1. Nieuws

    UPC twintig jaar in Nederland: pionier, geliefd en gehaat

    Met de introductie van Ziggo is maandag na twintig jaar een einde gekomen aan het bedrijf UPC. Dit leidt bij alle betrokkenen tot enige weemoed.
    Jan-Hein Visser
    13 april 2015
    comments 11
    UPC twintig jaar in Nederland: pionier, geliefd en gehaat
    Met de introductie van Ziggo is maandag na twintig jaar een einde gekomen aan UPC. Dit leidt bij alle betrokkenen tot enige weemoed. Onder (ex-)abonnees wordt daar wisselend over gedacht.

    UPC is als merknaam in Nederland dan verleden tijd, maar met United Pan-European Communications is het moederbedrijf van Ziggo (Liberty Global Plc.) nog altijd actief op meerdere Europese markten. De naam UPC is vooral bekend in Zwitserland en Ierland, maar ook in diverse andere landen is UPC actief op de digitale markt. In België is het moederbedrijf van Ziggo en UPC grootaandeelhouder van Telenet, wat daarmee een zusterbedrijf van Ziggo is. Voorlopig is op diverse apparatuur en ook in diverse tv-menu's het UPC-logo nog niet geheel verdwenen. Toch is heel bewust gekozen om in Nederland de merknaam UPC en juist niet Ziggo te schrappen.

    UPC pionier, maar ook gehaat

    UPC is in totaal twintig jaar actief geweest op de Nederlandse markt. Dit begon in 1995 via de kabelnetten in de regio Amsterdam, regio Eindhoven en later ondermeer het voormalige Eneco-gebied in de regio Rotterdam. In 1998 introduceerde UPC voor het eerst digitale kabeltelevisie in Nederland. In de eerste jaren was dit bekend onder de dienst Mr. Zap. UPC kwam negatief in het nieuws vanwege het indertijd bij veel abonnees ongevraagd bezorgen van digitale decoders. Een substantieel deel van de abonnees was van deze tactiek niet gediend en bleef liever analoge tv kijken. Dit heeft de acceptatie van digitale tv flink vertraagd. Dat gold ook voor de programmaraden die het regelmatig aan de stok hadden met UPC. De grootste boosheid deed zich voor toen UPC in Haarlem de Franse zender TV5 Monde van de kabel haalde, die digitaal toen ook niet beschikbaar was. Een presentatie van UPC over de vele voordelen van digitale tv en andere ontwikkelingen viel daarbij verkeerd.

    Technisch hoogstaand netwerk Ziggo

    Opvolger Ziggo wordt nog altijd bestookt met boze reacties van abonnees die France 2 juist terug willen. De klachten over zenderwijzigingen en storingen spelen bij een klein deel van de abonnees. De kabel biedt vooral voordelen. UPC ontwikkelde de laatste tien jaar een hoogwaardig digitaal netwerk, waarin de bandbreedte voor televisie en internet zo efficiënt mogelijk wordt gebruikt. Het grootste deel van het Ziggo-netwerk is verglaasd, enkel het laatste stuk maakt gebruik van betrouwbare coaxkabel. Ook ontwikkelde UPC een eigen CI+ techniek en introduceerde de Horizon box die bij Ziggo leidend wordt. De lotusbloem van UPC heeft zich in Nederland gesloten, maar de krachtenbundeling moet de abonnee veel meer voordelen en meer innovaties gaan bieden.
    UPCZiggoFusieTV5France 2EuropaLiberty Globalkabelglasvezelprogrammaraaddigitaal

    Reacties

  1. TV-TIP UEFA Europa League

    UEFA Europa League
    RTL 7 om 19:00 uur
    Ups en downs, Vitesse weet er alles van. Tegen Lazio verspeelde de ploeg een voorsprong. En onlangs vlogen ze tegen de Amsterdamse amateurclub Swift uit de beker, om vier dagen later weer van Ajax te winnen. Alexander Büttner speelt met de Arnhemse ploeg tegen de Belgen van Zulte-Waregem.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD LUCIFER S1

      Lucifer vertelt het verhaal van de duivel die verveeld is geraakt en besluit een nieuw leven in Los Angeles op te bouwen. De charismatische Lucifer vermaakt zich met zijn drie grote passies: wijn, vrouwen en muziek. Totaal TV mag het eerste seizoen vijf keer op dvd weggeven.

    TV-TIP Keuringsdienst van Waarde

    Keuringsdienst van Waarde
    NPO 3 om 20:25 uur
    Wil je een goede wijn, dan koop je een wijn met een krans. Maar in het supermarktschap lijkt bijna elke wijn een prijswinnaar te zijn. Het stikt er van de bronzen, zilveren en gouden medailles. Sofie probeert in Frankrijk opheldering te krijgen over al die verschillende merken, labels en stickertjes.