1. Nieuws

    Veel klachten over logo’s in beeld van Nederlandse zenders

    Al langere tijd is er onder een deel van de tv-kijkers onvrede over de – in hun ogen – beeldvervuilende logo’s bij Nederlandse zenders.
    Jarco Kriek
    10 mei 2014
    comments 24
    Veel klachten over logo’s in beeld van Nederlandse zenders

    Al langere tijd is er onder een deel van de tv-kijkers onvrede over de – in hun ogen – beeldvervuilende logo’s bij Nederlandse zenders. Het Eurovisie Songfestival heeft de kritiek weer opgelaaid.

    Beeldlogo’s zijn in veel gevallen een wens van contentaanbieders om het content tegen commerciële hergebruik en verkoop van opgenomen tv-programma’s te verhinderen. Sommige contentaanbieders eisen zelfs het gebruik van beeldlogo’s. Waar in veel landen tv-zenders kleine – soms transparante en daardoor minder opvallende – logo’s in beeld te tonen, is dat bij Nederlandse zenders heel anders. Vooral bij de publieke omroep zijn soms drie van de vier hoeken van het televisiescherm gevuld met logo’s.

    Beeldvervuiling

    Veel kijkers vinden dit een vorm van beeldvervuiling die er voor zorgt dat er met minder plezier naar programma’s gekeken wordt. Naast het zenderlogo is er bij de publieke omroep ook nog een melding of een logo van de uitzendende publieke omroep te zien. Bij premium aangekocht content – zoals de samenvattingen van het Eredivisie-voetbal – is soms ook een extra logo in één van de onderhoeken van het beeldscherm te vinden. In Nederland gebruiken commerciële omroepen naast zenderlogo’s ook infobanners en infobalken tijdens lopende programma’s om de kijker op komende programma’s te wijzen.

    Eurovisie Songfestival

    Tijdens de live-uitzendingen van het Eurovisie Songfestival is op sociale media de discussie over de beeldlogo’s enigszins aangewakkerd. Ook bij het songfestival zijn drie van de vier beeldhoeken gevuld met tekst of logo. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk waar de BBC na veel protesten van kijkers besloten heeft beeldlogo’s te weren.

    BeeldlogologoNederland 1Nederland 2Nederland 3NPOpublieke omroepSongfestivalEurovisie SongfestivalRTL NederlandSBS BroadcastingBBCbeeldvervuilingtvtelevisie

    Reacties

  1. TV-TIP Weet ik veel

    Weet ik veel
    RTL 4 om 20:39 uur
    Het format kunnen we inmiddels dromen: driehonderd studenten en drie BN'ers krijgen vijftig kennisvragen op zich af gevuurd. De BN'er met het beste rapport gaat door naar de finale, om samen met de slimste student een zo hoog mogelijk bedrag bij elkaar te sprokkelen. In een kamertje op een tochtig industrieterrein houdt Jamai intussen onze app-scores bij.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Mission: Impossible - Rogue Nation

    Mission: Impossible - Rogue Nation
    Een om 21:25 uur
    Van alle Mission: Impossible-films heeft dit vijfde deel de eenvoudigste plot, maar dankzij de duizelingwekkende actie zit dat het kijkplezier geen moment in de weg. Compleet van de pot gerukte scènes, maar ze zorgen wél voor koude rillingen.