1. Nieuws

    Samsung trekt handen van 3D af

    De eerste scheurtjes in het gezamenlijk front van 3D-fabrikanten waren al zichtbaar. Maar de 3D-zeepbel lijkt nu echt uiteen te gaan spatten.
    Jarco Kriek
    15 februari 2012
    comments 0
    Samsung trekt handen van 3D af

    De eerste scheurtjes in het gezamenlijk front van 3D-fabrikanten waren al zichtbaar. Maar de 3D-zeepbel lijkt uiteen te spatten nu Samsung heeft aangekondigd met actieve promotie van 3D-televisietoestellen te stoppen.

    Samsung was in de alliantie om de 3D-technologie voor huiskamergebruik onder de aandacht van de consument te brengen één van de belangrijkste schakels. Maar nu zegt de Zuid-Koreaanse elektronicafabrikant geen marketinginspanning voor promotie van 3D meer te gaan leveren. Dat meldt het Belgische Datanews. Het nieuwe standpunt van Samsung over 3D werd door marketingmanager Tristan van Overbroek tijdens een Samsung Forum in Praag verwoord. Samsung is bij de beslissing uitgegaan van een marktonderzoek dat recent in Nederland is gehouden. Daaruit blijkt dat slechts 6 procent van de ondervraagden wil investeren in een televisie die 3D ondersteunt. De goede verkoopcijfers van 3D-televisietoestellen in 2010 zijn volgens Samsung vooral aan early adopters te wijden. De verkoopcijfers over 2011 vielen tegen.

    Samsung is de grootste fabrikant van televisietoestellen. De beslissing van Samsung om geen inspanningen voor 3D te doen, betekent dus dat de 3D-zeepbel in 2012 uiteen kan gaan spatten. Alleen in de bioscoop en bij grote evenementen die in pubs en bioscopen te zien zijn, lijkt 3D op dit moment nog een gezond leven te hebben. Belangrijke problemen van acceptatie van 3D in de huiskamer zijn de noodzakelijke 3D-bril en de beschikbare content. Ook blijkt dat veel consumenten niet zo snel willen investeren in een 3D-televisie als fabrikanten hadden verwacht. De meeste consumenten hebben de afgelopen jaren geïnvesteerd in een HD-toestel en willen nu op korte termijn voor 3D niet nogmaals gaan betalen. Bij de eerste promotiecampagnes voor 3D-televisietoestellen dachten fabrikanten – ook Samsung – dat de consument om de twee jaar een nieuwe televisie zouden gaan kopen. Op dit moment kopen consumenten om de 4 tot 6 jaar een nieuwe televisie.

    Samsung lijkt, nu men de handen van 3D heeft afgetrokken, zich vooral om de smart-televisie te richten. Connected tv slaat in tegenstelling tot 3D bij de consument wél aan. Daarnaast hebben deze televisies ook nieuwe technieken als spraakbesturing en gezichtsherkenning.

    3D3DTV3D-televisieSamsungconnected tvSmart TV

    Reacties

  1. TV-TIP The Challenge

    The Challenge
    RTL 4 om 17:00 uur
    Van ons mag presentator Kevin Brouwer zich de koning van de dagtelevisie noemen. Al jaren presenteert de Rotterdammer overdag het ene commerciële programma na het andere. The Challenge is de nieuwste show van Brouwer, waarin bedrijven zichzelf promoten aan de hand van allerlei uitdagingen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN BAD MOMS 2

      In Bad Moms 2 moeten de drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders de uitdagingen van kerstmis tot een goed einde brengen. Deze keer verwelkomen ze de ultieme vijand: hun eigen moeders. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn schitteren in het hilarische vervolg van Bad Moms. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP Maleficent

    Maleficent
    Net5 om 20:00 uur
    We kennen allemaal het sprookje van Doornroosje - denken we. In Maleficent krijgen we de waarheid te zien, waarin heel slim wordt ingespeeld op de bekende versie. Prinses Aurora wordt nog steeds vervloekt door Maleficent, maar we krijgen te zien dat die laatste daar een heel begrijpelijke reden voor heeft.