1. Nieuws

    Uitfaserend teletekst nog steeds veel populairder als revolutionair bestempeld 3D

    Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de Nederlandse televisiekijker een uitfaserende televisiedienst als teletekst populairder is dan – door marktpartijen als revolutionair bestempelde – 3DTV.
    Jarco Kriek
    6 juli 2011
    comments 0
    Uitfaserend teletekst nog steeds veel populairder als revolutionair bestempeld 3D

    Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de Nederlandse televisiekijker een uitfaserende televisiedienst als teletekst populairder is als 3DTV.

    De Consumentenbond heeft 1085 mensen ondervraagd over het gebruik van televisie en daaraan gekoppelde diensten. Hieruit blijkt dat 55 procent van de ondervraagden meerdere keren per week of in sommige gevallen zelfs dagelijks gebruik maakt van de televisie-informatiedienst teletekst. En dat terwijl de huidige vorm van teletekst zijn langste tijd heeft gehad.

    Het gaat juist veel slechter met 3DTV. De als door marktpartijen als revolutionair omschreven nieuwe televisietechnologie vindt bij de consument weinig sympathie. Van de door de Consumentenbond aanschreven 1085 representanten hebben er slechts 38 een 3D-televisie in gebruik. Hiervan gebruikt slechts 17 ondervraagden de 3D kijkmogelijkheid regelmatig. De Consumentenbond geeft als uitleg dat het geringe 3D-aanbod van dit moment hier de grondslag van is.

    Uit het onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat onder de ondervraagden de digitale televisie penetratie rond de 80 procent ligt. Het gebruik van de digitale tuner in de televisie ligt met 17 procent nog relatief laag. De verwachting is dat deze mogelijkheid in de komende jaren wel veel meer gebruikt gaat worden. Dit komt vooral omdat nieuwere televisietoestellen standaard over een digitale kabeltuner beschikken. In Nederland wordt vooral naar digitale televisie via kabelnetwerken gekeken. Ook het gebruik van de elektronische programmagids (EPG) is groot. De helft van het aantal mensen met digitale televisie maakt hier gebruik van. Een kwart maakt er zelfs meerdere keren per week gebruik van.

    3D3DTV3D-TV3D-televisieteletekstConsumentenbondanaloogdigitaal

    Reacties

  1. TV-TIP The Challenge

    The Challenge
    RTL 4 om 17:00 uur
    Van ons mag presentator Kevin Brouwer zich de koning van de dagtelevisie noemen. Al jaren presenteert de Rotterdammer overdag het ene commerciële programma na het andere. The Challenge is de nieuwste show van Brouwer, waarin bedrijven zichzelf promoten aan de hand van allerlei uitdagingen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN BAD MOMS 2

      In Bad Moms 2 moeten de drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders de uitdagingen van kerstmis tot een goed einde brengen. Deze keer verwelkomen ze de ultieme vijand: hun eigen moeders. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn schitteren in het hilarische vervolg van Bad Moms. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP Maleficent

    Maleficent
    Net5 om 20:00 uur
    We kennen allemaal het sprookje van Doornroosje - denken we. In Maleficent krijgen we de waarheid te zien, waarin heel slim wordt ingespeeld op de bekende versie. Prinses Aurora wordt nog steeds vervloekt door Maleficent, maar we krijgen te zien dat die laatste daar een heel begrijpelijke reden voor heeft.