1. Nieuws

    Twee procent huishoudens heeft geen tv-abonnement

    Slechts twee procent van de Nederlandse huishoudens had in 2015 géén tv-abonnement. Lineair kijken doet nog bijna iedereen, maar Nederlanders kijken gemiddeld ook een kwartier online.
    Jan-Hein Visser
    8 maart 2016
    comments 11
    Twee procent huishoudens heeft geen tv-abonnement
    Foto: ANP
    Slechts twee procent van de Nederlandse huishoudens had in 2015 géén tv-abonnement. Lineair kijken doet nog bijna iedereen, maar Nederlanders kijken gemiddeld ook een kwartier online.

    De Nederlandse consument besteedt gemiddeld vijf procent van haar dagelijkse kijktijd aan het kijken naar video’s van zogenoemde SVoD-diensten. Dit komt neer op vijftien minuten per dag. SVoD staat voor subscription video on demand, videodiensten waarbij men een vast bedrag per maand betaalt en daarna onbeperkt video’s kan kijken. Wanneer er alleen wordt gekeken naar de mensen die een SVoD-abonnement hebben, dan loopt de kijktijd voor deze categorie op tot een uur per dag. Dit alles blijkt uit het nieuwste Dutch Consumer Video Behaviour-rapport van Telecompaper. Netflix is de grootste SVoD-dienst want daar zijn nu al 1,3 miljoen huishoudens op geabonneerd. 

    Lineair kijken populairst

    Lineaire tv ofwel kijken op een vast geprogrammeerd tijdstip op een zender blijft nog steeds de meeste populaire manier om films, series en programma’s te kijken. De Nederlander besteedt hier gemiddeld bijna veertig procent van de kijktijd aan. Slechts een kleine minderheid doet dit via een tablet (elf procent) of smartphone (zes procent). Dat lineaire televisie het nog altijd goed doet, blijkt uit het feit dat maar twee procent van de huishoudens géén tv-abonnement heeft op bijvoorbeeld de kabel, digitenne of satelliet. De kijkers die geen tv-abonnement hebben, gebruiken dan in de meeste gevallen weer wel online diensten als Netflix, Videoland Unlimited of NLziet.
    Telecom PaperNetflixLineairOnlineNLZietVideolandTV

    Reacties

  1. TV-TIP Say yes to the Dress: Benelux

    Say yes to the Dress: Benelux
    TLC om 20:00 uur
    Nederlandse en Vlaamse aanstaande bruiden kiezen hun perfecte trouwjurk uit bij Koonings. Ze worden onder andere geholpen door de Amerikaanse trouwjurkgoeroe Randy Fenoli.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP Echt niet OK

    Echt niet OK
    NPO 3 om 20:25 uur
    Katja Schuurman, Jan Kooijman en Stijn van Vliet behandelen situaties uit het dagelijks leven die iedereen herkent en die, als je niet oppast, heel ongemakkelijk kunnen worden. Hoe dicht mag je met je naakte lichaam bij een vreemde komen in de kleedkamer? Hoe reageer je als de pasgeboren baby van je collega écht niet knap is? Wat zet je wel en niet op social media? Aan de hand van openhartige gesprekken en hilarische sketches verkennen Jan, Katja en Stijn de grens tussen gepast en ongepast.Ze vragen ook een gast het hemd van het lijf, zoals Jennifer Hoffman, Sofie van den Enk of Tess Milne, en in de sketches worden ze bijgestaan door een topcast van Nederlandse acteurs en actrices. Dé grappige nieuwe gids over wat er wel en vooral ook níet kan anno 2017.

    Zappen.blog.nl