1. Nieuws

    UPC ziet aantal televisieabonnees weer afnemen

    Ondanks het feit dat het aantal digitale UPC abonnees stijgt heeft UPC te maken met een afname van het totala aantal televisieabonnees. Dat blijkt uit de laatste kwartaalcijfers van 2008 die vandaag zijn bekend gemaakt.
    Jarco Kriek
    24 februari 2009
    comments 0
    UPC ziet aantal televisieabonnees weer afnemen

    Het aantal huishoudens dat in het verzorgingsgebied van kabelbedrijf UPC daadwerkelijk een televisieabonnement bij het bedrijf heeft in het laatste kwartaal van 2008 tot onder de 75 procent gezakt. Dit komt doordat in het verzorgingsgebied van UPC het aantal analoog de rugkerende huishoudens niet allemaal overstappen op digitale televisie van UPC. Dit heeft vooral te maken met het grote succes van Digitenne dat voor iets minder dan de helft van de kosten van een analoog abonnement een beperkt zenderaanbod in digitale kwaliteit aanbied. Overigens heeft niet alleen UPC last van de nog immer rijzende ster van Digitenne aan de digitale televisie horizon.

    Het aantal digitale abonnees bij UPC steeg in het vierde kwartaal van 2008 tot 648.000, een stijging van iets minder dan 10.000 abonnees per maand. Hiermee lijkt de explosieve groei van het aantal digitale abonnees enigszins geluwd. Nog steeds kijkt het merendeel van de UPC televisieabonnees via de analoge manier naar televisie, zo’n 1,4 miljoen. Positief voor UPC is wel dat bijna de helft van het aantal digitale abonnees een DVR of HD DVR decoder in huis heeft staan. Omdat de decoder door de abonnee bij UPC gehuurd moet worden levert dit meer winst op. Overigens kon dit niet voorkomen dat in het laatste kwartaal van 2008 een omzetverlies van 4,6 procent werd genoteerd. Over het gehele jaar 2008 zag UPC de omzet met meer dan 11 procent groeien. UPC Nederland doet het daarmee als één van de enige kabelbedrijven van het Amerikaanse moederbedrijf Liberty Global goed. Het internationale kabelbedrijf presteerde met een nettoverlies van 789 miljoen dollar beduidend minder goed dan in 2007 toen nog een nettoverlies van 423 miljoen dollar werd geleden.

    UPC loopt in vergelijk met andere digitale TV aanbieders ook achter wat betreft de digitale penetratie van het aantal huishoudens. Bij UPC ligt dit op 31,6 procent. Uit een onderzoek van Stichting Kijkonderzoek blijkt dat de gemiddelde penetratie van digitale televisie in geheel Nederland rond de 43 procent ligt. UPC hoopt dat mede door de toename van het aantal Triple Play abonnees het aantal digitale televisieabonnees in de toekomst meer gaat stijgen. Daarbij kan het nieuwe supersnelle internetaanbod, waarbij snelheden tot 120 Mbit/s gehaald kunnen worden, een grote rol in gaan spelen.

    UPCkwartaalcijfersdigitale televisieanaloge televisieDVRHD-DVR

    Reacties

  1. TV-TIP Toppers: Wild West Thuis Best

    Toppers: Wild West Thuis Best
    SBS6 om 20:30 uur
    René, Gerard en Jeroen gaan samen op wintersport om alle neuzen richting het Wilde Westen te krijgen voor hun concert. Hierna volgen de brainstorms, repetities en alles wat er gezamenlijk ontstaat.

    Doe mee en win!

    • *

      3X GHOST IN THE SHELL-PAKKET

      Scarlett Johansson is in de bioscoopfilm Ghost in the Shell te zien als Major, een unieke combinatie tussen mens en cyborg die deel uitmaakt van de speciale eenheden. Totaal TV mag drie keer een Ghost in the Shell-pakket weggeven, met daarin een t-shirt, een waaier en natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Reizen Waes

    Reizen Waes
    NPO 3 om 21:30 uur
    In 2010 was Haïti wereldnieuws. Een aardbeving verwoestte de hoofdstad Port-au-Prince en eiste meer dan 200.000 levens. Nu bezoekt Tom het straatarme Haïti. Gaat het nu beter met het land?

    Zappen.blog.nl