1. Nieuws

    Televisie wint van internet

    Traditioneel lineair tv-kijken is onder Nederlanders nog steeds de favoriete manier van tv-consumptie. Dat blijkt het uit het Nederlandse onderzoek Media:Tijd 2015.
    Jarco Kriek
    24 maart 2016
    comments 3
    Televisie wint van internet

    Traditioneel lineair tv-kijken is onder Nederlanders nog steeds de favoriete manier van tv-consumptie. Dat blijkt het uit het Nederlandse onderzoek Media:Tijd 2015.


    Uit het onderzoek Media:Tijd 2015 blijkt dat tv-kijken hoofdzakelijk op het gewone televisietoestel plaatsvindt. Het online tv-kijken – bijvoorbeeld door uitgesteld kijken en streamen van video’s – neemt wel toe. Met name meer jongeren kijken op deze manier naar videocontent. Het live lineair tv-kijken blijft echter nog steeds populair en dominant onder Nederlanders. Dat geldt ook voor het beluisteren van radiozenders. Luisteren via FM, kabel of DAB+ met een gewoon radiotoestel wint het van internetradio dat bijvoorbeeld via tablet of smartphone gebruikt kan worden.

    Geen significante wijzigingen

    Media:Tijd is een gezamenlijk tijdsbestedingsonderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en organisaties voor mediabereiksonderzoek, waaronder Stichting Kijkonderzoek (SKO) en het Nationaal Luisteronderzoek (NLO). Voor het onderzoek hielden ruim 2.900 respondenten vanaf dertien jaar een week lang iedere tien minuten hun activiteiten bij. Media:Tijd wordt om het jaar in het najaar gehouden. In 2013 was dat voor het eerst. De uitkomsten van het onderzoek werden donderdag in het Amstelveense Cobra Museum gepresenteerd en mede toegelicht door NPO-onderzoeker Dunya van Troost. "We zien dat het online mediagebruik toeneemt, maar gemiddeld genomen zijn de verschillen ten opzichte van 2013 niet significant te noemen", aldus Van Troost. "Dat is anders als we inzoomen op de verschillende leeftijdsgroepen. De grootste veranderingen doen zich voor in het kijkgedrag van jongeren (13-19) en jong volwassenen (20-34). Daar neemt het lineaire kijken af met respectievelijk 17 en 10 procent ten gunste van het kijken naar gestreamde, gedownloade of gekochte video’s. Verder zien we dat 35-plussers meer uitgesteld zijn gaan kijken."

    NPO ziet bevestiging van gevoerd beleid

    De NPO ziet in het onderzoek de bevestiging dat het meerjarenbeleid goed aansluit bij het mediagebruik. NPO-bestuurder Shula Rijxman: "De NPO besteedt veel aandacht aan innovatie en online media. Zie bijvoorbeeld de multimediale aanpak die we hebben gekozen voor NPO 3, NPO 3FM en NPO FunX, waarmee we inspelen op het mediagebruik van jongeren. Daarnaast toont het onderzoek aan dat we stevig moeten blijven inzetten op onze lineaire netten en zenders, omdat een meerderheid van ons publiek nog gewoon live televisie kijkt en radio luistert."

    NPOpublieke omroepMediaTijdMedia:TijdMedia:Tijd 2015lineairnon-lineairnon linearonlinevideo on demanduitgesteld kijkenBetlixVideolandNLzietfilmsseries

    Reacties

  1. TV-TIP UEFA Champions League

    UEFA Champions League
    Veronica om 20:00 uur
    Live de wedstrijd van de UEFA Champions League: PSV - FC Rostov

    Doe mee en win!

    • *

      5X BLU-RAY JASON BOURNE

      Matt Damon is terug en dit keer krijgt de zaak een persoonlijk tintje in Jason Bourne. Totaal TV mag dit spetterende vijfde hoofdstuk van de kaskrakerfranchise vijf keer als Blu-ray vijf keer weggeven.

    TV-TIP What Women Want

    What Women Want
    RTL 8 om 20:29 uur
    Nick Marshall (Mel Gibson) is een echte macho en iedereen zal dat beamen. De enige die daar geen last van heeft, is Nick zelf. Het komt hem juist goed van pas in zijn werk, waar hij via reclames vol babes allerlei producten aan de man brengt. Op de zaak komt een hoge positie vrij en volgens Nick is die baan voor hem. De baan gaat echter naar een vrouw (Helen Hunt) en Nick zet het op een zuipen. Daardoor krijgt hij een ongeluk met gevolgen: hij kan ineens de gedachten van vrouwen horen.

    Zappen.blog.nl