Tele2 verhoogt abonnement met maar liefst 83 procent
Tele2 onderbouwt de prijsverhoging met het feit dat het aantal klanten dat bij het bedrijf alleen vaste telefonie afneemt in de afgelopen jaren fors is gedaald. Hierdoor nemen de kosten per klant om deze dienst te onderhouden fors toe. In het afgelopen jaar daalde het aantal klanten met alleen afname van vaste telefonie met vijftig procent. Tele2 hoopt dat door de prijsverhoging klanten overstappen naar een duo- of triple play-abonnement waarbij vaste telefoon via internet, het zogenaamde VoIP, aan klanten wordt geleverd.
Ouderen
De forse abonnementsverhoging treft vooral ouderen. Tele2 heeft nog rond de veertigduizend klanten die alleen vaste telefonie bij het telecombedrijf afnemen. Het gaat hierbij vooral om oudere mensen die geen behoefte aan internet hebben. Tele2 zette vele jaren geleden de Nederlandse markt voor vaste telefonie op scherp door als eerste bedrijf toenmalig monopolist KPN met goedkopere tarieven te beconcurreren.