1. Nieuws

    Televisiereclamemarkt gegroeid, kijktijd gedaald

    De televisiereclamemarkt is in 2015 licht gegroeid ten opzichte van 2014, maar de totale kijktijd is wel iets gedaald. Dat blijkt uit het jaarrapport van reclameorganisatie SPOT.
    Jan-Hein Visser
    8 maart 2016
    comments 2
    Televisiereclamemarkt gegroeid, kijktijd gedaald
    Foto: ANP
    De televisiereclamemarkt is in 2015 licht gegroeid ten opzichte van 2014, maar de totale kijktijd is wel iets gedaald. Dat blijkt uit het jaarrapport van reclameorganisatie SPOT.

    De totale televisiereclamemarkt is in 2015 uitgekomen op een netto-bedrag van 965 miljoen euro. Dat is een miljoen meer dan een jaar daarvoor. Uit het televisiejaarrapport van SPOT blijkt dat de tv-reclamemarkt zich na een slap eerste halfjaar goed herstelde in de tweede helft van 2015. In 2014 groeide de tv-markt nog met 3,3 procent onder impuls van de Olympische Winterspelen en het WK voetbal. De belangrijkste kerncijfers laten zien dat het aantal adverteerders op tv wederom gestegen is. Ook het aantal merken waarvoor tv-reclame wordt gemaakt, nam toe. Volgens het Centraal Plan Bureau zal de Nederlandse economie in 2016 nog iets sneller groeien dan in 2015. Dit leidt tot hoger consumentenvertrouwen en meer bestedingen en is daarmee ook gunstig voor de reclamesector. De groei van de reclamemarkt in 2015 is bereikt ondanks dat de gemiddelde kijktijd daalde met 4,8 procent naar drie uur en tien minuten per dag. De daling na het recordjaar 2014 komt door het ontbreken van grote sportevenementen. Alleen de oudere leeftijdsgroep is evenveel televisie blijven kijken in 2015.
    KijktijdSpotReclamegroeiEconomie

    Reacties

  1. TV-TIP D.B Cooper: Case Closed?

    D.B Cooper: Case Closed?
    History om 20:00 uur
    Een man kaapt in 1971 een vliegtuig, steelt 200.000 dollar, springt uit het toestel met een parachute en blijft veertig jaar lang onvindbaar. Klinkt als een jongensboek, maar het is het echte verhaal van de legendarische overvaller D.B. Cooper.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Louisa & Rosanna: De babyspecial

    Louisa & Rosanna: De babyspecial
    TLC om 20:00 uur
    De Limburgse paradijsvogels Louisa en Rosanna zijn inmiddels de trotse ouders van baby Mikai. En zoals we van het transgenderkoppel gewend zijn, ging het op de wereld zetten van het ventje gepaard met een hoop drama en hilariteit. En dan hebben we het nog niet eens over de bevalling...