1. Nieuws

    'RTL overtrad jarenlang reclameregels'

    RTL Nederland heeft in 2006 en 2007 structureel de maximaal toegestane hoeveelheid reclamezendtijd op tv overtreden.
    8 oktober 2009
    comments 0
    'RTL overtrad jarenlang reclameregels'

    RTL Nederland heeft in 2006 en 2007 structureel de maximaal toegestane hoeveelheid reclamezendtijd op tv overtreden.

    Dat melden meerdere goed ingevoerde bronnen in de tv-industrie aan reclamevakblad Adformatie. Het maximaal toegestane aantal van 12 reclameminuten per uur werd in de primetime blokken steevast met een à twee minuten verlengd. Daardoor ontstonden reclameblokken van acht à achtenhalve minuut.

    Insiders schatten dat die overschrijding RTL misschien wel tientallen miljoenen euro’s extra aan reclamegeld heeft opgeleverd. De zaak zou aan het licht zijn gekomen door een arbitragezaak die John de Mol tegen de huidige en voormalige RTL-top heeft aangespannen. Dat gebeurde kort na de overname van De Mols Talpa door RTL in 2007. Toen kwam RTL met cijfers die veel minder goed waren dan vooraf was verwacht. Om de oorzaak daarvan te bekijken, kwam er een arbitragezaak, die nog altijd loopt.

    Nu zou blijken dat De Mol de structurele overschrijding van de primetime-blokken in de periode vóór de overname heeft ontdekt. Die overschrijding leverde de aanzienlijk hogere omzetten op die ten tijde van de overname ineens lager uitvielen.

    Omdat RTL niet onder de Nederlandse maar Luxemburgse mediawet valt, controleert het Nederlandse Commissariaat voor de Media het bedrijf niet op de uitgezonden hoeveelheid reclamezendtijd. Dat wordt door de Luxemburgse mediawaakhond gedaan. Wel meldt het Commissariaat in Nederland dat RTL door middel van steekproeven wordt gecontroleerd. ‘Dit om de marktverhouding met betrekking tot SBS in de gaten te houden’, zegt een woordvoerder.

    De Mol en RTL Nederland willen beiden niet ingaan op de inhoud van de procedure.

    Bron: Adformatie.nl.
    RTL NederlandreclamezendtijdovertredenDe Molreclameblokken

    Reacties

  1. TV-TIP KLEM

    KLEM
    NPO 1 om 20:30 uur
    Hoge belastingfunctionaris Hugo Warmond is weduwnaar. Hij probeert zijn leven weer op de rails te krijgen met zijn puberdochter Laura en zijn achtjarige dochter Suzan. De laatste heeft een boezemvriendin, Christine, wier vader tot Hugo's schrik een gevaarlijke achtergrond blijkt te hebben.

    Doe mee en win!

    • *

      5X BLU-RAY ABSOLUTELY FABULOUS: THE MOVIE

      Edina en Patsy zijn terug en de dames beschikken nog steeds over de nodige glitter en glamour. Maar als ze de schuld krijgen van een groot incident tijdens een u?berhip fashionfeestje worden ze het middelpunt van een mediaschandaal. Totaal TV mag de Blu-ray vijf keer weggeven.

    TV-TIP The Recruit

    The Recruit
    Net5 om 20:30 uur
    James (Colin Farrell) is voorbestemd om een vette baan te krijgen bij een software-bedrijf en braaf belasting te betalen. Dan staat ineens Walter Burke (Al Pacino) voor zijn neus die hem wil inlijven bij de CIA. Daardoor gaat een hele andere wereld voor hem open, vol spanning en sensatie. Om te kijken of James echt wat kan, wordt hij met andere rekruten naar een trainingskamp gestuurd. Door de praatjes van Burke denkt James dat zijn overleden vader ook geheim agent was.

    Zappen.blog.nl