1. Nieuws

    UPC nadert de grens van digitale omslag

    Zo goed als zeker kijken vanaf dit moment meer dan de helft van de UPC-abonnees digitaal naar televisie. Uit de kwartaalcijfers van eigenaar Liberty Global blijkt dat op 31 maart de digitale penetratie 49,2 procent was.
    Jarco Kriek
    5 mei 2011
    comments 0
    UPC nadert de grens van digitale omslag

    Zo goed als zeker kijken vanaf dit moment meer dan de helft van de UPC-abonnees digitaal naar televisie. Uit de kwartaalcijfers van eigenaar Liberty Global blijkt dat op 31 maart de digitale penetratie 49,2 procent was.

    In het eerste kwartaal van 2011 steeg het aantal UPC-abonnees dat primair digitaal naar televisie kijkt met 28.500 door naar 922.700. Hiermee is UPC met digitale televisie het KPN televisieproduct Digitenne gepasseerd en is het na Ziggo digitale televisie het één na grootste digitaal televisieproduct van Nederland. Het is qua televisieaanbieders echter de derde speler op de digitale televisiemarkt. KPN blijft tweede omdat het naast Digitenne ook digitale televisie via het televisieproduct KPN iTV aanbiedt.

    Tegen de stijging van het aantal digitale televisieabonnees staat een daling van het totale aantal abonnees. Dit cijfer is opgebouwd uit het totaal van analoge en digitale televisieabonnees. Dit totaal kwam aan het einde van het eerste kwartaal op 1.874.000 uit. Dat is 17.700 minder dan aan het einde van het vorige jaar. Het aantal huishoudens dat in het UPC verzorgingsgebied daadwerkelijk televisie kijkt via het UPC-kabelnetwerk komt hierdoor op 67 procent.

    Liberty Global geeft geen gespecificeerde cijfers over de abonnementsafname bij digitale televisie bekend. UPC Nederland meldt echter wel dat HDTV in het afgelopen kwartaal onder haar digitale kijkers populair was. Dat was in de voorgaande kwartalen ook het geval. Het totaal aantal klanten met een HD-abonnement verdubbelde in vergelijking met het eerste kwartaal van 2010. Ook de vraag naar het HD DVR-abonnement – waarbij de abonnee een HD-Mediabox met opnamemogelijkheden in bruikleen krijgt – blijft volgens UPC sterk. In de volgende kwartaalcijfers wordt wellicht al duidelijk of de onlangs bij UPC ingevoerde CI+ module meer analoge televisiekijkers naar digitale televisie kan lokken.

    Het totaal aantal service abonnementen dat klanten bij UPC afnam steeg in het eerste kwartaal met 33.700. De groei was vooral het gevolg van een toename in internet- en telefonieabonnementen en de Alles–in-1 pakketten. In totaal had UPC aan het einde van het eerste kwartaal 2011 naast de eerder genoemde televisieabonnees ook 868.000 internetabonnees en 762.000 telefonieabonnees.

    Dit alles resulteerde in een omzet van UPC Nederland in het eerste kwartaal 2011 van 226,8 miljoen euro. UPC Nederland concludeert dat het bedrijf hiermee een solide eerste kwartaal van 2011 heeft gehad. 

    UPCLiberty GlobalLGIdigitaalanaloogKPNZiggoDigitenneKPN iTV

    Reacties

  1. TV-TIP Ajax - Feyenoord

    Ajax - Feyenoord
    Fox Sports Eredivisie 1 om 14:30 uur
    Zal Ajax punten verspelen tegen Feyenoord, dat na een stroef begin dit seizoen aardig in vorm leek gekomen? Koploper PSV zal het hopen. Maar in eigen huis is Ajax sterk met Klaas-Jan Huntelaar in de spits, altijd goed in grote wedstrijden. De vraag is ook of de hand van trainer Erik ten Hag in zijn eerste klassieker al zichtbaar is.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Blackhat

    Blackhat
    Net5 om 20:00 uur
    Wanneer de VS en China worden getroffen door twee cyberaanvallen, slaan de landen de handen ineen. Regisseur Michael Mann verkiest zoals altijd vorm boven inhoud: de zoektocht naar de boef is van minder belang dan de sfeervolle plaatjes. Dat maakt een te lijzige, te voorspelbare film vol beeldschermen en toetsenborden.