ziggo

    Het college van beroep van de Stichting Reclame Code heeft glasvezelexploitant Reggefiber als winnaar in een woordstrijd met kabelbedrijf Ziggo aangewezen.
    Jarco Kriek
    6 februari 2014
    comments 21
    Reggefiber wint glasvezel woordstrijd van Ziggo
    Foto: ANP

    Het college van beroep van de Stichting Reclame Code heeft glasvezelexploitant Reggefiber als winnaar in een woordstrijd met kabelbedrijf Ziggo aangewezen.

    Reggefiber stapte naar de Stichting Reclame Code om Ziggo op de vingers te tikken en te voorkomen dat Ziggo het woord glasvezelkabelnetwerk nog in reclamecampagnes mag gebruiken. Dat lijkt overigens niet te lukken. Ziggo laat in een reactie weten dat het de term glasvezelkabelnetwerk blijft gebruiken. Omdat het netwerk van Ziggo een gecombineerd glasvezel/coax-netwerk is, is deze omschrijving volgens het kabelbedrijf gerechtvaardigd. Alleen in het laatste kleine deel naar de consument gebruikt Ziggo in haar netwerk de coaxkabel. Bij alle verbindingen naar wijkcentrales maakt het kabelbedrijf van glasvezelverbindingen gebruik. Hierdoor bestaat het Ziggo-netwerk voor 98 procent uit glasvezel. Ziggo kan de uitspraak van de reclame Code Commissie naast zich neerleggen omdat deze niet bindend is.

    Verschillende netwerken

    Ziggo wordt door de Reclame Code Commissie vooral op de vingers getikt door in de zogenaamde Overbodig-campagne in delen in het Ziggo verzorgingsgebied waar Reggefiber glasvezelnetwerk wil aanbrengen het woord glasvezelnetkabelnetwerk in een flyer gebruikt. Uit overige teksten in deze flyer kan de indruk ontstaan dat het glasvezelnetwerk van Reggefiber niet verschilt met het bestaande Ziggo-kabelnetwerk. De Reclame Code Commissie stelt echter dat er een duidelijk verschil tussen de netwerken is omdat het netwerk van Reggefiber voor honderd procent uit glasvezel bestaat.

    Open netwerk

    De Reclame Code Commissie concludeert verder dat de consument via de glasvezelnetwerken van Reggefiber echt keuzevrijheid heeft omdat dit een open netwerk is waarop verschillende serviceproviders diensten kunnen aanbieden. Ziggo stelde in de bewuste campagne dat de keuzevrijheid beperkt was doordat veel beschikbare glasvezelserviceproviders op Reggefiber glasvezelnetwerken feitelijk eigendom van KPN zijn.

    ReggefiberglasvezelZiggokabelReclame Code CommisieglasvezelnetwerkkabelnetwerlglasvezelkabelnetwerkFttFFiber to the HomeTilburgKPNInteractieve TVXS4AllTelfortGlashart MediaVodafoneTele2ConceptsEdutelFieberFypeHelden van NUKickXLLijbrandtLijbrandt TelecomONOnsBrabantNetScarletSolconTweakXMS

    Reacties

  1. TV-TIP Popster, de leukste poppenacts van de wereld

    Popster, de leukste poppenacts van de wereld
    SBS6 om 20:30 uur
    In Popster, de leukste poppenacts van de wereld gaat het erom wie de leukste, opvallendste en meest originele poppenact laat zien. Alle soorten poppen komen voorbij; handpoppen, vingerpoppen, poppen op een stokje tot marionetten.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD GIRLS S6 

      Girls, over het hectische leven van vier vrouwelijke twintigers is terug voor het zesde seizoen. Vriendinnen Hannah, Marnie, Jessa en Shoshanna proberen nog altijd achter de zin van het leven te komen. Totaal TV mag de dvd van dit laatste seizoen vijf keer weggeven.

    TV-TIP Inside Man

    Inside Man
    Veronica om 20:30 uur
    Rechercheur Keith Miller en zijn partner gaan naar de bank waar een overval in volle gang is en er een gijzelingssituatie is ontstaan. Miller moet het opnemen tegen een superintelligente crimineel die de perfecte roof heeft bedacht. De onderhandelingen verlopen moeizaam en worden verder gecompliceerd door de aanwezigheid van een advocaat met belangrijke connecties. Niets is wat het lijkt…