1. Nieuws

    Sport in 2010 door Nederlander bij uitstek best bekeken

    Vandaag maakte Stichting Kijkonderzoek (SKO) het jaaroverzicht 2010 openbaar. Daaruit blijkt dat in 2010 de Nederlander veel naar sportprogramma's keek. Ook keek men meer uitgesteld naar televisie.
    Jarco Kriek
    7 januari 2011
    comments 0
    Sport in 2010 door Nederlander bij uitstek best bekeken

    Stichting Kijkonderzoek (SKO) heeft vandaag de officiële jaarkijkcijfers over het afgelopen jaar gepresenteerd. Daaruit blijkt dat de Nederlander graag en massaal naar mondiale sportevenementen kijkt. En dat SBS Nederland veel kijkers verloor.

    Het best bekeken televisieprogramma in 2010 was verloren WK-voetbalfinale Nederland – Spanje op 11 juli 2010. Er keken 8.513.000 Nederlanders boven de 6 jaar naar. Precies 100.000 meer naar de halve finalewedstrijd Nederland – Uruguay op hetzelfde voetbaltoernooi. In de lijst van 25 best bekeken programma’s in 2010 stonden overigens maar liefst 24 programma’s van NOS Studio Sport. Volgens NOS-directeur Jan de Jong maakt dat heel veel duidelijk: “Dit is het alleszeggende bewijs van het belang van sport bij de publieke omroep. En daarmee de bijdrage van de NOS in het algemeen.” De Jong doelt hiermee op de discussie binnen de publieke omroep om het in kader van een bezuinigingsoperatie van 200 miljoen euro het budget voor het aankopen van uitzendrechten van sportevenementen drastisch in te krimpen. Mocht er bij de publieke omroep daadwerkelijk op grote schaal gesneden gaan worden in het sportbudget lijdt dit zonder enige twijfel tot kijkersverlies voor de drie landelijke publieke zenders. Natuurlijk moet bij de goede kijkcijfers van NOS sportprogramma’s wel gezegd worden dat in 2010 grote mondiale sportevenementen als het WK voetbal en de Olympische Winterspelen.

    En juist met deze drie zenders van de NPO gaat het juist heel erg goed. Over het gehele jaar gezien had de NPO een marktaandeel van 34,8%. Bijna een procentpunt meer dan een jaar daarvoor. Boer Zoekt Vrouw was, naast alle programma’s van NOS Studio Sport, het enige programma dat in de kijkcijfer Top 25 terecht kwam. En daardoor waren ook alle 25 best bekeken programma’s te zien op een landelijk publiek televisienet. Ook met RTL Nederland ging het goed. Het gezamenlijk marktaandeel van de RTL zenders, RTL 4RTL 5RTL 7 en RTL 8, kwam 0,4% hoger uit dan 2009. Namelijk op 24,6%. Waar televisiezenders meer kijkers aan zich weten te binden zijn er ook verliezers. Dit jaar is SBS Nederland de grootste verliezer. Het gezamenlijk marktaandeel van de zenders SBS 6, NET 5 en Veronica kwam uit op 16,6%. Dat is maar liefst 1,7% lager dan in 2009 het geval was. Ook de regionale omroepen verloren, zij het relatief weinig, kijkers.

    Uitgesteld kijken, via Video on Demand en catch-up diensten als Uitzending Gemist, wordt in Nederland ook steeds populairder. Net als bij de lineair, dus live gekeken, televisieprogramma’s staat ook Boer Zoekt Vrouw nummer in de lijst van 25 best uitgesteld bekeken programma’s. Via Uitzending Gemist werd de uitzending van 19 december 281.000 bekeken.

     

    SKOStichting KijkonderzoekNPORTL NederlandSBS NederlandUitzending GemistVideo on DemandbezuinigingenNOSStudio Sport

    Reacties

  1. TV-TIP UEFA Europa League

    UEFA Europa League
    RTL 7 om 19:00 uur
    Europese topclubs nemen het tegen elkaar op in de UEFA Europa League. Het is het sterkste clubtoernooi van Europa na de Champions League en een garantie op memorabele wedstrijden.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET BLADE RUNNER 2049

      In Blade Runner 2049 ontdekt een nieuwe ‘blade runner’, politieagent K, een lang verborgen geheim dat chaos kan veroorzaken. K’s ontdekking leidt tot een speurtocht naar de voormalige blade runner Rick Deckard. Totaal TV geeft vijf keer een VIP-pakket weg, met daarin een t-shirt en twee bioscoopkaarten.

    TV-TIP Keuringsdienst van Waarde

    Keuringsdienst van Waarde
    NPO 3 om 20:25 uur
    In dit programma staat centraal wat fabrikanten ons als consumenten vertellen. Klopt het wat ze claimen en wat ze ons in reclames verkopen?