1. Nieuws

    [UPDATE 2] Kamervragen SP over inkrimpen analoog televisieaanbod Ziggo

    De SP heeft mediaminister Van Bijsterveldt Kamervragen over de inkrimping van het analoge zenderaanbod bij Ziggo gesteld. Kamerlid Van Dijk wil van haar antwoorden op negen gestelde vragen. Nu met eerste reactie Ziggo.
    Jarco Kriek
    24 februari 2011
    comments 0
    [UPDATE 2] Kamervragen SP over inkrimpen analoog televisieaanbod Ziggo

    De Socialistische Partij (SP) heeft bij monde van Tweede Kamerlid Jasper van Dijk aan mediaminister Van Bijsterveldt Kamervragen over het inkrimpen van het analoge televisieaanbod bij Ziggo gesteld.

    De SP vindt dat minister van Bijsterveldt een onafhankelijke klachteninstantie moet oprichten om de kijker meer invloed op het zenderaanbod te laten krijgen. Dit moet dan vooral gaan gelden voor kabelbedrijven als Ziggo en UPC die volgens de SP een monopolie op TV-aanbod in hun regio hebben. Aanleiding voor de Kamervragen is de aankondiging van Ziggo om in juni het analoge zenderaanbod met vijf televisiekanalen in te krimpen. Dit terwijl het abonnementsgeld hetzelfde blijft. Hierdoor bestaat volgens de SP de kans dat nog dit jaar buitenlandse zenders als BBC, ARD en CNN uit het analoge zenderaanbod van Ziggo verdwijnen. Dit is volgens Jasper van Dijk van se SP in strijd met het uitgangspunt van de regering dat deze zenders in een pluriform pakket aangeboden dienen te worden.

    Ook geluiden van Programmaraden dat televisiezenders door kabelbedrijf Ziggo contracten krijgen voorgeschoteld waarin staat dat ze moeten afzien van analoge doorgifte als men bij Ziggo digitaal wil worden doorgegeven stuit de SP tegen de borst. Deze week maakte muziekzender SLAM!TV bekend dat men niet meer voor analoge verspreiding bij Ziggo beschikbaar is omdat men met Ziggo een overeenkomst voor digitale doorgifte heeft gesloten. Juist de maanden daarvoor had SLAM!TV zich bij presentaties bij programmaraden zich hard gemaakt voor de analoge doorgifte van de muziekzender als vervanging voor het verdwijnen van de analoge verspreiding van de muziekzender TMF bij de kabelaars Ziggo en UPC. SLAM!TV werd, mede door de goede presentatie bij de programmaraden, door veel van deze programmaraden als bindend advies in het programmaraadadvies aan Ziggo en UPC voorgelegd.

    In een eerste reactie laat Ziggo-woordvoerder Gradus Vos aan Totaal TV het volgende weten: “Klaarblijkelijk heeft de heer van Dijk al zijn informatie betrokken van Kabelraden.NL en de Programmaraad Amstelveen. Het zou hem gesierd hebben als hij ook bij ons informatie ingewonnen had. Dan hadden wij hem kunnen behoeden voor de aantoonbaar verkeerde uitgangspunten die nu de basis van zijn vragen vormen. Wij nodigen hem daarom binnenkort uit zodat hij ook onze kant van de zaak leert kennen en dan alle relevante informatie tot zijn beschikking heeft.” Ziggo komt mogelijk morgen nog met een aanvullende reactie.

    In onderbouwing van de negen vragen bestaande Kamervraag van SP Tweede Kamerlid Jasper van Dijk is overigens een artikel van de internetsite van Totaal TV bijgevoegd. De negen vragen die Jasper van Dijk aan mediaminister Van Bijsterveldt heeft gesteld zijn hier te lezen.

    ZiggoSPKamervragenmediaminister Van BijsterveldtUPCprogrammaradenkabelraden.nl

    Reacties

  1. TV-TIP Midsomer murders

    Midsomer murders
    BBC First om 18:55 uur
    Twee stellen verdwijnen in het dorpje Monks Barton waar het gonst van de geruchten over hekserij en spookbossen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X BLU-RAY KING ARTHUR: LEGEND OF THE SWORD

      Arthur weet niet in wat voor wieg hij is geboren. Als kleine jongen is zijn vader vermoord door z’n oom Vortigern die erna de troon besteeg. Arthur leeft op straat en redt zichzelf door te stelen. Totdat hij het zwaard van z’n vader, Excalibur, in handen krijgt dat hij uit een steen trekt. Vanaf dat moment is Arthur degene die het volk moet beschermen tegen zijn wrede oom. Totaal TV mag vijf keer de Blu-ray van deze avonturenfilm weggeven.

    TV-TIP Keuringsdienst van Waarde

    Keuringsdienst van Waarde
    NPO 3 om 20:25 uur
    In dit programma staat centraal wat fabrikanten ons als consumenten vertellen. Klopt het wat ze claimen en wat ze ons in reclames verkopen?