1. Nieuws

    Terechte boete TROS van 108.000 euro

    De TROS heeft van het Commissariaat voor de Media terecht een boete van 108.000 euro voor het overtreden van reclameregels gekregen. Dat heeft de rechtbank van Amsterdam bepaald.
    Jarco Kriek
    16 november 2012
    comments 0
    Terechte boete TROS van 108.000 euro

    De TROS heeft van het Commissariaat voor de Media terecht een boete van 108.000 euro voor het overtreden van reclameregels gekregen. Dat heeft de rechtbank van Amsterdam bepaald.

    De TROS kreeg twee boetes van in totaal 120.000 euro voor het maken van reclame in het kinderprogramma Het Sprookjesboomfeest. De TROS ging tegen beide boetes bij de rechtbank van Amsterdam in beroep. Deze bepaalde dat het Commissariaat voor de Media juist heeft gehandeld, maar verlaagde de straf wel tot 108.000 euro.

    Veilige haven voor kinderen

    Het Commissariaat voor de Media is verheugd over de uitspraak. In een reactie stelt de toezichthouder dat de publieke omroep een veilige haven voor kinderen moet zijn. Publieke media-instellingen mogen in hun programma’s geen reclame maken en ze mogen buiten de programma’s niet dienstbaar zijn aan het maken van winst door commerciële partijen.

    TROS ging over de streep

    De TROS ging met Het Sprookjesboomfeest in de fout door verboden reclame-uitingen in het kinderprogramma op te nemen. Daarnaast maakte men zich dienstbaar voor de commerciële belangen van attractiepark De Efteling. TROS bood namelijk met het uitzenden van het kinderprogramma kort voor de introductie van de attractie Sprookjesboom de Efteling de kans om via het programma alvast interesse voor die attractie te wekken.

    TROSpublieke omroepNPOCommissariaat voor de MediaCvdMboeteHet SprookjesboomfeestEftelingmediawet

    Reacties

  1. TV-TIP De Grote Geschiedenisquiz

    De Grote Geschiedenisquiz
    NPO 2 om 20:25 uur
    Voor de 16e keer organiseert de NTR, in samenwerking met Historisch Nieuwsblad en NRC Handelsblad, De grote geschiedenisquiz. Vijf teams, bestaande uit twee bekende en één onbekende geschiedenisliefhebber, spelen tegen elkaar onder leiding van Joost Karhof.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP DWDD University presenteert: Spionage

    DWDD University presenteert: Spionage
    NPO 1 om 20:30 uur
    Hoogleraar Internationale Betrekkingen aan de Universiteit Utrecht Beatrice de Graaf geeft een nieuw college. Ze belicht wat inlichtingen- en veiligheidsdiensten allemaal kunnen, moeten en mogen doen.

    Zappen.blog.nl