1. Nieuws

    Teletekst extreem populair ondanks voortschrijdende digitalisering

    De ouderwetse Teletekst pagina's blijken in ons land nog razend populair. De NOS heeft vanwege het 30-jarige bestaan uitgebreid onderzoek laten verrichten. Het is opvallend dat Teletekst nog zo geliefd is omdat het media landschap steeds verder digitaliseert terwijl Teletekst daar niet altijd even goed in mee gaat en in feite links en rechts door nieuwe snellere diensten zou moeten worden ingehaald.
    Jan-Hein Visser
    1 april 2010
    comments 0
    Teletekst extreem populair ondanks voortschrijdende digitalisering

    NOS Teletekst vierde donderdag 1 april de dertigste verjaardag. Onderzoek wijst uit dat NOS Teletekst nog altijd een echt ‘kijkcijferkanon’ is. Het afgelopen jaar hebben maar liefst elf miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder gebruikgemaakt van NOS Teletekst, wat neerkomt op 81% van de Nederlandse bevolking. De kijkers geven NOS Teletekst een 7,6. Dit is buitengewoon veel als men bedenkt dat meer dan de helft van huishoudens al is gedigitaliseerd, teletekst via digitale tv vaak slecht of geheel niet werkt. Dit nog afgezien van het feit dat het internet tijdperk in feite veel meer informatie biedt. Toch lijkt juist de eenvoud en overzichtelijkheid van Teletekst het hem nog te doen.

    Nieuwspagina 101 is met 10 miljoen gebruikers de populairste rubriek, gevolgd door het weer (pagina 701/9 miljoen gebruikers), de TV-gids (pagina 200/8 miljoen gebruikers) en Sport (pagina 601/7 miljoen gebruikers). In het NOS Journaal merkte Sacha de Boer op dat Teletekst vierkant, vaak langzaam, zonder plaatjes en met weinig kleuren te zien is. Van ‘vergrijzing’ van het medium teletekst is geen sprake, gezien het feit dat het bereik onder jongeren tussen de 15 en 24 jaar relatief het hoogst is (92%). Een andere opvallende uitkomst is dat nog steeds de meeste mensen teletekst raadplegen via de televisie (98%).

    De pagina met het laatste nieuws (101) heeft niet alleen de meeste gebruikers, het noteert ook de hoogste dagelijkse bereik.Uit de onderzoeksresultaten komen snelheid en actualiteit naar voren als sterkste punten van NOS Teletekst. Dat de Nederlanders de ouderwetse teletekst (in Engeland bijvoorbeeld allang opgeheven via digitale televisie en vervangen door een moderne interactieve versie) kennelijk maar niet loslaten blijkt ook doordat teletekst emulatie via digitale diensten minstens even geliefd is.

    Het onderzoek toonde namelijk tevens aan dat mensen die NOS Teletekst via internet (4,1 miljoen gebruikers) of mobiel (700.000 gebruikers) bekijken, dit vooral doen als aanvulling op het kijken via televisie. Gemiddeld genomen zijn de internetters en mobiele gebruikers wel jonger dan de mensen die NOS Teletekst via televisie opvragen. Er is geen onderscheid gemaakt in het onderzoek bij Digitale televisie. Zo werkt Teletekst via emulatie op HDMI aansluitingen (via digitale kabel of satelliet ontvangers) vaak zeer langzaam of ronduit slecht. Dat is ook niet zo gek voor een in feite verouderd analoog systeem.

    Net als in 2007, toen een vergelijkbaar onderzoek heeft plaatsgevonden, geeft driekwart van de mensen aan NOS Teletekst te missen als het zou verdwijnen. Verder zegt van de leeftijdscategorie 15-24 jaar 21% meer naar NOS Teletekst te zijn gaan kijken dan daarvoor. Op Radio 3 FM werd tijdens een interview met de redactie van NOS Teletekst duidelijk dat het aantal gebruikers van Teletekst via de iPhone echter op slechts ongeveer 500 zou liggen.

    NOSTeletekst

    Reacties

  1. TV-TIP D.B Cooper: Case Closed?

    D.B Cooper: Case Closed?
    History om 20:00 uur
    Een man kaapt in 1971 een vliegtuig, steelt 200.000 dollar, springt uit het toestel met een parachute en blijft veertig jaar lang onvindbaar. Klinkt als een jongensboek, maar het is het echte verhaal van de legendarische overvaller D.B. Cooper.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Louisa & Rosanna: De babyspecial

    Louisa & Rosanna: De babyspecial
    TLC om 20:00 uur
    De Limburgse paradijsvogels Louisa en Rosanna zijn inmiddels de trotse ouders van baby Mikai. En zoals we van het transgenderkoppel gewend zijn, ging het op de wereld zetten van het ventje gepaard met een hoop drama en hilariteit. En dan hebben we het nog niet eens over de bevalling...