[UPDATE] UPC opent aanval op glasvezelnetwerk Reggefiber
UPC is begonnen bewoners van gebieden
waarin het glasvezelbedrijf Reggefiber inventariseert of er interesse voor
glasvezel is per brief aan te schrijven. In de brief zegt UPC dat het eigen netwerk gelijkwaardig aan het glasvezelnetwerk is.
In ieder geval in de Gelderse gemeente
Oude IJsselstreek hebben alle bewoners een brief van UPC op de deurmat
gekregen. Glasvezel is een grote concurrentie voor de traditionele
televisieaanbieders zoals kabelbedrijf UPC is. Reggefiber gaat pas glasvezel
aanleggen als blijkt dat 30 procent van het aantal op het glasvezelnetwerk
aangesloten huishoudens daadwerkelijk voor gebruik van diensten die via het
glasvezelnetwerk worden aangeboden kiest. In het geval van het glasvezelnetwerk
van Reggefiber kan men dan kiezen voor televisie-, telefonie- en
internetdiensten via aanbieders als KPN, Lijbrandt en binnenkort ook Vodafone.
Wanneer men echter aangeeft gebruik te
willen maken van diensten via het nieuwe glasvezelnetwerk dan houdt dit
automatisch in dat traditionele aanbieders als UPC hierdoor klanten verliezen.
UPC stelt in de brief die in de gemeente Oude IJsselstreek verspreidt is dat
het bedrijf onlangs enorme investeringen in het eigen netwerk gedaan heeft. UPC
mediawoordvoerder Ronald Sutmuller stelt dat UPC jaarlijks miljoenen aan de
verbetering van haar netwerk uitgeeft.
Dat de concurrentiestrijd die er nu
tussen de tv-aanbieders gaande is tot harde campagnes aan het leiden is mag
inmiddels wel duidelijk zijn. "Dat houdt ons scherp. Veel klanten zien we
terugkomen, doordat nieuwe aanbieders niet doen wat ze beloven” aldus Sutmuller
in de regionale krant De Gelderlander. Reggefiber woordvoerster Esther Reinders
kaatst deze bal echter direct terug: "Een belangrijk verschil in het netwerk is
dat onze aansluitng voor 100 procent van glasvezel is. Het is niet voor niets
dat UPC nu zo'n brief stuurt, zij zien het aantal klanten afnemen."