1. Nieuws

    Sander Dekker wil via tv a la carte meer keuze voor kijker

    Kijkers krijgen als het aan staatssecretaris Sander Dekker ligt de mogelijkheid om in de toekomst zelf het zenderpakket samen te stellen.
    Jarco Kriek
    13 juli 2016
    comments 15
    Sander Dekker wil via tv a la carte meer keuze voor kijker
    Foto: ANP

    Kijkers krijgen als het aan staatssecretaris Sander Dekker ligt de mogelijkheid om in de toekomst zelf het zenderpakket samen te stellen. Dit wordt ook wel tv a la carte genoemd.


    In Nederland is T-Mobile met de online tv-dienst KNIPPR met tv a la carte begonnen. In een brief die mediastaatssecretaris Sander Dekker vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, blijkt dat hij tv a la carte in de toekomst bij elke aanbieder mogelijk wil laten zijn. Hiervoor is wel een wijziging van de Mediawet nodig. Aanbieders zijn nu nog verplicht om een digitaal basispakket van minimaal dertig tv-zenders en 25 radiozenders aan te bieden. Daaronder bevinden zich enkele must-carry zenders waaronder de landelijke kanalen van de Nederlandse en Vlaamse publieke omroep. Deze verplichting werd in 2014 in de Mediawet opgenomen.

    TV a la carte maakt tv-kijken duurder

    De wens onder kijkers om zelf het zenderaanbod samen te stellen, leeft al langere tijd. Vooral als de kijker de behoefte heeft om alleen de best bekeken zenders in het zenderaanbod te hebben, kan dit tot een lagere maandprijs voor het tv-abonnement leiden. Wil men een groter zenderaanbod dan is abonneren per zender in veel gevallen naar verwachting duurder. Dit komt vanwege overeenkomsten tussen aanbieders en zenders waarbij naast de meest bekeken zenders ook de doorgifte van minder bekeken zenders van de zendergroep is geregeld. Als de kijker zelf het zenderpakket kan bepalen, wordt het huiskamerbereik van minder bekeken – vaak niche- of thematische kanalen – kleiner. Hierdoor worden de inkomsten uit verkoop van reclamezendtijd minder. De kans is hierdoor aanwezig dat de prijs om deze zender los te abonneren relatief hoog wordt. In enkele gevallen kan mindere belangstelling voor niche- en thematische kanalen de toekomst van deze zenders in gevaar brengen.

    Onderzoek Commissariaat voor de Media

    Sander Dekker baseert zich bij het nu gepresenteerde plan om abonneren per tv-zender in Nederland mogelijk te maken op een onderzoek van het Commissariaat voor de Media. De toezichthouder deed het onderzoek naar tv a la carte op verzoek van de mediastaatssecretaris. Na bestudering van dit onderzoek denkt Dekker dat zowel consumenten als aanbieders gebaat zijn met minder regels met betrekking tot het leveren van een verplicht basispakket met een minimaal aantal zenders. Nederland is in Europa het enige land dat aanbieders deze verplichting oplegt.

    Haken en ogen aan tv a la carte

    Consumenten die denken dat het tv-abonnement tot enkele euro’s per maand kan worden teruggebracht door bijvoorbeeld een zenderpakket samen te stellen van de vijf door hen meest bekeken zenders komen bedrogen uit. Aanbieders berekenen – net als in de energiesector – vaste kosten voor gebruik van de infrastructuur en het netwerk aan klanten door. Daarnaast blijft er – een weliswaar kleiner – digitaal basispakket bestaan. KNIPPR toont op dit moment al aan dat hierdoor de prijs van een tv-abonnement niet onder de tien euro per maand komt. Dat tv a la carte altijd een succes is, kan niet worden gezegd. In België moest aanbieder Snow na korte tijd vanwege mindere belangstelling in het tv-product al snel na de introductie de levering aan consumenten staken.

    TV a la carteSander DekkermediastaatssecretarisstaatssecretarisMediawetzenderpakketdigitaalbasispakketmust carrymust-carrytvtelevisieaanbiederaanbiedersproviderprovidersabonnementZiggoKPNNLkanelRTL NederlandSBS BroadcastingRTL

    Reacties

  1. TV-TIP De storm

    De storm
    NPO 3 om 20:25 uur
    Tijdens de watersnoodramp van 1953 raakt Julia (Sylvia Hoeks) haar baby kwijt. Terwijl de Zeeuwen het water ontvluchten, gaat Julia terug naar het rampgebied. Regisseur Ben Sombogaart leverde met deze film zijn derde kaskraker op rij. Vooral het mooie, dienende spel van Barry Atsma valt op.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Safe House

    Safe House
    Veronica om 20:30 uur
    Deze actiethriller had zo van Tony Scott kunnen zijn. Dat komt ook door de rol van Denzel Washington, die weer eens de ervaren crack speelt die opgezadeld zit met een groentje (Ryan Reynolds), die twijfelt of zijn CIA-gevangene wel een verrader is. Acteerwerk en actie zijn goed in deze vrij inhoudsloze film.