1. Nieuws

    UPC nadert de grens van digitale omslag

    Zo goed als zeker kijken vanaf dit moment meer dan de helft van de UPC-abonnees digitaal naar televisie. Uit de kwartaalcijfers van eigenaar Liberty Global blijkt dat op 31 maart de digitale penetratie 49,2 procent was.
    Jarco Kriek
    5 mei 2011
    comments 0
    UPC nadert de grens van digitale omslag

    Zo goed als zeker kijken vanaf dit moment meer dan de helft van de UPC-abonnees digitaal naar televisie. Uit de kwartaalcijfers van eigenaar Liberty Global blijkt dat op 31 maart de digitale penetratie 49,2 procent was.

    In het eerste kwartaal van 2011 steeg het aantal UPC-abonnees dat primair digitaal naar televisie kijkt met 28.500 door naar 922.700. Hiermee is UPC met digitale televisie het KPN televisieproduct Digitenne gepasseerd en is het na Ziggo digitale televisie het één na grootste digitaal televisieproduct van Nederland. Het is qua televisieaanbieders echter de derde speler op de digitale televisiemarkt. KPN blijft tweede omdat het naast Digitenne ook digitale televisie via het televisieproduct KPN iTV aanbiedt.

    Tegen de stijging van het aantal digitale televisieabonnees staat een daling van het totale aantal abonnees. Dit cijfer is opgebouwd uit het totaal van analoge en digitale televisieabonnees. Dit totaal kwam aan het einde van het eerste kwartaal op 1.874.000 uit. Dat is 17.700 minder dan aan het einde van het vorige jaar. Het aantal huishoudens dat in het UPC verzorgingsgebied daadwerkelijk televisie kijkt via het UPC-kabelnetwerk komt hierdoor op 67 procent.

    Liberty Global geeft geen gespecificeerde cijfers over de abonnementsafname bij digitale televisie bekend. UPC Nederland meldt echter wel dat HDTV in het afgelopen kwartaal onder haar digitale kijkers populair was. Dat was in de voorgaande kwartalen ook het geval. Het totaal aantal klanten met een HD-abonnement verdubbelde in vergelijking met het eerste kwartaal van 2010. Ook de vraag naar het HD DVR-abonnement – waarbij de abonnee een HD-Mediabox met opnamemogelijkheden in bruikleen krijgt – blijft volgens UPC sterk. In de volgende kwartaalcijfers wordt wellicht al duidelijk of de onlangs bij UPC ingevoerde CI+ module meer analoge televisiekijkers naar digitale televisie kan lokken.

    Het totaal aantal service abonnementen dat klanten bij UPC afnam steeg in het eerste kwartaal met 33.700. De groei was vooral het gevolg van een toename in internet- en telefonieabonnementen en de Alles–in-1 pakketten. In totaal had UPC aan het einde van het eerste kwartaal 2011 naast de eerder genoemde televisieabonnees ook 868.000 internetabonnees en 762.000 telefonieabonnees.

    Dit alles resulteerde in een omzet van UPC Nederland in het eerste kwartaal 2011 van 226,8 miljoen euro. UPC Nederland concludeert dat het bedrijf hiermee een solide eerste kwartaal van 2011 heeft gehad. 

    UPCLiberty GlobalLGIdigitaalanaloogKPNZiggoDigitenneKPN iTV

    Reacties

  1. TV-TIP Intocht Sinterklaas 2017

    Intocht Sinterklaas 2017
    NPO 3 om 12:00 uur
    Het Friese plaatsje Dokkum staat klaar om Sinterklaas en zijn Pieten te ontvangen. Burgemeester Marga Waanders verwelkomt de goedheiligman in de haven. Na een tour door het historisch centrum mogen alle kinderen hun schoen weer zetten.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN BAD MOMS 2

      In Bad Moms 2 moeten de drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders de uitdagingen van kerstmis tot een goed einde brengen. Deze keer verwelkomen ze de ultieme vijand: hun eigen moeders. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn schitteren in het hilarische vervolg van Bad Moms. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP Skelterlab

    Skelterlab
    NPO 3 om 17:30 uur
    Drie teams van handige jongens en meiden bouwen onder tijdsdruk aan spectaculaire gemotoriseerde skelters. Uiteindelijk racen de teams met hun zelfgebouwde voertuigen tegen elkaar op een circuit. Wie heeft het sterkste ontwerp? Wie bouwt de mooiste skelter? En wie is het snelste?