1. Nieuws

    UPC: Klantverlies en geringe digitale groei

    Het aantal UPC-klanten dat digitaal naar tv-zenders kijkt, is in het eerste kwartaal van 2013 beperkt gegroeid. UPC Nederland spreekt over een stabiele bedrijfsvoering.
    Jarco Kriek
    7 mei 2013
    comments 0
    UPC: Klantverlies en geringe digitale groei

    Het aantal UPC-klanten dat digitaal naar tv-zenders kijkt, is in het eerste kwartaal van 2013 beperkt gegroeid. UPC Nederland spreekt zelf over een stabiele bedrijfsvoering in een dynamische markt.

    Traditionele kabelbedrijven als UPC en Ziggo hebben al enige tijd te maken met een groeiende concurrentie. Zeker nu er in Nederland steeds meer glasvezelnetwerken operationeel zijn en oudere DSL-netwerken technisch worden opgewaardeerd zodat aanbieders meer internetsnelheid kunnen aanbieden, wordt IPTV bij de consument steeds belangrijker. Vooral KPN met Interactieve TV snoept klanten bij kabelbedrijven weg.

    UPC verliest abonnees

    Het aantal UPC-klanten dat digitaal naar tv kijkt, steeg in de eerste drie maanden met 11.300 naar 1.089.300. Daar tegenover staat een daling van 44.000 analoge tv-kijkers. Er keken nu nog 607.300 klanten analoog naar tv. UPC heeft dus in het eerste kwartaal 32.700 klanten verloren. UPC verloor meer klanten dan in het vierde kwartaal 2012 toen ruim 30.400 huishoudens UPC de rug toekeerde. Het totale aantal klanten komt door het huidige klantenverlies net onder de 1,7 miljoen uit, namelijk 1.699.100.

    Geringe stijging digitale tv

    Opvallend is de geringe stijging van het aantal UPC-klanten dat naar digitale tv kijkt. In een jaar tijd zag UPC het aantal digitale abonnees met slechts 51.000 stijgen. Dit ondanks dat het kabelbedrijf in Nederland het grootste aantal HD-zenders aanbiedt en met het aanbieden van nieuwe HD-kanalen veelal voorop loopt. De verwachting is dat het aantal digitale kijkers in de komende maanden sneller gaat stijgen. UPC biedt namelijk vanaf begin april een ongecodeerd digitaal basispakket van 41 tv-kanalen en tientallen radiokanalen aan. Voor het bekijken van dit zenderpakket is geen UPC Mediabox, CI+ module of smartcard nodig.

    Internet en telefonie

    Het aantal klanten dat naast tv ook internet en/of telefonie bij UPC afneemt, blijft wel groeien. Dat komt mede door de verkoop van meer Alles-In-1-abonnementen. Het aantal internetabonnees steeg met 10.800 naar 1.036.200. UPC had met 949.500 precies 19.000 meer telefoonklanten. Opvallend is dat het aantal abonnementen dat UPC aan haar klanten verkocht ten opzichte van het vorige kwartaal met 2900 is gedaald. Hierdoor is de omzet van het kabelbedrijf iets gedaald.

    UPCUPC NederlandLiberty Globaltvtelevisiedigitale televisieanaloogdigitaalinternettelefonieAlles-In-1abonneesabonnementenkwartaalcijfersKPNInteractieve TVglasvezelReggefiberGlashart Media

    Reacties

  1. TV-TIP Live from the Red Carpet: The 2017 American Music Awards

    Live from the Red Carpet: The 2017 American Music Awards
    E! Entertainment om 19:00 uur
    We geven het liever niet toe, maar stiekem genieten we toch van die rode loper voorafgaand aan de grote awardshows. Zal Lady Gaga opnieuw een knotsgekke outfit aantrekken of houdt ze het dit keer lekker simpel? En steelt Selena Gomez weer de show?

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN BAD MOMS 2

      In Bad Moms 2 moeten de drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders de uitdagingen van kerstmis tot een goed einde brengen. Deze keer verwelkomen ze de ultieme vijand: hun eigen moeders. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn schitteren in het hilarische vervolg van Bad Moms. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP Oh, wat een jaar!

    Oh, wat een jaar!
    RTL 4 om 20:00 uur
    Vanavond staat het jaar 1969 centraal en zijn Loretta Schrijver en Jan de Hoop te gast. Wat weten zij nog van het einde van de jaren '60? Het eerste waar wij aan denken is natuurlijk de maanlanding en de eerste stappen van astronaut Neil Armstrong. Maar hoe heetten die twee andere knapen ook alweer?