1. Nieuws

    Televisiereclamemarkt gegroeid, kijktijd gedaald

    De televisiereclamemarkt is in 2015 licht gegroeid ten opzichte van 2014, maar de totale kijktijd is wel iets gedaald. Dat blijkt uit het jaarrapport van reclameorganisatie SPOT.
    Jan-Hein Visser
    8 maart 2016
    comments 2
    Televisiereclamemarkt gegroeid, kijktijd gedaald
    Foto: ANP
    De televisiereclamemarkt is in 2015 licht gegroeid ten opzichte van 2014, maar de totale kijktijd is wel iets gedaald. Dat blijkt uit het jaarrapport van reclameorganisatie SPOT.

    De totale televisiereclamemarkt is in 2015 uitgekomen op een netto-bedrag van 965 miljoen euro. Dat is een miljoen meer dan een jaar daarvoor. Uit het televisiejaarrapport van SPOT blijkt dat de tv-reclamemarkt zich na een slap eerste halfjaar goed herstelde in de tweede helft van 2015. In 2014 groeide de tv-markt nog met 3,3 procent onder impuls van de Olympische Winterspelen en het WK voetbal. De belangrijkste kerncijfers laten zien dat het aantal adverteerders op tv wederom gestegen is. Ook het aantal merken waarvoor tv-reclame wordt gemaakt, nam toe. Volgens het Centraal Plan Bureau zal de Nederlandse economie in 2016 nog iets sneller groeien dan in 2015. Dit leidt tot hoger consumentenvertrouwen en meer bestedingen en is daarmee ook gunstig voor de reclamesector. De groei van de reclamemarkt in 2015 is bereikt ondanks dat de gemiddelde kijktijd daalde met 4,8 procent naar drie uur en tien minuten per dag. De daling na het recordjaar 2014 komt door het ontbreken van grote sportevenementen. Alleen de oudere leeftijdsgroep is evenveel televisie blijven kijken in 2015.
    KijktijdSpotReclamegroeiEconomie

    Reacties

  1. TV-TIP Live from the Red Carpet: The 2017 American Music Awards

    Live from the Red Carpet: The 2017 American Music Awards
    E! Entertainment om 19:00 uur
    We geven het liever niet toe, maar stiekem genieten we toch van die rode loper voorafgaand aan de grote awardshows. Zal Lady Gaga opnieuw een knotsgekke outfit aantrekken of houdt ze het dit keer lekker simpel? En steelt Selena Gomez weer de show?

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN BAD MOMS 2

      In Bad Moms 2 moeten de drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders de uitdagingen van kerstmis tot een goed einde brengen. Deze keer verwelkomen ze de ultieme vijand: hun eigen moeders. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn schitteren in het hilarische vervolg van Bad Moms. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP Oh, wat een jaar!

    Oh, wat een jaar!
    RTL 4 om 20:00 uur
    Vanavond staat het jaar 1969 centraal en zijn Loretta Schrijver en Jan de Hoop te gast. Wat weten zij nog van het einde van de jaren '60? Het eerste waar wij aan denken is natuurlijk de maanlanding en de eerste stappen van astronaut Neil Armstrong. Maar hoe heetten die twee andere knapen ook alweer?