1. Nieuws

    TV landschap wordt drastisch veranderd door betaalde online-tv

    Het televisielandschap wordt in de komende jaren anders door een groeiend aantal gebruikers van betaalde online-televisie, ook wel Smart TV genoemd. Dat blijkt uit een voorspelling van onderzoeksbureau PwC.
    Jarco Kriek
    5 oktober 2011
    comments 0
    TV landschap wordt drastisch veranderd door betaalde online-tv

    Het televisielandschap wordt in de komende jaren anders door een groeiend aantal gebruikers van betaalde online-televisie, ook wel Smart TV genoemd. Dat blijkt uit een voorspelling van onderzoeksbureau PwC.

    In 2010 waren er 10.000 betalende On Demand tv-kijkers. Dit aantal gaat volgens onderzoekers van PwC tot een half miljoen in 2015 stijgen. In navolging van het succes van Netfix in de Verenigde Staten verwachten de onderzoekers dat er ook in Europa een markt voor betaalde online-televisie met aanbod dat niet op de reguliere televisiekanalen is te zien kan ontstaan.

    Daarbij wist PwC in haar Entertainment & Media Outlook 2011 – 2015 rapport op het succes van iTunes van Apple. Dit zette – ondanks grote bedenkingen bij de lancering van iTunes – uiteindelijk de muziekwereld en de bijbehorende verdienmodellen op haar kop. "Een soortgelijke ontwikkeling staat ook voor de deur in het tv-land” aldus Marieke van der Donk, media-expert bij PwC.

    Van der Donk stelt dat in de directe toekomst de hardwareproducenten van onder meer tablets, smartphone en connected tv televisiemodellen de macht in handen gaan krijgen. Alle bedrijven die er tussen in zitten – waaronder televisiezenders, telecom- en kabelbedrijven – moeten steeds meer hun toegevoegde waarde aan de consument laten zien. Volgens Van der Donk zijn deze partijen in samenwerking met filmstudio’s als traditionele machtsblokken nu bezig het huidige verdienmodel te beschermen. Dat verklaart volgens haar een groot deel van de allianties die de afgelopen tijd in medialand gesmeed zijn. 

    SmartTVonline TVNetfixPwCconnected TViPadiPhoneApple TVtabletsmartphoneAndroid

    Reacties

  1. TV-TIP Blackhat

    Blackhat
    Net5 om 20:00 uur
    Wanneer de VS en China worden getroffen door twee cyberaanvallen, slaan de landen de handen ineen. Regisseur Michael Mann verkiest zoals altijd vorm boven inhoud: de zoektocht naar de boef is van minder belang dan de sfeervolle plaatjes. Dat maakt een te lijzige, te voorspelbare film vol beeldschermen en toetsenborden.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Moordvrouw

    Moordvrouw
    RTL 4 om 20:08 uur
    Wendy van Dijk en haar collega’s hijsen zich, ook al hebben ze hun penning aan het eind van het vorig seizoen moeten inleveren, gewoon weer in hun uniform. Er verandert dit zevende seizoen wel een hoop: het team gaat niet alleen anders te werk, ook het schrijversteam is compleet vernieuwd.