1. Nieuws

    UPC ziet aantal televisieabonnees weer afnemen

    Ondanks het feit dat het aantal digitale UPC abonnees stijgt heeft UPC te maken met een afname van het totala aantal televisieabonnees. Dat blijkt uit de laatste kwartaalcijfers van 2008 die vandaag zijn bekend gemaakt.
    Jarco Kriek
    24 februari 2009
    comments 0
    UPC ziet aantal televisieabonnees weer afnemen

    Het aantal huishoudens dat in het verzorgingsgebied van kabelbedrijf UPC daadwerkelijk een televisieabonnement bij het bedrijf heeft in het laatste kwartaal van 2008 tot onder de 75 procent gezakt. Dit komt doordat in het verzorgingsgebied van UPC het aantal analoog de rugkerende huishoudens niet allemaal overstappen op digitale televisie van UPC. Dit heeft vooral te maken met het grote succes van Digitenne dat voor iets minder dan de helft van de kosten van een analoog abonnement een beperkt zenderaanbod in digitale kwaliteit aanbied. Overigens heeft niet alleen UPC last van de nog immer rijzende ster van Digitenne aan de digitale televisie horizon.

    Het aantal digitale abonnees bij UPC steeg in het vierde kwartaal van 2008 tot 648.000, een stijging van iets minder dan 10.000 abonnees per maand. Hiermee lijkt de explosieve groei van het aantal digitale abonnees enigszins geluwd. Nog steeds kijkt het merendeel van de UPC televisieabonnees via de analoge manier naar televisie, zo’n 1,4 miljoen. Positief voor UPC is wel dat bijna de helft van het aantal digitale abonnees een DVR of HD DVR decoder in huis heeft staan. Omdat de decoder door de abonnee bij UPC gehuurd moet worden levert dit meer winst op. Overigens kon dit niet voorkomen dat in het laatste kwartaal van 2008 een omzetverlies van 4,6 procent werd genoteerd. Over het gehele jaar 2008 zag UPC de omzet met meer dan 11 procent groeien. UPC Nederland doet het daarmee als één van de enige kabelbedrijven van het Amerikaanse moederbedrijf Liberty Global goed. Het internationale kabelbedrijf presteerde met een nettoverlies van 789 miljoen dollar beduidend minder goed dan in 2007 toen nog een nettoverlies van 423 miljoen dollar werd geleden.

    UPC loopt in vergelijk met andere digitale TV aanbieders ook achter wat betreft de digitale penetratie van het aantal huishoudens. Bij UPC ligt dit op 31,6 procent. Uit een onderzoek van Stichting Kijkonderzoek blijkt dat de gemiddelde penetratie van digitale televisie in geheel Nederland rond de 43 procent ligt. UPC hoopt dat mede door de toename van het aantal Triple Play abonnees het aantal digitale televisieabonnees in de toekomst meer gaat stijgen. Daarbij kan het nieuwe supersnelle internetaanbod, waarbij snelheden tot 120 Mbit/s gehaald kunnen worden, een grote rol in gaan spelen.

    UPCkwartaalcijfersdigitale televisieanaloge televisieDVRHD-DVR

    Reacties

  1. TV-TIP Enter the Dragon

    Enter the Dragon
    Veronica om 23:00 uur
    Bruce Lee krijgt van de Engelse geheime dienst de opdracht een opiumsmokkel te onderzoeken. Daartoe infiltreert hij in een bende die op een zwaar bewaakt eiland een geheim martial artstoernooi organiseert. Het matige verhaal doet niets af aan het feit dat dit een bijna perfecte vechtfilm is, een klassieker in zijn soort.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD DUNKIRK

      Verteld vanaf het land, de zee en de lucht start Dunkirk als honderdduizenden Britse en geallieerde soldaten omsingeld zijn door vijandelijke troepen. Totaal TV mag de dvd van deze epische actiethriller vijf keer weggeven.

    TV-TIP Revenge Body with Khloe Kardashian

    Revenge Body with Khloe Kardashian
    E! Entertainment morgen om 06:00 uur
    Behept met een ochtendhumeur, een gezicht als een plisségordijn of een innerlijk dat doet denken aan een dood boeket? Geen paniek: mediapersoonlijkheid Khloé Kardashian trekt je, samen met een team van experts, linea recta uit die negatieve spiraal. Want je bent het waard, wát de buitenwereld ook van je vindt.