1. Nieuws

    UPC ziet aantal televisieabonnees weer afnemen

    Ondanks het feit dat het aantal digitale UPC abonnees stijgt heeft UPC te maken met een afname van het totala aantal televisieabonnees. Dat blijkt uit de laatste kwartaalcijfers van 2008 die vandaag zijn bekend gemaakt.
    Jarco Kriek
    24 februari 2009
    comments 0
    UPC ziet aantal televisieabonnees weer afnemen

    Het aantal huishoudens dat in het verzorgingsgebied van kabelbedrijf UPC daadwerkelijk een televisieabonnement bij het bedrijf heeft in het laatste kwartaal van 2008 tot onder de 75 procent gezakt. Dit komt doordat in het verzorgingsgebied van UPC het aantal analoog de rugkerende huishoudens niet allemaal overstappen op digitale televisie van UPC. Dit heeft vooral te maken met het grote succes van Digitenne dat voor iets minder dan de helft van de kosten van een analoog abonnement een beperkt zenderaanbod in digitale kwaliteit aanbied. Overigens heeft niet alleen UPC last van de nog immer rijzende ster van Digitenne aan de digitale televisie horizon.

    Het aantal digitale abonnees bij UPC steeg in het vierde kwartaal van 2008 tot 648.000, een stijging van iets minder dan 10.000 abonnees per maand. Hiermee lijkt de explosieve groei van het aantal digitale abonnees enigszins geluwd. Nog steeds kijkt het merendeel van de UPC televisieabonnees via de analoge manier naar televisie, zo’n 1,4 miljoen. Positief voor UPC is wel dat bijna de helft van het aantal digitale abonnees een DVR of HD DVR decoder in huis heeft staan. Omdat de decoder door de abonnee bij UPC gehuurd moet worden levert dit meer winst op. Overigens kon dit niet voorkomen dat in het laatste kwartaal van 2008 een omzetverlies van 4,6 procent werd genoteerd. Over het gehele jaar 2008 zag UPC de omzet met meer dan 11 procent groeien. UPC Nederland doet het daarmee als één van de enige kabelbedrijven van het Amerikaanse moederbedrijf Liberty Global goed. Het internationale kabelbedrijf presteerde met een nettoverlies van 789 miljoen dollar beduidend minder goed dan in 2007 toen nog een nettoverlies van 423 miljoen dollar werd geleden.

    UPC loopt in vergelijk met andere digitale TV aanbieders ook achter wat betreft de digitale penetratie van het aantal huishoudens. Bij UPC ligt dit op 31,6 procent. Uit een onderzoek van Stichting Kijkonderzoek blijkt dat de gemiddelde penetratie van digitale televisie in geheel Nederland rond de 43 procent ligt. UPC hoopt dat mede door de toename van het aantal Triple Play abonnees het aantal digitale televisieabonnees in de toekomst meer gaat stijgen. Daarbij kan het nieuwe supersnelle internetaanbod, waarbij snelheden tot 120 Mbit/s gehaald kunnen worden, een grote rol in gaan spelen.

    UPCkwartaalcijfersdigitale televisieanaloge televisieDVRHD-DVR

    Reacties

  1. TV-TIP Koken met Van Boven

    Koken met Van Boven
    NPO 2 om 19:50 uur
    Nederlanders die in het buitenland verblijven kunnen soms vreselijk verlangen naar van die typische Hollandse dingen, zoals haring, drop, patatje oorlog, hagelslag of pindakaas. Voor wie langere tijd naar het buitenland gaat en de plotselinge trek niet kan bedwingen, versiert Yvette een heerlijke bruine boterham met pindakaas én hagelslag.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET AMERICAN MADE

      American Made is gebaseerd op de bizarre belevenissen van Barry Seale (Tom Cruise), een ritselaar en piloot die door de CIA gerekruteerd wordt. Totaal TV geeft vier keer een VIP-pakket voor deze thriller weg, met daarin een reistas én twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP All Stars 2: Old Stars

    All Stars 2: Old Stars
    NPO 3 om 20:15 uur
    Zeven vrienden spelen al van jongs af aan ieder weekend een potje voetbal bij hun club Swift Boys. Winnen doen ze bijna nooit, maar daar gaat het al lang niet meer om. Door een onverwachts huwelijk van één van de jongens trakteren ze zichzelf op een ‘ouderwets trainingskamp’ in de vorm van een lang weekend Barcelona, inclusief het bijwonen van 'El Clasico'. Maar bij de Swift Boys gaat niets volgens plan. Noodgedwongen haasten ze zich in het busje van Harry’s Tuincentrum om op tijd in Barcelona aan te komen, met onderweg de nodige obstakels: het Belgische wegennet, Duitse vakantiegangers en de Franse politie. Gaandeweg vragen de jongens zich af wat er van hun ooit zo mooie toekomstplannen terecht is gekomen. Of ze het leven leiden dat ze ooit voor ogen hadden.