1. Nieuws

    Televisiefabrikanten slaan kijkgedrag op

    De Consumentenbond is met een campagne begonnen om gebruikers van internettelevisies erop te wijzen dat fabrikanten hun kijkgedrag monitoren.
    Jarco Kriek
    29 september 2014
    comments 1
    Televisiefabrikanten slaan kijkgedrag op

    De Consumentenbond is met een campagne begonnen om gebruikers van internettelevisies erop te wijzen dat fabrikanten hun kijkgedrag monitoren.

    Niet iedere consument weet dat men ongemerkt de televisiefabrikant toestemming geeft om het kijkgedrag te monitoren. Dit komt omdat de hiervoor benodigde toestemming soms diep begraven in de algemene voorwaarden zit. Bij de eerste ingebruikname van de internettelevisie wordt gevraagd of de consument met deze voorwaarden akkoord gaat. In veel gevallen drukt de consument zonder de voorwaarden te lezen op de akkoord-toets.

    Samsung vaagst

    Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat Samsung het vaagst over het monitoren van kijkgedrag richting de eindgebruiker is. Daarnaast bestaan de algemene voorwaarden uit maar liefst 57 pagina’s met daarin ongeveer vijfduizend woorden. Daarin laat Samsung over het monitoren van kijkgedrag alleen weten dat gebruikersgegevens, loggegevens van diensten en overige gegevens worden gemonitord. Sony is met een algemene voorwaarden van zes pagina’s het meest duidelijkst. Net als Philips houdt Sony het kijkgedrag bij. Philips laat daarnaast in de algemene voorwaarden weten dat men ook bijhoudt wat de gebruiker op internet opzoekt, welke tv-apps er worden gebruikt en welke films er worden bekijken. LG en Panasonic beperken zich tot monitoren van de programma’s die bekeken worden en de zoekopdrachten die door de gebruiker worden uitgevoerd.

    Stikken of slikken

    Het steekt de Consumentenbond ook dat de televisiefabrikanten een ‘stikken of slikken-beleid’ hanteren. "Als consumenten de voorwaarden afwijzen, werken de smartfuncties op hun internettelevisie niet of deels niet", aldus directeur Bart Combeé van de Consumentenbond. Daarnaast stelt de belangenorganisatie vast dat het voor de consument een gok blijft of fabrikanten volgens de wet met persoonsgegevens omgaat.

    Monitoren kijkgedragmonitoreninternettelevisiesmarttvsmart tvconnected tvConsumentenbondSamsungSonyLGPanasonicPhilipsalgemene voorwaarden

    Reacties

  1. TV-TIP De aardappeleters

    De aardappeleters
    NPO 2 om 19:20 uur
    Joris Vermeer ontdekt in Mexico de burrito, enchilada en taco en ontmoet in Tequila de allereerste Mexicaanse restauranteigenaar van Nederland.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET AMERICAN MADE

      American Made is gebaseerd op de bizarre belevenissen van Barry Seale (Tom Cruise), een ritselaar en piloot die door de CIA gerekruteerd wordt. Totaal TV geeft vier keer een VIP-pakket voor deze thriller weg, met daarin een reistas én twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Tomorrow Never Dies

    Tomorrow Never Dies
    RTL 7 om 20:29 uur
    Eliot Carver (Jonathan Pryce) is de naam van de machtswellusteling in kwestie. Zijn doel: het ontketenen van de Derde Wereldoorlog door China en Groot Brittannië tegen elkaar op te stoken. Dat lukt Carver vrij aardig mede dankzij zijn invloedrijke krant en televisie-zenders. Maar natuurlijk staat James Bond (Pierce Brosnan) klaar om Carvers plannen op slinkse wijze te saboteren, hierbij wordt hij geholpen door de oosterse schone Wai Lin (Michelle Yeoh).