1. Nieuws

    Slechte kijkcijfers FOX maken strijd voetbalrechten spannend

    De komende weken moet duidelijk worden wie vanaf het volgende voetbalseizoen de samenvattingen van de Eredivisie gaat uitzenden.
    Jarco Kriek
    20 februari 2014
    comments 11
    Slechte kijkcijfers FOX maken strijd voetbalrechten spannend
    De komende weken moet duidelijk worden wie vanaf het volgende voetbalseizoen de samenvattingen van de Eredivisie gaat uitzenden. De strijd om de voetbalrechten is spannender dan ooit.

    RTL is in de miljoenenstrijd om de samenvattingsrechten van de Eredivisie al afgehaakt. De RTL-zenders presenteren goed en weten hierdoor genoeg kijkers aan zich te binden. De noodzaak om veel – misschien zelfs teveel – geld voor de uitzendrechten van de samenvattingen van de hoogste Nederlandse voetbalcompetitie te betalen, is er dan ook niet. Het bod dat RTL Nederland desondanks op de voetbalrechten deed, kan dan ook als marktconform gezien worden. Het was echter in de uitgeschreven biedingsprocedure voor de voetbalrechten te laag.

    Hoog bod NOS

    Bronnen meldden al eerder aan Nederlandse media dat de publieke NOS het meeste geld voor de voetbalrechten wil betalen. Daarbij wordt een bedrag van rond de twintig miljoen euro per jaar genoemd. Dit leidde al tot Kamervragen aan mediastaatssecretaris Sander Dekker. Die wil daarover geen inhoudelijke uitspraken doen zolang niet bekend of de NOS de voetbalrechten in bezit krijgt en wat de publieke omroep uiteindelijk voor de uitzendrechten gaat betalen. 

    Hoogste bod niet belangrijkst

    Het hoogste bod is echter niet de belangrijkste factor in de strijd om de voetbalrechten. Deze rechten zijn in handen van het bedrijf Eredivisie Media & Marketing CV (EMM). Meerderheidsaandeelhouder is FOX International Channels. Het mediabedrijf van Rupert Murdoch bracht in augustus een digitaal basiskanaal met maar één doel op de Nederlandse tv-markt: de samenvattingen van de Eredivisie gaan uitzenden. Het digitaal basiskanaal FOX moet in de strategie van FOX International Channels een reclamezuil van de betaalzenders FOX Sports Eredivisie en FOX Sports International zijn. 

    Weinig voetbalkijkers FOX

    De bedachte strategie werkt in Nederland echter nog niet. Het Algemeen Dagblad stelt zelfs dat de uitzendingen van Spongebob op Nickelodeon meer kijkers trekken dan voetbaluitzendingen – met korte beelden van wedstrijden die op de betaalzenders van FOX Sports te zien zijn – op FOX. En op FOX is niet voetbal, maar tv-series als The Simpsons en Walking Dead het best bekeken. Zelfs het live-uitzenden van belangrijke Eredivisiewedstrijden op digitaal basiskanaal FOX wist de teller maar nipt over de vijfhonderdduizend kijkers te trekken. Ter vergelijking: een aflevering van het RTL 7-discussieprogramma Voetbal International weet twee keer zoveel kijkers aan zich te binden.

    Exposure

    Door de tegenvallende kijkcijfers van FOX is de strijd om de samenvattingsrechten van de Eredivisie spannender dan ooit. Vanuit de Eredivisie komt de roep voor een goed bekeken platform waar de samenvattingen te zien zijn. Exposure is voor hen belangrijk voor onder meer de verkoop van reclameborden in het voetbalstadion. Een samenwerking tussen SBS en FOX kan daardoor weleens als verrassing bij de strijd om de voetbalrechten uit de bus komen. Al eerder verschenen er berichten in de media dat er over een mogelijke samenwerking gesproken wordt. Daarbij wordt zelfs een samenwerking op zenderniveau niet uitgesloten. De voetbalkijker weet overigens één ding zeker: de samenvattingen van de Eredivisie zijn ook de komende jaren met een digitaal basispakket te bekijken. Dat verplicht de mediawet. Of het bij de NOS, SBS of FOX is, blijft de komende weken de vraag.
    FOXEredivisiesamenvattingenvoetbaluitzendrechtenSBSNOSpublieke omroepNPOvoetbalrechtenEredivisie Media & MarketingEMMFOX SportsFOX Sports EredivisieFOX Sports International

    Reacties

  1. TV-TIP Land Rush

    Land Rush
    Discovery Channel om 18:30 uur
    Vier moderne pioniers trekken de wildernis van Alaska in om daar een woning te bouwen. Danny bouwt zijn blokhut helemaal zelf en Tiffany heeft moeite met de vroege sneeuw.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP 2Doc: De jacht op de match

    2Doc: De jacht op de match
    NPO 2 om 20:25 uur
    Wat is de rol en het belang van DNA-onderzoek in strafzaken? Moet elke burger zijn DNA afstaan? Een onderzoek naar de ethische en privacydilemma's aan de hand van de Utrechtse serieverkrachterzaak.

    Zappen.blog.nl