1. Nieuws

    Tele2 en Vodafone zetten tv-markt op scherp

    Nieuwkomers Tele2 en Vodafone zorgen voor reuring op de Nederlandse tv-markt. Met kleinere zenderpakketten probeert men de markt op scherp te zetten.
    Jarco Kriek
    15 juli 2015
    comments 8
    Tele2 en Vodafone zetten tv-markt op scherp

    Nieuwkomers Tele2 en Vodafone zorgen voor reuring op de Nederlandse tv-markt. Met het aanbieden van kleinere zenderpakketten probeert men de markt op scherp te zetten.


    Tele2 introduceerde vorige week een light tv-abonnement waarbij de twintig belangrijkste zenders aan klanten worden geleverd. Om aan de mediawet – die stelt dat aanbieders een digitaal basispakket van tenminste dertig zenders moeten aanbieden – te voldoen, vult Tele2 het zenderaanbod met alle regionale omroepen aan. Het voordeel voor de Tele2-klanten is overigens klein. Voor twee euro per maand extra biedt de aanbieder het dubbele aantal zenders. Toch is het tv-abonnement zonder vetrandje – zoals Tele2 dit zelf noemt – een belangrijk moment op de Nederlandse tv-markt. Het is de eerste stap naar abonnementsstructuren waarbij klanten de mogelijkheid voor keuzevrijheid krijgen om zelf het tv-aanbod te bepalen.

    Vodafone gaat tv-pakketten opdelen

    Vodafone volgt een andere weg. Het bedrijf gaat op korte termijn bestaande tv-pakketten in kleinere pakketten opdelen. Op deze manier wil Vodafone het invullen van het eigen zenderaanbod voor klanten bevorderen. Gekoppeld aan de mogelijkheid om tv-pakketten maandelijks op te zeggen en toe te voegen kan de klant het tv-aanbod afstemmen aan de eigen behoefte van dat moment. De twee grootste marktpartijen Ziggo en KPN volgen de stappen van Tele2 en Vodafone, maar lijken vooralsnog een afwachtende houding aan te nemen.

    A la carte tv nog ver weg in Nederland

    Ondanks dat Tele2 en Vodafone voorop lopen om de klant meer vrijheid in de keuze van het tv-aanbod te geven, blijft de invoering van het zogenaamde a la carte tv in Nederland nog ver weg. Mediastaatssecretaris Sander Dekker onderzoekt dit jaar wel de klantbehoefte naar a la carte tv, maar krijgt dan waarschijnlijk ook de desinteresse die er aan de kant van contentaanbieders is te horen. Contentaanbieders zien weinig in de mogelijkheid voor de consument om op zenderniveau tv-abonnementen af te sluiten. Aanbieders stellen dat a la carte tv technisch mogelijk is, maar dat door de houding van contentaanbieders het voor klanten financieel onaantrekkelijk wordt om abonnement per zender af te sluiten. Het tv-abonnement wordt hierdoor duurder terwijl er in de meeste gevallen minder zenders dan in de huidige abonnementsstructuur te bekijken zijn.

    Tele2Vodafonea la carteabonneren per zenderKPNZiggocontentcontentaanbiedersabonnemententvtelevisiezenderpakkettentv-pakkettenSander Dekkermediastaatssecretaris

    Reacties

  1. TV-TIP Intocht Sinterklaas 2017

    Intocht Sinterklaas 2017
    NPO 3 om 12:00 uur
    Het Friese plaatsje Dokkum staat klaar om Sinterklaas en zijn Pieten te ontvangen. Burgemeester Marga Waanders verwelkomt de goedheiligman in de haven. Na een tour door het historisch centrum mogen alle kinderen hun schoen weer zetten.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN BAD MOMS 2

      In Bad Moms 2 moeten de drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders de uitdagingen van kerstmis tot een goed einde brengen. Deze keer verwelkomen ze de ultieme vijand: hun eigen moeders. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn schitteren in het hilarische vervolg van Bad Moms. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP Skelterlab

    Skelterlab
    NPO 3 om 17:30 uur
    Drie teams van handige jongens en meiden bouwen onder tijdsdruk aan spectaculaire gemotoriseerde skelters. Uiteindelijk racen de teams met hun zelfgebouwde voertuigen tegen elkaar op een circuit. Wie heeft het sterkste ontwerp? Wie bouwt de mooiste skelter? En wie is het snelste?