1. Nieuws

    TV5 Monde zet in op nieuwe digitale strategie

    Om de dalende kijkcijfers tegen te gaan is de internationale Franstalige omroep de digitale weg ingeslagen. Meer aanwezigheid op het internet en themakanalen moeten de zender slagvaardiger maken.
    Jan-Hein Visser
    11 maart 2009
    comments 0
    TV5 Monde zet in op nieuwe digitale strategie
    Het Franstalige internationale kanaal TV5 Monde is bezig met een nieuwe strategie om de kijkcijfers, die met name vanwege de digitalisering met 10 procent zijn gedaald, weer op te krikken. Er wordt gewerkt aan themazenders, betere digitale beschikbaarheid zoals via het web en meer ondertiteling. De zender wijt de wereldwijde daling van de kijkcijfers vooral aan de digitalisering. Actueel wordt TV5 Monde in ons land bij het grote kabelbedrijf Ziggo ook gedigitaliseerd.

    TV5 Monde wil maar liefst vijf nieuwe websites gaan opzetten die van de zender een echte 'wereldomroep' moeten maken. Daarnaast zal men ook de beschikbaarheid via mobiele ontvangstapparatuur gaan vergroten dit bijvoorbeeld ook via YouTube en Daily Motion gaan uitzenden. De zender die naar eigen zeggen wekelijks wereldwijd 54 miljoen kijkers heeft, wil bovendien met Tivi5 vanaf komend voorjaar een eigen kanaal voor jonge kijkers oprichten.

    De diverse nieuwe websites van TV5 Monde zullen zich specifiek op bepaalde doelgroepen richten zoals eentje voor Afrikaanse kijkers, eentje die vooral de Franse taal promoot, en een site die speciaal via GSM toegankelijk zal zijn. In Azië zal de omroep daarnaast meer in het Engels gaan ondertitelen. TV5 Monde plant ook in Europa meer aan ondertiteling te gaan doen. Dit gebeurt nu al met een deel van de programma's in onder meer het Duits, Zweeds en Nederlands. TV5 Monde heeft overigens sinds een paar weken ook een nieuw design gekregen dat de zender dynamischer moet presenteren.


    TV5 Monde

    Reacties

  1. TV-TIP De aardappeleters

    De aardappeleters
    NPO 2 om 19:20 uur
    Joris Vermeer ontdekt in Mexico de burrito, enchilada en taco en ontmoet in Tequila de allereerste Mexicaanse restauranteigenaar van Nederland.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET AMERICAN MADE

      American Made is gebaseerd op de bizarre belevenissen van Barry Seale (Tom Cruise), een ritselaar en piloot die door de CIA gerekruteerd wordt. Totaal TV geeft vier keer een VIP-pakket voor deze thriller weg, met daarin een reistas én twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Tomorrow Never Dies

    Tomorrow Never Dies
    RTL 7 om 20:29 uur
    Eliot Carver (Jonathan Pryce) is de naam van de machtswellusteling in kwestie. Zijn doel: het ontketenen van de Derde Wereldoorlog door China en Groot Brittannië tegen elkaar op te stoken. Dat lukt Carver vrij aardig mede dankzij zijn invloedrijke krant en televisie-zenders. Maar natuurlijk staat James Bond (Pierce Brosnan) klaar om Carvers plannen op slinkse wijze te saboteren, hierbij wordt hij geholpen door de oosterse schone Wai Lin (Michelle Yeoh).