1. Nieuws

    UPC verliest rechtszaken van KPN en Tele2

    De afgelopen week heeft UPC een kort geding van KPN verloren en werd in hoger beroep een zaak die Tele2 had aangespannen eveneens verloren. Beide zaken gingen over misleidende reclame.
    Jarco Kriek
    30 maart 2010
    comments 0
    UPC verliest rechtszaken van KPN en Tele2

    Een gevoelige juridische tik voor UPC Nederland. Dat is wellicht de beste omschrijving voor het verlies van twee rechtszaken die het mediabedrijf de afgelopen week heeft geleden. Directe concurrenten KPN en Tele2 krijgen in afzonderlijke rechtszaken gelijk van de rechter.

    Beide rechtszaken houden verband met misleidende reclame voor digitale diensten. UPC communiceert in reclames vrijwel nooit dat voor het afnemen van digitale diensten een abonnement op afname van het standaard, analoge, kabelpakket verplicht is. Dit houdt in dat de prijs opgegeven in de reclame van UPC in vrijwel alle gevallen vermeerderd moet worden met ongeveer 17 euro per maand. Opvallend was overigens dat het kort geding tegen KPN werd opgestart door UPC zelf. In de zaak kwam KPN uiteindelijk met een tegeneis. De rechter wees de vordering van UPC af. Hij gaf zelfs KPN gelijk in de tegeneis. UPC mag van de rechter wel stellen dat UPC de kijker een beter beeld en geluid mag beloven maar niet, zoals in een reclame gedaan is, vanaf 4 euro extra per maand. De daadwerkelijke kosten zijn namelijk rond de 21 euro omdat men het standaard-rtv abonnement bij digitale televisie bij UPC verplicht moet afnemen. Ook KPN heeft volgens de rechter misleidende reclame gemaakt, zo werd digitale televisie aangeboden voor €9,95 per maand maar daarbij werd eveneens niet duidelijk genoeg vermeldt dat hier een verplichte internetabonnement bij moest worden afgesloten, maar de rechter vond het genoeg dat KPN aan UPC had toegezegd dat niet meer te doen en na eerste sommatie de betrokken commercial heeft aangepast. Hierdoor werd de vordering van UPC afgewezen.

    Ook werd verlies geleden in een hoger beroep zaak bij het Hof in Amsterdam. Ook hierbij ging het om een soortgelijke zaak. Waar de rechtbank eerder in voordeel van UPC besliste gaf het Hof in Amsterdam nu Tele2 het gelijk aan de zijde. UPC mediawoordvoerder Ronald Sutmuller reageert tegenover Totaal TV over deze hoger beroep uitspraak: “Met deze uitspraak van het Hof lijkt een nieuwe trend in te zijn gezet. Waar eerst disclaimers volstonden, wordt nu nog explicietere marketingcommunicatie verlangd. Duidelijk communiceren en transparantie vinden we erg belangrijk. Zo herschreven wij al enkele jaren geleden onze consumentenvoorwaarden in heldere taal. Marketinguitingen die wij na 2008 gebruikten zijn ook voorgelegd aan het Hof. Deze zijn goedgekeurd. Wij zullen de uitspraak van het Hof nader bestuderen en vervolgens bepalen of en wanneer wij vervolgstappen ondernemen. Hoe dan ook duidt deze ontwikkeling er op dat concurrentie in de markt flink aan het toenemen is. Marktpartijen houden elkaar zeer nauw in de gaten.”


    UPCKPNTele2

    Reacties

  1. TV-TIP UEFA Europa League

    UEFA Europa League
    RTL 7 om 19:00 uur
    Europese topclubs nemen het tegen elkaar op in de UEFA Europa League. Het is het sterkste clubtoernooi van Europa na de Champions League en een garantie op memorabele wedstrijden.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET BLADE RUNNER 2049

      In Blade Runner 2049 ontdekt een nieuwe ‘blade runner’, politieagent K, een lang verborgen geheim dat chaos kan veroorzaken. K’s ontdekking leidt tot een speurtocht naar de voormalige blade runner Rick Deckard. Totaal TV geeft vijf keer een VIP-pakket weg, met daarin een t-shirt en twee bioscoopkaarten.

    TV-TIP Keuringsdienst van Waarde

    Keuringsdienst van Waarde
    NPO 3 om 20:25 uur
    In dit programma staat centraal wat fabrikanten ons als consumenten vertellen. Klopt het wat ze claimen en wat ze ons in reclames verkopen?