1. Nieuws

    TMC Monte Carlo leider bij Franse digitale zenders

    De Franse commerciële zender TMC Monte Carlo noemt zichzelf het bestbekeken digitale kanaal van Frankrijk en heeft het afgelopen jaar een enorme groei meegemaakt.
    Jan-Hein Visser
    21 september 2007
    comments 0
    TMC Monte Carlo leider bij Franse digitale zenders
    De Franse commerciële zender TMC Monte Carlo noemt zichzelf het bestbekeken digitale kanaal van Frankrijk en heeft het afgelopen jaar een enorme groei meegemaakt. Opmerkelijk, omdat de zender die in 2005 door AB en TF1 werd overgenomen vooral oude Amerikaanse en Franse series uitzendt. Voor evenementen uit het prinsdom Monaco of sport en actualiteiten is sindsdien minder aandacht. De stijging in kijkcijfers lijkt vooral toe te schrijven aan een groter bereik.

    In de maanden juli en augustus was TMC leider van de zenders die exclusief digitaal uitzenden via het Franse DVB-T platform TNT (Television Numerique Terrestre). De kijkdichtheid bedroeg 3,4%, wat voor deze relatief kleine zender vrij veel is. In de maand augustus was het wekelijks bereik van TMC Monte Carlo bijna 15 miljoen, wat neerkomt op een stijging van bijna 50% ten opzichte van vorig jaar. Dit is vooral te danken aan het grotere technische ontvangstbereik.

    Intussen kan de helft van alle Fransen de zender ontvangen. Dat komt enerzijds door opname in het digitale TNT-pakket dat via de ether op steeds meerplaatsen wordt uitgezonden, en anderzijds door de zeer opmerkelijke ingebruikname van een transponder via de satelliet waarmee veel Fransen nog analoog naar hun nationale zenders kijken.
     
    Op de Franse ‘hotspot’ op 5 graden west (Atlantic Bird 3) ging TMC Monte Carlo, geheel tegen alle trends in, analoog en dus ongecodeerd van start in het Franse SECAM-kleurensysteem. Intussen is via dezelfde transponder ook een ongecodeerd digitaal SCPC-signaal beschikbaar en is TMC ook via het internet beschikbaar op mms://live3.ipercast.net/abgroupe.fr/tmc/live .
    TCMMonte CarloTNTAtlantic Bird 3

    Reacties

  1. TV-TIP De Grote Geschiedenisquiz

    De Grote Geschiedenisquiz
    NPO 2 om 20:25 uur
    Voor de 16e keer organiseert de NTR, in samenwerking met Historisch Nieuwsblad en NRC Handelsblad, De grote geschiedenisquiz. Vijf teams, bestaande uit twee bekende en één onbekende geschiedenisliefhebber, spelen tegen elkaar onder leiding van Joost Karhof.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP DWDD University presenteert: Spionage

    DWDD University presenteert: Spionage
    NPO 1 om 20:30 uur
    Hoogleraar Internationale Betrekkingen aan de Universiteit Utrecht Beatrice de Graaf geeft een nieuw college. Ze belicht wat inlichtingen- en veiligheidsdiensten allemaal kunnen, moeten en mogen doen.

    Zappen.blog.nl