UPC mag anti-ADSL reclamecampagne doorzetten
Mediabedrijf UPC mag zijn huidige
reclamecampagne waarin met de nadelen van internetten via de koperen
ADSL-techniek ten opzichte van kabelinternet van de Reclame Codecommissie gewoon
doorzetten.
De Reclame Codecommissie heeft
namelijk een binnengekomen klacht tegen de tv-commercial hieromtrent verworpen.
In deze reclamecommercial laat UPC een gezin een week lang op internet via ADSL
overstappen. Een haperende videoverbinding met een familielid aan de andere
kant van de oceaan is daarbij het hoogtepunt. De vader van het gezin spreekt
hierbij de kreet "This is A-D-S-L!” uit als de verbinding weer eens wegvalt.
Hiermee wil UPC in de reclameboodschap duidelijk maken dat internet via de
kabel een hogere snelheid – en dus beter gebruik van videoverbindingen – heeft dat
internet via de ADSL-techniek.
Telecompaper meldt op haar
internetsite dat de Reclame Codecommissie deze vergelijking van een wezenlijke
eigenschap van een internetdienst binnen de Nederlandse regels voor
vergelijkende reclame vindt vallen en dus ook toestaat. De tv-commercial is in
de ogen van de Reclame Codecommissie dan ook niet insinuerend en onnodig
kwetsend.