1. Nieuws

    Slechte kijkcijfers FOX maken strijd voetbalrechten spannend

    De komende weken moet duidelijk worden wie vanaf het volgende voetbalseizoen de samenvattingen van de Eredivisie gaat uitzenden.
    Jarco Kriek
    20 februari 2014
    comments 11
    Slechte kijkcijfers FOX maken strijd voetbalrechten spannend
    De komende weken moet duidelijk worden wie vanaf het volgende voetbalseizoen de samenvattingen van de Eredivisie gaat uitzenden. De strijd om de voetbalrechten is spannender dan ooit.

    RTL is in de miljoenenstrijd om de samenvattingsrechten van de Eredivisie al afgehaakt. De RTL-zenders presenteren goed en weten hierdoor genoeg kijkers aan zich te binden. De noodzaak om veel – misschien zelfs teveel – geld voor de uitzendrechten van de samenvattingen van de hoogste Nederlandse voetbalcompetitie te betalen, is er dan ook niet. Het bod dat RTL Nederland desondanks op de voetbalrechten deed, kan dan ook als marktconform gezien worden. Het was echter in de uitgeschreven biedingsprocedure voor de voetbalrechten te laag.

    Hoog bod NOS

    Bronnen meldden al eerder aan Nederlandse media dat de publieke NOS het meeste geld voor de voetbalrechten wil betalen. Daarbij wordt een bedrag van rond de twintig miljoen euro per jaar genoemd. Dit leidde al tot Kamervragen aan mediastaatssecretaris Sander Dekker. Die wil daarover geen inhoudelijke uitspraken doen zolang niet bekend of de NOS de voetbalrechten in bezit krijgt en wat de publieke omroep uiteindelijk voor de uitzendrechten gaat betalen. 

    Hoogste bod niet belangrijkst

    Het hoogste bod is echter niet de belangrijkste factor in de strijd om de voetbalrechten. Deze rechten zijn in handen van het bedrijf Eredivisie Media & Marketing CV (EMM). Meerderheidsaandeelhouder is FOX International Channels. Het mediabedrijf van Rupert Murdoch bracht in augustus een digitaal basiskanaal met maar één doel op de Nederlandse tv-markt: de samenvattingen van de Eredivisie gaan uitzenden. Het digitaal basiskanaal FOX moet in de strategie van FOX International Channels een reclamezuil van de betaalzenders FOX Sports Eredivisie en FOX Sports International zijn. 

    Weinig voetbalkijkers FOX

    De bedachte strategie werkt in Nederland echter nog niet. Het Algemeen Dagblad stelt zelfs dat de uitzendingen van Spongebob op Nickelodeon meer kijkers trekken dan voetbaluitzendingen – met korte beelden van wedstrijden die op de betaalzenders van FOX Sports te zien zijn – op FOX. En op FOX is niet voetbal, maar tv-series als The Simpsons en Walking Dead het best bekeken. Zelfs het live-uitzenden van belangrijke Eredivisiewedstrijden op digitaal basiskanaal FOX wist de teller maar nipt over de vijfhonderdduizend kijkers te trekken. Ter vergelijking: een aflevering van het RTL 7-discussieprogramma Voetbal International weet twee keer zoveel kijkers aan zich te binden.

    Exposure

    Door de tegenvallende kijkcijfers van FOX is de strijd om de samenvattingsrechten van de Eredivisie spannender dan ooit. Vanuit de Eredivisie komt de roep voor een goed bekeken platform waar de samenvattingen te zien zijn. Exposure is voor hen belangrijk voor onder meer de verkoop van reclameborden in het voetbalstadion. Een samenwerking tussen SBS en FOX kan daardoor weleens als verrassing bij de strijd om de voetbalrechten uit de bus komen. Al eerder verschenen er berichten in de media dat er over een mogelijke samenwerking gesproken wordt. Daarbij wordt zelfs een samenwerking op zenderniveau niet uitgesloten. De voetbalkijker weet overigens één ding zeker: de samenvattingen van de Eredivisie zijn ook de komende jaren met een digitaal basispakket te bekijken. Dat verplicht de mediawet. Of het bij de NOS, SBS of FOX is, blijft de komende weken de vraag.
    FOXEredivisiesamenvattingenvoetbaluitzendrechtenSBSNOSpublieke omroepNPOvoetbalrechtenEredivisie Media & MarketingEMMFOX SportsFOX Sports EredivisieFOX Sports International

    Reacties

  1. TV-TIP De hel van '63

    De hel van '63
    NPO 3 om 20:25 uur
    Natuurlijk valt er op dit Elfstedenepos wel wat aan te merken. Sommige scènes doen bijvoorbeeld wat gekunsteld aan.Maar over de hele linie is de film een mooie hommage aan de Tocht der Tochten. We zien de ervaringen van vier deelnemers en daardoor wordt het een film die niet alleen toegankelijk is voor verstokte nostalgici.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Les misérables

    Les misérables
    SBS9 om 20:30 uur
    In het 19de eeuwse Frankrijk wordt Jean Valjean na negentien jaar uit de gevangenis ontslagen. Hij bouwt onder een valse naam een nieuw bestaan op als burgemeester van een klein stadje. Deze zoveelste verfilming van Victor Hugo's boek blinkt uit in acteerwerk, art direction en een daverende geluidskwaliteit.