UPC en Ziggo nu samen als Ziggo verder
De twee kabelbedrijven UPC en Ziggo zijn één geworden en
gaan onder de naam Ziggo verder. Hierdoor is de naam UPC in Nederland op
consumentenniveau verdwenen.
Liberty Global kocht eind vorig jaar Ziggo, na goedkeuring van de Europese Commissie. Het Britse mediabedrijf was al langere tijd eigenaar van UPC Nederland. Na de overname werd besloten om na de samenvoeging van beide kabelbedrijven het fusiebedrijf onder de naam Ziggo te laten verder gaan. De keuze lijkt vooral gemaakt te zijn naar aanleiding van het betere imago dat Ziggo onder consumenten heeft. Ziggo heeft door het samengaan een potentieel bereik van bijna zeven miljoen huishoudens. Dat is negentig procent van het aantal Nederlandse huishoudens.
Samenvoeging UPC en Ziggo al maanden aan de gang
De eerste stap voor de samenvoeging van UPC en Ziggo werd 5
januari in het Friese Gorredijk in gang gezet. Daar vond als eerste regio de
koppeling – ook wel harmonisatie genoemd – met het UPC-kabelnetwerk plaats.
Deze complexe operatie werd op 19 maart in Hoogeveen en omgeving afgerond.
Ziggo hielp tijdens de harmonisatie met speciale teams van medewerkers
tienduizenden – vooral oudere – klanten bij het opnieuw instellen van
ontvangstapparatuur. Dit was na de koppeling van de netwerken nodig om naar
tv-zenders te kunnen blijven kijken.
Storingsmeldingen door Ziggo-klanten
Omdat Ziggo na de harmonisatie met het kabelnetwerk van UPC
ook frequenties op het kabelnetwerk ging gebruiken die in de ether ook voor
mobiel internet en Digitenne gebruikt worden, kwamen klachten over gestoorde
ontvangst van digitale tv binnen. Dit werd in de meeste gevallen door slechte
bekabeling en aansluitconnectoren in de thuisinstallatie veroorzaakt. Onder
meer kijkers van enkele regionale omroepen klaagden over het niet meer
storingsvrij kunnen bekijken van deze zenders. Ziggo stelde diverse keren tegen
Totaal TV dat het kabelbedrijf bij klachtenmelding het uiterste doet om
storingsklachten van klanten kosteloos op te lossen. Uit onderzoek van de
consumentenbond onder drieduizend ondervraagden blijkt dat drie procent van de
Ziggo-klanten vindt dat aangemelde klachten niet of niet goed door het
kabelbedrijf verholpen zijn.
Gewijzigd zenderaanbod zorgt voor onrust
Naast storingsmeldingen was er onder UPC- en Ziggo-klanten
ook onrust over zenderwijzigingen die op 1 april werden doorgevoerd. Dit was
nodig voor de eerste aanzet tot het gelijkstellen van het zenderaanbod bij
beide kabelbedrijven. Onder UPC-klanten was er hoofdzakelijk onrust over de
aangekondigde doorgiftestop van de NBC Universal-zenders die het kabelbedrijf
naar nu blijkt waarschijnlijk veel te vroeg aan klanten heeft gecommuniceerd.
Ook het verplaatsen van zenders van het Starter- naar het Royaal
HD-zenderaanbod werd niet met gejuich ontvangen. Bij Ziggo was er onder een
deel van de klanten verzet tegen het verdwijnen van de kwaliteitszenders France
2 en RAI Uno.