1. Nieuws

    Samenvattingen Eredivisie na 2014 naar FOX

    Nadat de NMa toestemming voor de overname van Eredivisie Media & Marketing heeft gegeven, kan FOX verder werken aan de uitbouw van het zenderaanbod in Nederland.
    Jarco Kriek
    30 november 2012
    comments 0
    Samenvattingen Eredivisie na 2014 naar FOX
    Foto: ANP

    Nadat de Nederlandse Mededingingsautoriteit NMa toestemming voor de overname van Eredivisie Media & Marketing heeft gegeven, kan FOX International Channels verder werken aan de uitbouw van het zenderaanbod in Nederland.

    Het in bezit krijgen van de uitzendrechten van de Nederlandse Eredivisie voetbalcompetitie en de betaalzender Eredivisie Live lijkt slechts een onderdeel van een grotere strategie van het mediabedrijf van de Australische mediamiljardair Rubert Murdoch om een grotere rol in het Nederlandse medialandschap te gaan spelen. De samenvattingen van het Eredivisie-voetbal kan weleens de volgende troef in dit steekspel gaan worden.

    Tijd voor nieuwe FOX-zender

    De samenvattingen van Eredivisie-voetbalwedstrijden zijn tot de zomer van 2014 bij NOS Studio Sport te zien. Eredivisie Media & Marketing verkocht enkele maanden geleden de samenvattingsrechten voor de periode van slechts één jaar. De kans is groot dat voor deze korte verlenging van de overeenkomst met de NOS gekozen is om FOX International Channels de tijd te geven om met een nieuwe tv-zender in Nederland te beginnen of een samenwerking met een bestaande Nederlandse tv-zender aan te gaan.

    Maximumduur samenvattingsrechten

    De NMa heeft in ieder geval met deze te verwachte situatie rekening gehouden. Bij de overname heeft de toezichthouder namelijk als voorwaarde gesteld dat de uitzendrechten van de samenvattingen van de Eredivisie voor een maximale duur van zes jaar verkocht mogen worden. De NMa kiest voor deze periode omdat dit voldoende tijd is om een nieuwe tv-zender in de markt te zetten. De concurrentie tussen tv-kanalen neemt in de optiek van de NMa de komende jaren toe. Vanaf 2020 moet Eredivisie Media & Marketing hierdoor de samenvattingsrechten aan de markt aanbieden, waardoor alle tv-zenders kunnen meedingen naar de samenvattingsrechten.

    Geen verplichte bieding samenvattingsrechten

    Uit deze eis van de NMa blijkt wel dat Eredivisie Media & Marketing voor het vergeven van de samenvattingsrechten van de Eredivisie na het seizoen 2013-2014 voor de duur van zes jaar geen biedingsprocedure hoeft uit te schrijven. Wel moet de tv-zender die de samenvattingen gaat uitzenden voldoen aan enkele eisen die in de mediawet aan de voetbalsamenvattingen worden gesteld. Deze tv-zender moet onder meer op het open net met een maximaal bereik van minimaal 75 procent van de Nederlandse huishoudens te zien zijn. Alex Tiebeke van Eredivisie CV laat overigens weten dat de samenvattingsrechten niet automatisch bij FOX terecht komen. Ook andere partijen mogen volgens Tiebeke op deze uitzendrechten bieden.

    Niet analoog

    Door de eis van minimaal 75 procent van de Nederlandse huishoudens hoeft FOX International Channels een eventuele nieuwe tv-zender niet verplicht analoog uit te gaan zenden. Op dit moment kijkt meer dan tachtig procent van de Nederlandse huishoudens op de primaire televisie in het huisgezin digitaal naar tv-zenders.

    Eredivisie LiveEredivisievoetbalEredivisie Media & MarketingFOXFOX International ChannelsFOX International Channels BeneluxNOSuitzendrechtensamenvattingenpublieke omroepNPO

    Reacties

  1. TV-TIP vtwonen: verbouwen of verhuizen

    vtwonen: verbouwen of verhuizen
    Net5 om 20:30 uur
    Monique en Michiel wonen in Badhoevedorp. Beneden mist de sfeer en ruimte om uitgebreid te koken en lekker met vrienden te tafelen. Daarnaast dromen ze van openslaande deuren, grenzend aan de keuken.

    Doe mee en win!

    • *

      5X BLU-RAY ABSOLUTELY FABULOUS: THE MOVIE

      Edina en Patsy zijn terug en de dames beschikken nog steeds over de nodige glitter en glamour. Maar als ze de schuld krijgen van een groot incident tijdens een u?berhip fashionfeestje worden ze het middelpunt van een mediaschandaal. Totaal TV mag de Blu-ray vijf keer weggeven.

    TV-TIP Jamie's Sugar Rush

    Jamie's Sugar Rush
    24Kitchen om 20:55 uur
    Jamie Oliver is terug op campagne om de enorme bijdrage van suiker aan de stijgende mondiale gezondheidsproblemen te onderzoeken.

    Zappen.blog.nl