TV-zenders meetbaar last ander mediagebruik
TV-zenders hebben bij de reguliere wijze van uitzenden meetbaar last van ander mediagebruik, zoals uitgesteld kijken of kijken met tweede schermen. Deze conclusie van Station10 baart NPO-directeur Gerard Timmer nog geen zorgen.
12 februari 2012
comments 0
Foto: ANP
TV-zenders hebben bij de reguliere wijze van uitzenden meetbaar last van ander mediagebruik, zoals uitgesteld kijken of kijken met tweede schermen. Deze conclusie van Station10 baart NPO-directeur Gerard Timmer nog geen zorgen.Ruim een kwart van de kijkers van Goede Tijden, Slechte Tijden of bijvoorbeeld The Voice of Holland zit tijdens het programma ook op de laptop of pc, maar nog geen een procent hiervan surft naar de sites van deze programma's. Dit blijkt uit de eerste metingen van het Media Efficiency Panel van Gfk Panel Services, gepresenteerd tijdens de bijeenkomst 'Second screen van Buzz naar Business' door Station10. Station10 is een netwerk van onafhankelijke media-strategen dat organisaties helpt hun integrale mediastrategie te formuleren en realiseren.
Met de geschetste ontwikkeling lopen reguliere zenders het risico te verworden tot een achtergrond medium met teruglopende advertentie-inkomsten. In een interview op Blue Shots TV liet NPO-directeur Gerard Timmer afgelopen week weten zich nog niet zo'n zorgen te maken over de impact van on demand-diensten. Zoals hij stelde: "Ik denk dat bij sommigen de verwachtingen op dat gebied te hoog gespannen zijn. De komende jaren blijft lineair kijken naar reguliere zenders de toon aangeven. Wel moeten we goed in de gaten houden welke invloed partijen als Google en Apple krijgen."
TV zenderssecond screen2e schermon demandstation 10TimmerNPO