1. Nieuws

    Tele2 en Vodafone zetten tv-markt op scherp

    Nieuwkomers Tele2 en Vodafone zorgen voor reuring op de Nederlandse tv-markt. Met kleinere zenderpakketten probeert men de markt op scherp te zetten.
    Jarco Kriek
    15 juli 2015
    comments 8
    Tele2 en Vodafone zetten tv-markt op scherp

    Nieuwkomers Tele2 en Vodafone zorgen voor reuring op de Nederlandse tv-markt. Met het aanbieden van kleinere zenderpakketten probeert men de markt op scherp te zetten.


    Tele2 introduceerde vorige week een light tv-abonnement waarbij de twintig belangrijkste zenders aan klanten worden geleverd. Om aan de mediawet – die stelt dat aanbieders een digitaal basispakket van tenminste dertig zenders moeten aanbieden – te voldoen, vult Tele2 het zenderaanbod met alle regionale omroepen aan. Het voordeel voor de Tele2-klanten is overigens klein. Voor twee euro per maand extra biedt de aanbieder het dubbele aantal zenders. Toch is het tv-abonnement zonder vetrandje – zoals Tele2 dit zelf noemt – een belangrijk moment op de Nederlandse tv-markt. Het is de eerste stap naar abonnementsstructuren waarbij klanten de mogelijkheid voor keuzevrijheid krijgen om zelf het tv-aanbod te bepalen.

    Vodafone gaat tv-pakketten opdelen

    Vodafone volgt een andere weg. Het bedrijf gaat op korte termijn bestaande tv-pakketten in kleinere pakketten opdelen. Op deze manier wil Vodafone het invullen van het eigen zenderaanbod voor klanten bevorderen. Gekoppeld aan de mogelijkheid om tv-pakketten maandelijks op te zeggen en toe te voegen kan de klant het tv-aanbod afstemmen aan de eigen behoefte van dat moment. De twee grootste marktpartijen Ziggo en KPN volgen de stappen van Tele2 en Vodafone, maar lijken vooralsnog een afwachtende houding aan te nemen.

    A la carte tv nog ver weg in Nederland

    Ondanks dat Tele2 en Vodafone voorop lopen om de klant meer vrijheid in de keuze van het tv-aanbod te geven, blijft de invoering van het zogenaamde a la carte tv in Nederland nog ver weg. Mediastaatssecretaris Sander Dekker onderzoekt dit jaar wel de klantbehoefte naar a la carte tv, maar krijgt dan waarschijnlijk ook de desinteresse die er aan de kant van contentaanbieders is te horen. Contentaanbieders zien weinig in de mogelijkheid voor de consument om op zenderniveau tv-abonnementen af te sluiten. Aanbieders stellen dat a la carte tv technisch mogelijk is, maar dat door de houding van contentaanbieders het voor klanten financieel onaantrekkelijk wordt om abonnement per zender af te sluiten. Het tv-abonnement wordt hierdoor duurder terwijl er in de meeste gevallen minder zenders dan in de huidige abonnementsstructuur te bekijken zijn.

    Tele2Vodafonea la carteabonneren per zenderKPNZiggocontentcontentaanbiedersabonnemententvtelevisiezenderpakkettentv-pakkettenSander Dekkermediastaatssecretaris

    Reacties

  1. TV-TIP De Grote Geschiedenisquiz

    De Grote Geschiedenisquiz
    NPO 2 om 20:25 uur
    Voor de 16e keer organiseert de NTR, in samenwerking met Historisch Nieuwsblad en NRC Handelsblad, De grote geschiedenisquiz. Vijf teams, bestaande uit twee bekende en één onbekende geschiedenisliefhebber, spelen tegen elkaar onder leiding van Joost Karhof.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP DWDD University presenteert: Spionage

    DWDD University presenteert: Spionage
    NPO 1 om 20:30 uur
    Hoogleraar Internationale Betrekkingen aan de Universiteit Utrecht Beatrice de Graaf geeft een nieuw college. Ze belicht wat inlichtingen- en veiligheidsdiensten allemaal kunnen, moeten en mogen doen.

    Zappen.blog.nl