1. Nieuws

    Stijging gebruik digitale televisie in Nederland

    Het aantal Nederlanders dat een digitaal tv-abonnement afneemt, blijft stijgen. Ook het gebruik van digitale televisie in de Nederlandse huiskamers blijft stijgen.
    Jarco Kriek
    21 november 2012
    comments 0
    Stijging gebruik digitale televisie in Nederland

    Het aantal Nederlanders dat een digitaal tv-abonnement afneemt, blijft stijgen. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Ook het gebruik van digitale televisie in de Nederlandse huiskamers blijft stijgen.

    Aan het einde van het derde kwartaal 2012 namen 6,3 miljoen Nederlanders één of meer digitale tv-abonnementen af. Dat is een stijging van 1,3 procent in drie maanden tijd. Het totale aantal tv-abonnees steeg naar 7,7 miljoen.

    1,4 miljoen analoge tv-huishoudens

    In totaal kijken 1,4 miljoen tv-huishoudens op het primaire tv-toestel nog naar analoge televisie. In totaal zijn er in Nederland 3,6 miljoen kabelhuishoudens die van analoge televisie gebruik kunnen maken. In veel gevallen wordt niet in de huiskamer, maar wel in slaapkamers analoge televisie gebruikt.

    Kabel blijft superieur

    Kabeltelevisie blijft in Nederland het meest gebruikt. Het marktaandeel van kabeltelevisie is 57,7 procent. Ziggo blijft ondanks een verlies van 0,3 procent in marktaandeel de grootste tv-aanbieder. Ziggo wordt door KPN, UPC en CanalDigitaal gevolgd.

    IPTV blijft marktaandeel winnen

    IPTV via DSL-technieken of glasvezel blijft aan marktaandeel winnen. Steeds meer Nederlanders kijken dus televisie via internet. Kabel, Digitenne en satelliet verliezen hierdoor aan markt aandeel. Digitenne blijft het tweede uitzendplatform in Nederland, satelliet volgt op de derde plaats. IPTV via DSL-technieken is nog steeds meer gebruikt als IPTV via glasvezel. Al is glasvezel wel door de groei van het aantal glasvezelnetwerken met een inhaalslag bezig.

    Negen procent groei in 2012

    Na een groei van 13 procent in 2011 verwacht Telecompaper dat het aantal digitale tv-aansluitingen dit jaar met negen procent groeit. De groei van digitale tv wordt vooral gedreven doordat meer providers triple-play-pakketten aanbieden. Ook de mogelijkheid om tv te consumeren via tablet of smartphone draagt bij aan de toename.

    TelecompaperZiggoKPNDigitenneInteractieve TVUPCCanalDigitaalkabelsatellietIPTVDSLADSLVDSLglasvezelReggefiberGlashart Mediaanaloogdigitaaltelevisiedigitale televisie

    Reacties

  1. TV-TIP 2Doc: Pilotenmasker

    2Doc: Pilotenmasker
    NPO 2 om 20:20 uur
    Simonka de Jong volgt het ziekenhuisleven van een groep jonge kinderen met kanker. De periode in het Prinses Máxima Centrum in Utrecht is een emotionele achtbaan. Hoe ondergaan zij de soms pijnlijke ingrepen, hoe reageren ze op tegenvallende uitslagen en hoe gaan ze met hun ziekte om?

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN BAD MOMS 2

      In Bad Moms 2 moeten de drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders de uitdagingen van kerstmis tot een goed einde brengen. Deze keer verwelkomen ze de ultieme vijand: hun eigen moeders. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn schitteren in het hilarische vervolg van Bad Moms. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP Komt een man bij de dokter

    Komt een man bij de dokter
    SBS6 om 20:30 uur
    Een man gaat met zijn hond naar de dierenarts. „Dokter, mijn hond gaat steeds in de hoek zitten als de bel gaat." De dokter kijkt even goed naar de hond en zegt: „Tja, dat doen boxers nou eenmaal." Voor nog wat betere moppen, maar dan in sketchvorm, kijk je dit programma.