1. Nieuws

    Veel klachten over logo’s in beeld van Nederlandse zenders

    Al langere tijd is er onder een deel van de tv-kijkers onvrede over de – in hun ogen – beeldvervuilende logo’s bij Nederlandse zenders.
    Jarco Kriek
    10 mei 2014
    comments 24
    Veel klachten over logo’s in beeld van Nederlandse zenders

    Al langere tijd is er onder een deel van de tv-kijkers onvrede over de – in hun ogen – beeldvervuilende logo’s bij Nederlandse zenders. Het Eurovisie Songfestival heeft de kritiek weer opgelaaid.

    Beeldlogo’s zijn in veel gevallen een wens van contentaanbieders om het content tegen commerciële hergebruik en verkoop van opgenomen tv-programma’s te verhinderen. Sommige contentaanbieders eisen zelfs het gebruik van beeldlogo’s. Waar in veel landen tv-zenders kleine – soms transparante en daardoor minder opvallende – logo’s in beeld te tonen, is dat bij Nederlandse zenders heel anders. Vooral bij de publieke omroep zijn soms drie van de vier hoeken van het televisiescherm gevuld met logo’s.

    Beeldvervuiling

    Veel kijkers vinden dit een vorm van beeldvervuiling die er voor zorgt dat er met minder plezier naar programma’s gekeken wordt. Naast het zenderlogo is er bij de publieke omroep ook nog een melding of een logo van de uitzendende publieke omroep te zien. Bij premium aangekocht content – zoals de samenvattingen van het Eredivisie-voetbal – is soms ook een extra logo in één van de onderhoeken van het beeldscherm te vinden. In Nederland gebruiken commerciële omroepen naast zenderlogo’s ook infobanners en infobalken tijdens lopende programma’s om de kijker op komende programma’s te wijzen.

    Eurovisie Songfestival

    Tijdens de live-uitzendingen van het Eurovisie Songfestival is op sociale media de discussie over de beeldlogo’s enigszins aangewakkerd. Ook bij het songfestival zijn drie van de vier beeldhoeken gevuld met tekst of logo. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk waar de BBC na veel protesten van kijkers besloten heeft beeldlogo’s te weren.

    BeeldlogologoNederland 1Nederland 2Nederland 3NPOpublieke omroepSongfestivalEurovisie SongfestivalRTL NederlandSBS BroadcastingBBCbeeldvervuilingtvtelevisie

    Reacties

  1. TV-TIP Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl

    Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl
    Veronica om 20:30 uur
    Barbossa (Geoffrey Rush) heeft genoeg van het zombiebestaan en ontvoert Elizabeth (Keira Knightley). Haar ketting én haar bloed zijn de ingrediënten om de vervloeking op te heffen. Terwijl de zeerovers naar het Caribische gebied koersen, zet Will Turner (Orlando Bloom) de achtervolging in. Zijn onwaarschijnlijke partner is de excentrieke piraat Jack Sparrow (Johnny Depp).

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP De Grote Geschiedenisquiz

    De Grote Geschiedenisquiz
    NPO 2 morgen om 20:25 uur
    Voor de 16e keer organiseert de NTR, in samenwerking met Historisch Nieuwsblad en NRC Handelsblad, De grote geschiedenisquiz. Vijf teams, bestaande uit twee bekende en één onbekende geschiedenisliefhebber, spelen tegen elkaar onder leiding van Joost Karhof.

    Zappen.blog.nl