1. Nieuws

    Schotel moet vrouwvriendelijker worden

    Om de groei van de satellietmarkt in Nederland weer nieuwe impulsen te geven, vindt ASTRA Benelux het belangrijk om nieuwe marktsegmenten aan te boren
    Jarco Kriek
    19 april 2011
    comments 0
    Schotel moet vrouwvriendelijker worden

    Om de groei van de satellietmarkt in Nederland weer nieuwe impulsen te geven, vindt ASTRA Benelux – het Nederlandse regiokantoor van de Luxemburgse satellietoperator SES ASTRA – het belangrijk om nieuwe marktsegmenten aan te boren.

    Overigens groeit het bereik van de ASTRA3-satelliet onder bestaande satelliethuishoudens wel hard door; afgelopen jaar was dat met bijna 40%. Steeds meer Nederlandse satelliethuishoudens hebben een schotelantenne met ontvangstmogelijkheid van de ASTRA3-satelliet, inmiddels vier op de vijf satelliethuishoudens. SES ASTRA heeft samen met de Nederlandse satelliettelevisieaanbieder CanalDigitaal de afgelopen jaren stevig ingezet om de ASTRA3-satellietpositie bij de Nederlandse satelliethuishoudens goed te presenteren. De regionale omroepen, die op deze satellietpositie sinds enige jaren uitzenden, hebben een belangrijk steentje bijgedragen aan de populariteit van de ASTRA3-satelliet in Nederland. Maar ook het steeds groter wordend HD-aanbod van televisieaanbieder CanalDigitaal dat op de ASTRA3-satelliet wordt uitgezonden, speelt een steeds belangrijkere rol bij de groei van het aantal satelliethuishoudens met ASTRA3 ontvangst.

    Maar de uitdaging zit vooral in het winnen van nieuwe satelliethuishoudens en volgens ASTRA Benelux speelt de vrouw ook daarbij een niet meer te onderschatten rol. Volgens Bill Wijdeveld, algemeen directeur van ASTRA Benelux, krijgt de vrouw een steeds belangrijkere rol bij de keuze voor een digitale televisie-aanbieder. In het geval van satelliettelevisie dient voor ontvangst van digitale televisie een schotelantenne geplaatst te worden. "En juist de schotel kan voor veel vrouwen vanwege de look and feel een belangrijk obstakel zijn”, aldus Wijdeveld. Daarom denken wij dat het belangrijk is dat ook vrouwen goed op de hoogte zijn van de voordelen die satellietontvangst te bieden heeft: de enorme programmakeuze, juist ook voor vrouwen. En uiteraard het grote HD-aanbod, dat nog meer reden geeft voor de aanschaf van zo’n mooi plat HD-scherm. We laten momenteel onderzoeken of onze aannames correct zijn. Afhankelijk van de uitkomst gaan we bekijken in hoeverre satellietontvangst ‘vrouwvriendelijker’ zou moeten worden gepositioneerd.” Om de aanblik van een schotelantenne te verbeteren overweegt ASTRA Benelux een prijsvraag uit te schrijven voor industrieel ontwerpers.

    Wijdeveld: "We zijn benieuwd of er binnen de gestelde technische parameters ruimte is voor een betere look & feel van een schotelantenne; en zonder dat de schotel heel veel meer moet gaan kosten. Anderzijds denk ik dat er voldoende mensen zijn – niet alleen vrouwen - die bereid zijn iets meer te betalen voor een schotel die er onderscheidend en cool uitziet. In ieder geval een schotel waar je je niet voor hoeft te schamen. Of liever gezegd: een schotel die vanwege zijn innovatieve design gezien mag worden en daarmee ook veel beter aansluit bij de hoogstaande kwaliteit en keuzevrijheid die de satelliet te bieden heeft. Daarnaast zullen we overigens ook meer aandacht gaan geven aan de promotie van GSO (gemeenschappelijke satellietontvangst, red.) bij flats en appartementengebouwen. Want hoe mooi de schotel ook nog zou kunnen worden, niets is laagdrempeliger dan een plug & play standaardaansluiting voor televisie-ontvangst via de satelliet.”

    Om de vrouwelijke televisiekijker voor satelliettelevisie warm te krijgen is echter meer nodig dan alleen het ontwerp en uiterlijk van de schotelantenne. Nog belangrijker is het zenderaanbod dat men met satelliettelevisie in de huiskamer op televisie kan bekijken. In Nederland kan alleen satelliettelevisie via CanalDigitaal bekeken worden. En juist in het zenderaanbod van CanalDigitaal zien we enkele belangrijke hiaten in op specifiek op vrouwen gerichte televisiekanalen. Zo is RTL8 – de vrouwenzender van RTL Nederland – als enige Nederlandse commerciële televisiezender niet in het settopboxpakket van CanalDigitaal aanwezig. Hoewel dit settopboxpakket niet meer aan nieuwe klanten wordt verkocht is dit toch belangrijk. Immers voor een tweede smartcard krijgt men bij sommige abonnementen alleen de beschikking over zenders uit het settopboxpakket.

    Daarnaast maakt RTL8 HD (nog) geen onderdeel van het HD-aanbod van CanalDigitaal uit. In een tijd dat HDTV een steeds belangrijker onderdeel van de keuze voor digitale televisieaanbieder gaat uitmaken kan dit steeds vaker een rol gaan spelen. Ook het bij CanalDigitaal ontbreken van het door vrouwen steeds meer en vaker bekeken televisiekanaal RTL Lounge kan als mogelijke ‘dealbreaker’ worden aangemerkt bij de verkoop van satellietontvangst aan vrouwen.

    ASTRA BeneluxM7 Group S.AschotelantenneCanalDigitaalHDTVregionale omroepASTRA3DUO LNB

    Reacties

  1. TV-TIP Centraal Medisch Centrum

    Centraal Medisch Centrum
    RTL 4 om 21:59 uur
    Na de slopende fraudezaak lijkt alles weer pais en vree in het CMC. Líjkt, ja, want toch is er iets niet helemaal in de haak. Nu Jacob niet meer weet in welke jaszak hij zijn thermometer heeft gestopt, zou hij zijn witte jas eigenlijk aan de wilgen moeten hangen, maar hij besluit anders.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Typisch Wielenpôlle

    Typisch Wielenpôlle
    NPO 2 morgen om 19:20 uur
    Arm of rijk, gezond of ziek, laag- of hoog­opgeleid; soms lijkt het wel alsof het land alleen nog maar uit kloven en tegenstellingen bestaat. In Typisch... nemen we elke drie weken een kijkje in een bepaalde buurt. We trappen af in de altijd gezellige probleemwijk Wielenpôlle in Leeuwarden.