1. Nieuws

    SKO werkt met Ziggo en UPC samen bij meten kijkgedrag

    Stichting Kijkonderzoek is een samenwerking met tv-aanbieders Ziggo en UPC aangegaan in het meten van een nieuwe vorm van kijkgedrag. Het project heeft de naam Live Streams Meting gekregen.
    Jarco Kriek
    22 mei 2012
    comments 0
    SKO werkt met Ziggo en UPC samen bij meten kijkgedrag

    Stichting Kijkonderzoek (SKO) is een samenwerking met tv-aanbieders Ziggo en UPC aangegaan in het meten van een nieuwe vorm van kijkgedrag. Het project heeft de naam Live Streams Meting (LSM) gekregen.

    Basis van de nieuwe samenwerking is de mogelijkheid om in huis live tv naar PC, smartphone of tablet te streamen. Op dit moment is dat al bij onder meer Ziggo en KPN mogelijk. UPC start in de komende maanden met een soortgelijke dienst waarbij de nieuwe Horizon Mediabox een belangrijke rol gaat spelen. UPC wil deze Horizon Mediabox in het derde kwartaal op klantenniveau gaan uitrollen. Op dit moment is er al een grotere praktijktest gaande.

    KPN sluit mogelijk later aan

    Bij het project Live Streams Meting werkt SKO in ieder geval met Ziggo en UPC samen. De kans is echter groot dat KPN zich bij deze samenwerking gaat aansluiten. KPN heeft namelijk de intentie uitgesproken te onderzoeken of het technisch mogelijk is om hieraan mee te werken. Het op het tweede scherm live naar tv-kanalen kijken, wordt in de komende jaren een belangrijke dienst voor tv-aanbieders. In de huidige tv-meting van SKO is dit kijkgedrag nog niet geïntegreerd. Het meten van het betreffende kijkgedrag is wel wenselijk, omdat het kijken naar lineaire uitzendingen betreft. Er komt dus een aantal tv-schermen in de huishoudens bij dat niet gemeten wordt in de huidige meting naar kijkgedrag van de Nederlandse tv-kijker.

    Alleen informatie op totaalniveau

    SKO heeft de afgelopen maanden gesproken met alle betrokken partijen. Zowel met zenders, als ook met de distributeurs. Ziggo, UPC en KPN, zijn bereid gevonden om met SKO om de tafel te gaan om de mogelijkheden om dit meetbaar te maken te onderzoeken. De providers zullen alleen informatie geven op totaalniveau - het aantal klanten dat naar een programma live online heeft gekeken - en niet doorgeven welke huishoudens dit zijn geweest, wat nu ook gebeurt voor kijkgedrag via de televisie.

    SKO blij over samenwerking tweede scherm

    Bas de Vos – directeur SKO – over de nieuwe samenwerking: "We zijn als SKO bijzonder blij met deze unieke samenwerking. Het maakt de eerste stappen mogelijk in het onderzoek naar andere, aanvullende, bronnen van kijkdata. Het gaat hier om een uiterst complex project, dat kennis moet opleveren over nieuwe vormen van kijkgedrag, maar ook over nieuwe databronnen.”

    SKOStichting KijkonderzoekUPCKPNZiggotweede schermPClaptop. smartphonetabletiPhoneiPad

    Reacties

  1. TV-TIP Undercover Boss USA

    Undercover Boss USA
    RTL Z om 18:30 uur
    Amerikaanse realityserie waarin directieleden undercover gaan in hun eigen bedrijf. Ze komen er zo achter hoe de medewerkers echt over hen denken en hoe hard er daadwerkelijk wordt gewerkt.

    Doe mee en win!

    • *

      5X BLU-RAY ABSOLUTELY FABULOUS: THE MOVIE

      Edina en Patsy zijn terug en de dames beschikken nog steeds over de nodige glitter en glamour. Maar als ze de schuld krijgen van een groot incident tijdens een u?berhip fashionfeestje worden ze het middelpunt van een mediaschandaal. Totaal TV mag de Blu-ray vijf keer weggeven.

    TV-TIP Weird Creatures with Nick Baker

    Weird Creatures with Nick Baker
    Animal Planet om 19:10 uur
    Nick gaat voor de Australische zuidkust op zoek naar een zeer zeldzaam zeedier, de grote rafelvis oftewel de zeedraak. Dat valt niet mee, want het dier is uitstekend gecamoufleerd.

    Zappen.blog.nl