1. Nieuws

    Televisiefabrikanten slaan kijkgedrag op

    De Consumentenbond is met een campagne begonnen om gebruikers van internettelevisies erop te wijzen dat fabrikanten hun kijkgedrag monitoren.
    Jarco Kriek
    29 september 2014
    comments 1
    Televisiefabrikanten slaan kijkgedrag op

    De Consumentenbond is met een campagne begonnen om gebruikers van internettelevisies erop te wijzen dat fabrikanten hun kijkgedrag monitoren.

    Niet iedere consument weet dat men ongemerkt de televisiefabrikant toestemming geeft om het kijkgedrag te monitoren. Dit komt omdat de hiervoor benodigde toestemming soms diep begraven in de algemene voorwaarden zit. Bij de eerste ingebruikname van de internettelevisie wordt gevraagd of de consument met deze voorwaarden akkoord gaat. In veel gevallen drukt de consument zonder de voorwaarden te lezen op de akkoord-toets.

    Samsung vaagst

    Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat Samsung het vaagst over het monitoren van kijkgedrag richting de eindgebruiker is. Daarnaast bestaan de algemene voorwaarden uit maar liefst 57 pagina’s met daarin ongeveer vijfduizend woorden. Daarin laat Samsung over het monitoren van kijkgedrag alleen weten dat gebruikersgegevens, loggegevens van diensten en overige gegevens worden gemonitord. Sony is met een algemene voorwaarden van zes pagina’s het meest duidelijkst. Net als Philips houdt Sony het kijkgedrag bij. Philips laat daarnaast in de algemene voorwaarden weten dat men ook bijhoudt wat de gebruiker op internet opzoekt, welke tv-apps er worden gebruikt en welke films er worden bekijken. LG en Panasonic beperken zich tot monitoren van de programma’s die bekeken worden en de zoekopdrachten die door de gebruiker worden uitgevoerd.

    Stikken of slikken

    Het steekt de Consumentenbond ook dat de televisiefabrikanten een ‘stikken of slikken-beleid’ hanteren. "Als consumenten de voorwaarden afwijzen, werken de smartfuncties op hun internettelevisie niet of deels niet", aldus directeur Bart Combeé van de Consumentenbond. Daarnaast stelt de belangenorganisatie vast dat het voor de consument een gok blijft of fabrikanten volgens de wet met persoonsgegevens omgaat.

    Monitoren kijkgedragmonitoreninternettelevisiesmarttvsmart tvconnected tvConsumentenbondSamsungSonyLGPanasonicPhilipsalgemene voorwaarden

    Reacties

  1. TV-TIP Koken met Van Boven

    Koken met Van Boven
    NPO 2 om 19:55 uur
    Makreel uit eigen zee is o zo lekker, maar ook o zo ondergewaardeerd in de Nederlandse keuken. En dat is onterecht vindt Yvette. Zij vindt hem lekkerder dan de geïmporteerde witte vis die we wel vaker op ons bord laten verschijnen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD GIRLS S6 

      Girls, over het hectische leven van vier vrouwelijke twintigers is terug voor het zesde seizoen. Vriendinnen Hannah, Marnie, Jessa en Shoshanna proberen nog altijd achter de zin van het leven te komen. Totaal TV mag de dvd van dit laatste seizoen vijf keer weggeven.

    TV-TIP Aanmodderfakker

    Aanmodderfakker
    NPO 3 om 20:30 uur
    De lamzak en eeuwige student Thijs (32) sloft door zijn leven dat gevuld is met bier, vrouwen, hangen met zijn huisgenoot en een beetje werken in een sfeerloze mediagigant. Het studerende leven is duur en Thijs laat zich dan ook regelmatig wat geld en Tupperware bakjes met eten toestoppen door zijn moeder. Dat Thijs al jaren geen collegezaal meer van binnen heeft gezien laat hij voor het gemak achterwege. Al met al is Thijs best tevreden met zijn relaxte leven. Lisa (16) is een meisje met ambities en een uitgestippeld plan voor het leven. Als ze Thijs kust, gaat hij voor de bijl. Vanaf dat moment zoekt hij haar overal op. Lisa boort een onbewuste onvrede aan over het feit dat hij van alle kanten wordt ingehaald door mensen die wel iets van hun leven maken.