1. Nieuws

    Twee procent huishoudens heeft geen tv-abonnement

    Slechts twee procent van de Nederlandse huishoudens had in 2015 géén tv-abonnement. Lineair kijken doet nog bijna iedereen, maar Nederlanders kijken gemiddeld ook een kwartier online.
    Jan-Hein Visser
    8 maart 2016
    comments 11
    Twee procent huishoudens heeft geen tv-abonnement
    Foto: ANP
    Slechts twee procent van de Nederlandse huishoudens had in 2015 géén tv-abonnement. Lineair kijken doet nog bijna iedereen, maar Nederlanders kijken gemiddeld ook een kwartier online.

    De Nederlandse consument besteedt gemiddeld vijf procent van haar dagelijkse kijktijd aan het kijken naar video’s van zogenoemde SVoD-diensten. Dit komt neer op vijftien minuten per dag. SVoD staat voor subscription video on demand, videodiensten waarbij men een vast bedrag per maand betaalt en daarna onbeperkt video’s kan kijken. Wanneer er alleen wordt gekeken naar de mensen die een SVoD-abonnement hebben, dan loopt de kijktijd voor deze categorie op tot een uur per dag. Dit alles blijkt uit het nieuwste Dutch Consumer Video Behaviour-rapport van Telecompaper. Netflix is de grootste SVoD-dienst want daar zijn nu al 1,3 miljoen huishoudens op geabonneerd. 

    Lineair kijken populairst

    Lineaire tv ofwel kijken op een vast geprogrammeerd tijdstip op een zender blijft nog steeds de meeste populaire manier om films, series en programma’s te kijken. De Nederlander besteedt hier gemiddeld bijna veertig procent van de kijktijd aan. Slechts een kleine minderheid doet dit via een tablet (elf procent) of smartphone (zes procent). Dat lineaire televisie het nog altijd goed doet, blijkt uit het feit dat maar twee procent van de huishoudens géén tv-abonnement heeft op bijvoorbeeld de kabel, digitenne of satelliet. De kijkers die geen tv-abonnement hebben, gebruiken dan in de meeste gevallen weer wel online diensten als Netflix, Videoland Unlimited of NLziet.
    Telecom PaperNetflixLineairOnlineNLZietVideolandTV

    Reacties

  1. TV-TIP The Challenge

    The Challenge
    RTL 4 om 17:00 uur
    Van ons mag presentator Kevin Brouwer zich de koning van de dagtelevisie noemen. Al jaren presenteert de Rotterdammer overdag het ene commerciële programma na het andere. The Challenge is de nieuwste show van Brouwer, waarin bedrijven zichzelf promoten aan de hand van allerlei uitdagingen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN BAD MOMS 2

      In Bad Moms 2 moeten de drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders de uitdagingen van kerstmis tot een goed einde brengen. Deze keer verwelkomen ze de ultieme vijand: hun eigen moeders. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn schitteren in het hilarische vervolg van Bad Moms. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP Maleficent

    Maleficent
    Net5 om 20:00 uur
    We kennen allemaal het sprookje van Doornroosje - denken we. In Maleficent krijgen we de waarheid te zien, waarin heel slim wordt ingespeeld op de bekende versie. Prinses Aurora wordt nog steeds vervloekt door Maleficent, maar we krijgen te zien dat die laatste daar een heel begrijpelijke reden voor heeft.