1. Nieuws

    Televisiefabrikanten slaan kijkgedrag op

    De Consumentenbond is met een campagne begonnen om gebruikers van internettelevisies erop te wijzen dat fabrikanten hun kijkgedrag monitoren.
    Jarco Kriek
    29 september 2014
    comments 1
    Televisiefabrikanten slaan kijkgedrag op

    De Consumentenbond is met een campagne begonnen om gebruikers van internettelevisies erop te wijzen dat fabrikanten hun kijkgedrag monitoren.

    Niet iedere consument weet dat men ongemerkt de televisiefabrikant toestemming geeft om het kijkgedrag te monitoren. Dit komt omdat de hiervoor benodigde toestemming soms diep begraven in de algemene voorwaarden zit. Bij de eerste ingebruikname van de internettelevisie wordt gevraagd of de consument met deze voorwaarden akkoord gaat. In veel gevallen drukt de consument zonder de voorwaarden te lezen op de akkoord-toets.

    Samsung vaagst

    Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat Samsung het vaagst over het monitoren van kijkgedrag richting de eindgebruiker is. Daarnaast bestaan de algemene voorwaarden uit maar liefst 57 pagina’s met daarin ongeveer vijfduizend woorden. Daarin laat Samsung over het monitoren van kijkgedrag alleen weten dat gebruikersgegevens, loggegevens van diensten en overige gegevens worden gemonitord. Sony is met een algemene voorwaarden van zes pagina’s het meest duidelijkst. Net als Philips houdt Sony het kijkgedrag bij. Philips laat daarnaast in de algemene voorwaarden weten dat men ook bijhoudt wat de gebruiker op internet opzoekt, welke tv-apps er worden gebruikt en welke films er worden bekijken. LG en Panasonic beperken zich tot monitoren van de programma’s die bekeken worden en de zoekopdrachten die door de gebruiker worden uitgevoerd.

    Stikken of slikken

    Het steekt de Consumentenbond ook dat de televisiefabrikanten een ‘stikken of slikken-beleid’ hanteren. "Als consumenten de voorwaarden afwijzen, werken de smartfuncties op hun internettelevisie niet of deels niet", aldus directeur Bart Combeé van de Consumentenbond. Daarnaast stelt de belangenorganisatie vast dat het voor de consument een gok blijft of fabrikanten volgens de wet met persoonsgegevens omgaat.

    Monitoren kijkgedragmonitoreninternettelevisiesmarttvsmart tvconnected tvConsumentenbondSamsungSonyLGPanasonicPhilipsalgemene voorwaarden

    Reacties

  1. TV-TIP The Hoax

    The Hoax
    RTL 8 om 20:30 uur
    Clifford Irving (Richard Gere) is de wanhoop nabij als hij er al in geen jaren in is geslaagd om een succesvol boek te schrijven. Ten einde raad overtuigt hij zijn uitgever - en later ook zichzelf - ervan dat hij is vergekozen om de officiële biografie over Howard Hughes te schrijven. Wat begint als een uitweg voor een schrijver, die op het randje van de vergetelheid staat, eindigt in een schandaal dat uiteindelijk zelfs reikt tot aan het Witte Huis. Overmand door hebzucht en een vurig verlangen naar succes, weet Clifford de wereld te overtuigen, maar op de weg daarnaar toe verliest hij uiteindelijk meer dan hem lief is.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN DEEPWATER HORIZON

      Deepwater Horizon vertelt ‘t waargebeurde verhaal van het grootste olielek ooit in de Golf van Mexico. Deze actiethriller draait vanaf 29 september in de bioscopen: Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes weggeven.

    TV-TIP The Next Boy/Girl Band

    The Next Boy/Girl Band
    SBS6 om 20:30 uur
    In de nieuwe talentenjacht 'The Next Boy/Girl Band' nemen twee teams het tegen elkaar op om dé nieuwe boy- en girlband samen te stellen.

    Zappen.blog.nl