1. Nieuws

    Televisiereclamemarkt gegroeid, kijktijd gedaald

    De televisiereclamemarkt is in 2015 licht gegroeid ten opzichte van 2014, maar de totale kijktijd is wel iets gedaald. Dat blijkt uit het jaarrapport van reclameorganisatie SPOT.
    Jan-Hein Visser
    8 maart 2016
    comments 2
    Televisiereclamemarkt gegroeid, kijktijd gedaald
    Foto: ANP
    De televisiereclamemarkt is in 2015 licht gegroeid ten opzichte van 2014, maar de totale kijktijd is wel iets gedaald. Dat blijkt uit het jaarrapport van reclameorganisatie SPOT.

    De totale televisiereclamemarkt is in 2015 uitgekomen op een netto-bedrag van 965 miljoen euro. Dat is een miljoen meer dan een jaar daarvoor. Uit het televisiejaarrapport van SPOT blijkt dat de tv-reclamemarkt zich na een slap eerste halfjaar goed herstelde in de tweede helft van 2015. In 2014 groeide de tv-markt nog met 3,3 procent onder impuls van de Olympische Winterspelen en het WK voetbal. De belangrijkste kerncijfers laten zien dat het aantal adverteerders op tv wederom gestegen is. Ook het aantal merken waarvoor tv-reclame wordt gemaakt, nam toe. Volgens het Centraal Plan Bureau zal de Nederlandse economie in 2016 nog iets sneller groeien dan in 2015. Dit leidt tot hoger consumentenvertrouwen en meer bestedingen en is daarmee ook gunstig voor de reclamesector. De groei van de reclamemarkt in 2015 is bereikt ondanks dat de gemiddelde kijktijd daalde met 4,8 procent naar drie uur en tien minuten per dag. De daling na het recordjaar 2014 komt door het ontbreken van grote sportevenementen. Alleen de oudere leeftijdsgroep is evenveel televisie blijven kijken in 2015.
    KijktijdSpotReclamegroeiEconomie

    Reacties

  1. TV-TIP Louis Theroux: Under the Knife

    Louis Theroux: Under the Knife
    NPO 3 om 20:30 uur
    Louis Theroux reist naar Californië de bakermat van de plastische chirurgie, om deze trend van dichtbij te bestuderen. In Californië kun je met één beweging van het mes en een paar duizend dollar worden wie je altijd had willen zijn.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD GIRLS S6 

      Girls, over het hectische leven van vier vrouwelijke twintigers is terug voor het zesde seizoen. Vriendinnen Hannah, Marnie, Jessa en Shoshanna proberen nog altijd achter de zin van het leven te komen. Totaal TV mag de dvd van dit laatste seizoen vijf keer weggeven.

    TV-TIP Baardmannetjes

    Baardmannetjes
    NPO 2 om 21:15 uur
    In en rond de Overijsselse Hanzestad gaan de heren op zoek naar de slechtvalk. Hans heeft zo zijn bedenkingen: is de stad wel de natuurlijke habitat voor deze imposante roofvogel en voelt Hans zichzelf eigenlijk wel op zijn gemak in de stad?