1. Nieuws

    SKO publiceert onderzoek gebruik 2e scherm

    De SKO, Stichting Kijk Onderzoek, heeft een uitgebreid onderzoek gehouden over het second screen-gebruik en de gevolgen ervan.
    Jan-Hein Visser
    7 juni 2012
    comments 0
    SKO publiceert onderzoek gebruik 2e scherm
    De SKO, Stichting Kijk Onderzoek, heeft een uitgebreid onderzoek gehouden over het second screen-gebruik en de gevolgen ervan.

    De SKO meet de kijkcijfers van veel grote, maar ook steeds meer digitale themakanalen en publiceert deze dagelijks. De SKO meet ook uitgesteld kijken (on demand) en heeft naar aanleiding van het Moving Pictures onderzoek nu een brochure over het gebruik van het tweede scherm door consumenten gepubliceerd.

    Conclusies gebruik 2e scherm

    Een voorname conclusie uit het onderzoek is dat second screen nog een bescheiden fenomeen is ondanks de vele aandacht die het de laatste tijd krijgt. Onder alle bezitters van smartphones, laptops, iPads en andere tablets maakt 65 procent hier tijdens het tv kijken geen gebruik van. Second screen wordt voornamelijk gebruikt om te multitasken dus e-mailen, surfen, gamen of pingen/whatsappen, maar dit is in feite geen nieuw fenomeen. Tv-gerelateerde activiteiten, zoals het bezoeken van websites of social media pagina's van programma's tijdens het televisiekijken worden nog relatief weinig gedaan. 30% van de respondenten bezoekt wel eens zo'n site of app.

    Vooral jonge mannen gebruiken second screen

    De gebruiker van een second screen is vaker een man, jong, hoog opgeleid, in het bezit van meerdere apparaten, een zware (thuis) internet gebruiker en meestal woonachtig in een stad of sterk verstedelijkt gebied. Het zijn verder vooral regelmatige kijkers van bepaalde programma's die het second screen gebruiken om bijvoorbeeld erover te twitteren. Algemeen blijft het gewone televisiescherm nog altijd het favoriete scherm voor het kijken naar televisiecontent en dat wordt bepaald door factoren als de grootte, beeldkwaliteit en het kijkgemak.
    SKO2e schermSecond Screenkijkcijfers

    Reacties

  1. TV-TIP Per seconde wijzer

    Per seconde wijzer
    NPO 2 om 19:55 uur
    Twee kandidaten testen onder hoge druk hun kennis in verschillende categorieën. Hoe zetten zij hun jokers in, hoeveel rondes zullen de spelers het volhouden en met welk bedrag gaan de spelers uiteindelijk naar huis?

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD GIRLS S5

      Girls geeft een ongepolijste blik op het leven van een bont gezelschap vrouwelijke twintigers in New York. Van talloze vernederingen tot zeldzame overwinningen: de vrouwen weten nog altijd niet wat ze willen - van de mannen, van elkaar, of van zichzelf. Totaal TV mag het vijfde seizoen vijf keer op dvd weggeven.

    TV-TIP Nationaal Zorgdebat

    Nationaal Zorgdebat
    NPO 2 om 20:25 uur
    Draaien kwetsbare ouderen op voor de miljardenbezuinigingen in de zorg? Het is het centrale thema van het Nationaal Zorgdebat.

    Zappen.blog.nl