1. Nieuws

    Stijging actief gebruik glasvezel Reggefiber

    Het aantal Nederlandse huishoudens dat actief gebruik maakt van de in hun woning beschikbare aansluiting op het Reggefiber glasvezelnetwerk, is tot veertig procent gestegen.
    Jarco Kriek
    16 februari 2016
    comments 0
    Stijging actief gebruik glasvezel Reggefiber
    Foto: ANP

    Het aantal Nederlandse huishoudens dat actief gebruik maakt van de in hen woning beschikbare aansluiting op het Reggefiber glasvezelnetwerk, is tot veertig procent gestegen. Dat blijkt uit kwartaalcijfers van de glasvezelnetwerkexploitant.


    Reggefiber – dat eigendom van KPN is – sloot in het vierde kwartaal van 2015 'slechts' 36.000 nieuwe huishoudens op glasvezel aan. Hierdoor kwam het aantal huishoudens dat tot in de woning een glasvezelaansluiting van Reggefiber heeft op 2.162.000 terecht. Het minder aantal nieuwe woningen met een glasvezelaansluiting wordt vooral veroorzaakt door de nieuwe strategie van eigenaar KPN. Deze heeft de aanleg van glasvezel op een lager pitje gezet en investeert juist meer in het opwaarderen van het oudere koperdraadnetwerk. Hierdoor kan men met minder investering toch in meer huishoudens breedbandinternet met snelheden tot 200Mbps aanbieden.

    Veertig procent gebruikt glasvezel

    Het aantal huishoudens dat in het vierde kwartaal via de aanwezige Reggefiber glasvezelaansluiting actief vaste diensten bij één van de serviceproviders afneemt, is met 58.000 naar 871.000 gestegen. Hierdoor komt de penetratie van actieve glasvezelaansluitingen op veertig procent terecht. Een jaar eerder aan het einde van 2014 was dit percentage nog zes procent lager. Het voordeel van vaste diensten via het Reggefiber glasvezelnetwerk is dat internet met hogere – en symmetrische – snelheden aangeboden kan worden.

    ReggefiberglasvezelKPNkoperdraadkoperDSLADSLVDSLalles-in-1alles in 1triple playtvtelevisieinternetbellentelefoontelefonievastvaste netonlinetv-diensteninternetsnelheidsymmetrisch

    Reacties

  1. TV-TIP The Challenge

    The Challenge
    RTL 4 om 17:00 uur
    Van ons mag presentator Kevin Brouwer zich de koning van de dagtelevisie noemen. Al jaren presenteert de Rotterdammer overdag het ene commerciële programma na het andere. The Challenge is de nieuwste show van Brouwer, waarin bedrijven zichzelf promoten aan de hand van allerlei uitdagingen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN BAD MOMS 2

      In Bad Moms 2 moeten de drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders de uitdagingen van kerstmis tot een goed einde brengen. Deze keer verwelkomen ze de ultieme vijand: hun eigen moeders. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn schitteren in het hilarische vervolg van Bad Moms. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP Maleficent

    Maleficent
    Net5 om 20:00 uur
    We kennen allemaal het sprookje van Doornroosje - denken we. In Maleficent krijgen we de waarheid te zien, waarin heel slim wordt ingespeeld op de bekende versie. Prinses Aurora wordt nog steeds vervloekt door Maleficent, maar we krijgen te zien dat die laatste daar een heel begrijpelijke reden voor heeft.