1. Nieuws

    Sander Dekker wil via tv a la carte meer keuze voor kijker

    Kijkers krijgen als het aan staatssecretaris Sander Dekker ligt de mogelijkheid om in de toekomst zelf het zenderpakket samen te stellen.
    Jarco Kriek
    13 juli 2016
    comments 15
    Sander Dekker wil via tv a la carte meer keuze voor kijker
    Foto: ANP

    Kijkers krijgen als het aan staatssecretaris Sander Dekker ligt de mogelijkheid om in de toekomst zelf het zenderpakket samen te stellen. Dit wordt ook wel tv a la carte genoemd.


    In Nederland is T-Mobile met de online tv-dienst KNIPPR met tv a la carte begonnen. In een brief die mediastaatssecretaris Sander Dekker vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, blijkt dat hij tv a la carte in de toekomst bij elke aanbieder mogelijk wil laten zijn. Hiervoor is wel een wijziging van de Mediawet nodig. Aanbieders zijn nu nog verplicht om een digitaal basispakket van minimaal dertig tv-zenders en 25 radiozenders aan te bieden. Daaronder bevinden zich enkele must-carry zenders waaronder de landelijke kanalen van de Nederlandse en Vlaamse publieke omroep. Deze verplichting werd in 2014 in de Mediawet opgenomen.

    TV a la carte maakt tv-kijken duurder

    De wens onder kijkers om zelf het zenderaanbod samen te stellen, leeft al langere tijd. Vooral als de kijker de behoefte heeft om alleen de best bekeken zenders in het zenderaanbod te hebben, kan dit tot een lagere maandprijs voor het tv-abonnement leiden. Wil men een groter zenderaanbod dan is abonneren per zender in veel gevallen naar verwachting duurder. Dit komt vanwege overeenkomsten tussen aanbieders en zenders waarbij naast de meest bekeken zenders ook de doorgifte van minder bekeken zenders van de zendergroep is geregeld. Als de kijker zelf het zenderpakket kan bepalen, wordt het huiskamerbereik van minder bekeken – vaak niche- of thematische kanalen – kleiner. Hierdoor worden de inkomsten uit verkoop van reclamezendtijd minder. De kans is hierdoor aanwezig dat de prijs om deze zender los te abonneren relatief hoog wordt. In enkele gevallen kan mindere belangstelling voor niche- en thematische kanalen de toekomst van deze zenders in gevaar brengen.

    Onderzoek Commissariaat voor de Media

    Sander Dekker baseert zich bij het nu gepresenteerde plan om abonneren per tv-zender in Nederland mogelijk te maken op een onderzoek van het Commissariaat voor de Media. De toezichthouder deed het onderzoek naar tv a la carte op verzoek van de mediastaatssecretaris. Na bestudering van dit onderzoek denkt Dekker dat zowel consumenten als aanbieders gebaat zijn met minder regels met betrekking tot het leveren van een verplicht basispakket met een minimaal aantal zenders. Nederland is in Europa het enige land dat aanbieders deze verplichting oplegt.

    Haken en ogen aan tv a la carte

    Consumenten die denken dat het tv-abonnement tot enkele euro’s per maand kan worden teruggebracht door bijvoorbeeld een zenderpakket samen te stellen van de vijf door hen meest bekeken zenders komen bedrogen uit. Aanbieders berekenen – net als in de energiesector – vaste kosten voor gebruik van de infrastructuur en het netwerk aan klanten door. Daarnaast blijft er – een weliswaar kleiner – digitaal basispakket bestaan. KNIPPR toont op dit moment al aan dat hierdoor de prijs van een tv-abonnement niet onder de tien euro per maand komt. Dat tv a la carte altijd een succes is, kan niet worden gezegd. In België moest aanbieder Snow na korte tijd vanwege mindere belangstelling in het tv-product al snel na de introductie de levering aan consumenten staken.

    TV a la carteSander DekkermediastaatssecretarisstaatssecretarisMediawetzenderpakketdigitaalbasispakketmust carrymust-carrytvtelevisieaanbiederaanbiedersproviderprovidersabonnementZiggoKPNNLkanelRTL NederlandSBS BroadcastingRTL

    Reacties

  1. TV-TIP De Grote Geschiedenisquiz

    De Grote Geschiedenisquiz
    NPO 2 om 20:25 uur
    Voor de 16e keer organiseert de NTR, in samenwerking met Historisch Nieuwsblad en NRC Handelsblad, De grote geschiedenisquiz. Vijf teams, bestaande uit twee bekende en één onbekende geschiedenisliefhebber, spelen tegen elkaar onder leiding van Joost Karhof.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP DWDD University presenteert: Spionage

    DWDD University presenteert: Spionage
    NPO 1 om 20:30 uur
    Hoogleraar Internationale Betrekkingen aan de Universiteit Utrecht Beatrice de Graaf geeft een nieuw college. Ze belicht wat inlichtingen- en veiligheidsdiensten allemaal kunnen, moeten en mogen doen.

    Zappen.blog.nl