1. Nieuws

    Reggefiber wint glasvezel woordstrijd van Ziggo

    Het college van beroep van de Stichting Reclame Code heeft glasvezelexploitant Reggefiber als winnaar in een woordstrijd met kabelbedrijf Ziggo aangewezen.
    Jarco Kriek
    6 februari 2014
    comments 21
    Reggefiber wint glasvezel woordstrijd van Ziggo
    Foto: ANP

    Het college van beroep van de Stichting Reclame Code heeft glasvezelexploitant Reggefiber als winnaar in een woordstrijd met kabelbedrijf Ziggo aangewezen.

    Reggefiber stapte naar de Stichting Reclame Code om Ziggo op de vingers te tikken en te voorkomen dat Ziggo het woord glasvezelkabelnetwerk nog in reclamecampagnes mag gebruiken. Dat lijkt overigens niet te lukken. Ziggo laat in een reactie weten dat het de term glasvezelkabelnetwerk blijft gebruiken. Omdat het netwerk van Ziggo een gecombineerd glasvezel/coax-netwerk is, is deze omschrijving volgens het kabelbedrijf gerechtvaardigd. Alleen in het laatste kleine deel naar de consument gebruikt Ziggo in haar netwerk de coaxkabel. Bij alle verbindingen naar wijkcentrales maakt het kabelbedrijf van glasvezelverbindingen gebruik. Hierdoor bestaat het Ziggo-netwerk voor 98 procent uit glasvezel. Ziggo kan de uitspraak van de reclame Code Commissie naast zich neerleggen omdat deze niet bindend is.

    Verschillende netwerken

    Ziggo wordt door de Reclame Code Commissie vooral op de vingers getikt door in de zogenaamde Overbodig-campagne in delen in het Ziggo verzorgingsgebied waar Reggefiber glasvezelnetwerk wil aanbrengen het woord glasvezelnetkabelnetwerk in een flyer gebruikt. Uit overige teksten in deze flyer kan de indruk ontstaan dat het glasvezelnetwerk van Reggefiber niet verschilt met het bestaande Ziggo-kabelnetwerk. De Reclame Code Commissie stelt echter dat er een duidelijk verschil tussen de netwerken is omdat het netwerk van Reggefiber voor honderd procent uit glasvezel bestaat.

    Open netwerk

    De Reclame Code Commissie concludeert verder dat de consument via de glasvezelnetwerken van Reggefiber echt keuzevrijheid heeft omdat dit een open netwerk is waarop verschillende serviceproviders diensten kunnen aanbieden. Ziggo stelde in de bewuste campagne dat de keuzevrijheid beperkt was doordat veel beschikbare glasvezelserviceproviders op Reggefiber glasvezelnetwerken feitelijk eigendom van KPN zijn.

    ReggefiberglasvezelZiggokabelReclame Code CommisieglasvezelnetwerkkabelnetwerlglasvezelkabelnetwerkFttFFiber to the HomeTilburgKPNInteractieve TVXS4AllTelfortGlashart MediaVodafoneTele2ConceptsEdutelFieberFypeHelden van NUKickXLLijbrandtLijbrandt TelecomONOnsBrabantNetScarletSolconTweakXMS

    Reacties

  1. TV-TIP Ajax - Feyenoord

    Ajax - Feyenoord
    Fox Sports Eredivisie 1 om 14:30 uur
    Zal Ajax punten verspelen tegen Feyenoord, dat na een stroef begin dit seizoen aardig in vorm leek gekomen? Koploper PSV zal het hopen. Maar in eigen huis is Ajax sterk met Klaas-Jan Huntelaar in de spits, altijd goed in grote wedstrijden. De vraag is ook of de hand van trainer Erik ten Hag in zijn eerste klassieker al zichtbaar is.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Blackhat

    Blackhat
    Net5 om 20:00 uur
    Wanneer de VS en China worden getroffen door twee cyberaanvallen, slaan de landen de handen ineen. Regisseur Michael Mann verkiest zoals altijd vorm boven inhoud: de zoektocht naar de boef is van minder belang dan de sfeervolle plaatjes. Dat maakt een te lijzige, te voorspelbare film vol beeldschermen en toetsenborden.