1. Nieuws

    SKO publiceert onderzoek gebruik 2e scherm

    De SKO, Stichting Kijk Onderzoek, heeft een uitgebreid onderzoek gehouden over het second screen-gebruik en de gevolgen ervan.
    Jan-Hein Visser
    7 juni 2012
    comments 0
    SKO publiceert onderzoek gebruik 2e scherm
    De SKO, Stichting Kijk Onderzoek, heeft een uitgebreid onderzoek gehouden over het second screen-gebruik en de gevolgen ervan.

    De SKO meet de kijkcijfers van veel grote, maar ook steeds meer digitale themakanalen en publiceert deze dagelijks. De SKO meet ook uitgesteld kijken (on demand) en heeft naar aanleiding van het Moving Pictures onderzoek nu een brochure over het gebruik van het tweede scherm door consumenten gepubliceerd.

    Conclusies gebruik 2e scherm

    Een voorname conclusie uit het onderzoek is dat second screen nog een bescheiden fenomeen is ondanks de vele aandacht die het de laatste tijd krijgt. Onder alle bezitters van smartphones, laptops, iPads en andere tablets maakt 65 procent hier tijdens het tv kijken geen gebruik van. Second screen wordt voornamelijk gebruikt om te multitasken dus e-mailen, surfen, gamen of pingen/whatsappen, maar dit is in feite geen nieuw fenomeen. Tv-gerelateerde activiteiten, zoals het bezoeken van websites of social media pagina's van programma's tijdens het televisiekijken worden nog relatief weinig gedaan. 30% van de respondenten bezoekt wel eens zo'n site of app.

    Vooral jonge mannen gebruiken second screen

    De gebruiker van een second screen is vaker een man, jong, hoog opgeleid, in het bezit van meerdere apparaten, een zware (thuis) internet gebruiker en meestal woonachtig in een stad of sterk verstedelijkt gebied. Het zijn verder vooral regelmatige kijkers van bepaalde programma's die het second screen gebruiken om bijvoorbeeld erover te twitteren. Algemeen blijft het gewone televisiescherm nog altijd het favoriete scherm voor het kijken naar televisiecontent en dat wordt bepaald door factoren als de grootte, beeldkwaliteit en het kijkgemak.
    SKO2e schermSecond Screenkijkcijfers

    Reacties

  1. TV-TIP Mees Kees

    Mees Kees
    NPO 3 om 08:55 uur
    Hij is de leukste meester van Nederland, Mees Kees! Ietwat slungelig en onhandig maar ook lief en grappig. Zijn manier van lesgeven is anders dan anders maar maakt hem favoriet bij al zijn leerlingen. De jonge leraar doet vooral leuke dingen in de klas, met de bedoeling om spelenderwijs les te geven. De directrice van de school, Dreus, is het daar vaak niet mee eens en kan dat niet altijd waarderen. Gelukkig kan Meester Kees bij uitdagingen altijd rekenen op zijn energieke leerlingen, die met hun creativiteit, humor en enthousiasme alles op weten te lossen!

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET AMERICAN MADE

      American Made is gebaseerd op de bizarre belevenissen van Barry Seale (Tom Cruise), een ritselaar en piloot die door de CIA gerekruteerd wordt. Totaal TV geeft vier keer een VIP-pakket voor deze thriller weg, met daarin een reistas én twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Willem Wever

    Willem Wever
    NPO 3 om 09:45 uur
    Ajouad gaat met Noah naar Tommy, hij kleedt de bekendste sterren voor op de rode loper. Rosa vraagt zich af waarom suiker zo ongezond is en Diederik laat zien dat een brug van glas gebouwd kan worden. De Challenge wordt gespeeld tussen de leraar en een leerling van basisschool De Hoeksteen in Voorthuizen.