1. Nieuws

    UPC: Klantverlies en geringe digitale groei

    Het aantal UPC-klanten dat digitaal naar tv-zenders kijkt, is in het eerste kwartaal van 2013 beperkt gegroeid. UPC Nederland spreekt over een stabiele bedrijfsvoering.
    Jarco Kriek
    7 mei 2013
    comments 0
    UPC: Klantverlies en geringe digitale groei

    Het aantal UPC-klanten dat digitaal naar tv-zenders kijkt, is in het eerste kwartaal van 2013 beperkt gegroeid. UPC Nederland spreekt zelf over een stabiele bedrijfsvoering in een dynamische markt.

    Traditionele kabelbedrijven als UPC en Ziggo hebben al enige tijd te maken met een groeiende concurrentie. Zeker nu er in Nederland steeds meer glasvezelnetwerken operationeel zijn en oudere DSL-netwerken technisch worden opgewaardeerd zodat aanbieders meer internetsnelheid kunnen aanbieden, wordt IPTV bij de consument steeds belangrijker. Vooral KPN met Interactieve TV snoept klanten bij kabelbedrijven weg.

    UPC verliest abonnees

    Het aantal UPC-klanten dat digitaal naar tv kijkt, steeg in de eerste drie maanden met 11.300 naar 1.089.300. Daar tegenover staat een daling van 44.000 analoge tv-kijkers. Er keken nu nog 607.300 klanten analoog naar tv. UPC heeft dus in het eerste kwartaal 32.700 klanten verloren. UPC verloor meer klanten dan in het vierde kwartaal 2012 toen ruim 30.400 huishoudens UPC de rug toekeerde. Het totale aantal klanten komt door het huidige klantenverlies net onder de 1,7 miljoen uit, namelijk 1.699.100.

    Geringe stijging digitale tv

    Opvallend is de geringe stijging van het aantal UPC-klanten dat naar digitale tv kijkt. In een jaar tijd zag UPC het aantal digitale abonnees met slechts 51.000 stijgen. Dit ondanks dat het kabelbedrijf in Nederland het grootste aantal HD-zenders aanbiedt en met het aanbieden van nieuwe HD-kanalen veelal voorop loopt. De verwachting is dat het aantal digitale kijkers in de komende maanden sneller gaat stijgen. UPC biedt namelijk vanaf begin april een ongecodeerd digitaal basispakket van 41 tv-kanalen en tientallen radiokanalen aan. Voor het bekijken van dit zenderpakket is geen UPC Mediabox, CI+ module of smartcard nodig.

    Internet en telefonie

    Het aantal klanten dat naast tv ook internet en/of telefonie bij UPC afneemt, blijft wel groeien. Dat komt mede door de verkoop van meer Alles-In-1-abonnementen. Het aantal internetabonnees steeg met 10.800 naar 1.036.200. UPC had met 949.500 precies 19.000 meer telefoonklanten. Opvallend is dat het aantal abonnementen dat UPC aan haar klanten verkocht ten opzichte van het vorige kwartaal met 2900 is gedaald. Hierdoor is de omzet van het kabelbedrijf iets gedaald.

    UPCUPC NederlandLiberty Globaltvtelevisiedigitale televisieanaloogdigitaalinternettelefonieAlles-In-1abonneesabonnementenkwartaalcijfersKPNInteractieve TVglasvezelReggefiberGlashart Media

    Reacties

  1. TV-TIP Undercover Boss USA

    Undercover Boss USA
    RTL Z om 18:30 uur
    Amerikaanse realityserie waarin directieleden undercover gaan in hun eigen bedrijf. Ze komen er zo achter hoe de medewerkers echt over hen denken en hoe hard er daadwerkelijk wordt gewerkt.

    Doe mee en win!

    • *

      5X BLU-RAY ABSOLUTELY FABULOUS: THE MOVIE

      Edina en Patsy zijn terug en de dames beschikken nog steeds over de nodige glitter en glamour. Maar als ze de schuld krijgen van een groot incident tijdens een u?berhip fashionfeestje worden ze het middelpunt van een mediaschandaal. Totaal TV mag de Blu-ray vijf keer weggeven.

    TV-TIP Weird Creatures with Nick Baker

    Weird Creatures with Nick Baker
    Animal Planet om 19:10 uur
    Nick gaat voor de Australische zuidkust op zoek naar een zeer zeldzaam zeedier, de grote rafelvis oftewel de zeedraak. Dat valt niet mee, want het dier is uitstekend gecamoufleerd.

    Zappen.blog.nl