1. Nieuws

    Stijging gebruik digitale televisie in Nederland

    Het aantal Nederlanders dat een digitaal tv-abonnement afneemt, blijft stijgen. Ook het gebruik van digitale televisie in de Nederlandse huiskamers blijft stijgen.
    Jarco Kriek
    21 november 2012
    comments 0
    Stijging gebruik digitale televisie in Nederland

    Het aantal Nederlanders dat een digitaal tv-abonnement afneemt, blijft stijgen. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Ook het gebruik van digitale televisie in de Nederlandse huiskamers blijft stijgen.

    Aan het einde van het derde kwartaal 2012 namen 6,3 miljoen Nederlanders één of meer digitale tv-abonnementen af. Dat is een stijging van 1,3 procent in drie maanden tijd. Het totale aantal tv-abonnees steeg naar 7,7 miljoen.

    1,4 miljoen analoge tv-huishoudens

    In totaal kijken 1,4 miljoen tv-huishoudens op het primaire tv-toestel nog naar analoge televisie. In totaal zijn er in Nederland 3,6 miljoen kabelhuishoudens die van analoge televisie gebruik kunnen maken. In veel gevallen wordt niet in de huiskamer, maar wel in slaapkamers analoge televisie gebruikt.

    Kabel blijft superieur

    Kabeltelevisie blijft in Nederland het meest gebruikt. Het marktaandeel van kabeltelevisie is 57,7 procent. Ziggo blijft ondanks een verlies van 0,3 procent in marktaandeel de grootste tv-aanbieder. Ziggo wordt door KPN, UPC en CanalDigitaal gevolgd.

    IPTV blijft marktaandeel winnen

    IPTV via DSL-technieken of glasvezel blijft aan marktaandeel winnen. Steeds meer Nederlanders kijken dus televisie via internet. Kabel, Digitenne en satelliet verliezen hierdoor aan markt aandeel. Digitenne blijft het tweede uitzendplatform in Nederland, satelliet volgt op de derde plaats. IPTV via DSL-technieken is nog steeds meer gebruikt als IPTV via glasvezel. Al is glasvezel wel door de groei van het aantal glasvezelnetwerken met een inhaalslag bezig.

    Negen procent groei in 2012

    Na een groei van 13 procent in 2011 verwacht Telecompaper dat het aantal digitale tv-aansluitingen dit jaar met negen procent groeit. De groei van digitale tv wordt vooral gedreven doordat meer providers triple-play-pakketten aanbieden. Ook de mogelijkheid om tv te consumeren via tablet of smartphone draagt bij aan de toename.

    TelecompaperZiggoKPNDigitenneInteractieve TVUPCCanalDigitaalkabelsatellietIPTVDSLADSLVDSLglasvezelReggefiberGlashart Mediaanaloogdigitaaltelevisiedigitale televisie

    Reacties

  1. TV-TIP De TV kantine

    De TV kantine
    RTL 4 om 20:08 uur
    Na acht seizoenen sluit de drukbezochtste kantine van 't land zijn deuren en openen Carlo en Irene die van de grootste tv-studio’s en locaties van Nederland. Deze negende reeks belooft een weerzien met oude bekenden én verrassende nieuwe typetjes te worden, zoals Eva Jinek, rapper Boef en Roxeanne Hazes.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Atlanta

    Atlanta
    Fox om 20:15 uur
    De neven Earn en Alfred banen zich een weg door de rapwereld van Atlanta. Heel eenvoudig gaat dat niet, voornamelijk door hun tegengestelde kijk op de wereld als het om commercie, succes en ras gaat. Dat maakt het voor ons wél een stuk leuker om naar te kijken.