1. Nieuws

    Veel klachten over logo’s in beeld van Nederlandse zenders

    Al langere tijd is er onder een deel van de tv-kijkers onvrede over de – in hun ogen – beeldvervuilende logo’s bij Nederlandse zenders.
    Jarco Kriek
    10 mei 2014
    comments 24
    Veel klachten over logo’s in beeld van Nederlandse zenders

    Al langere tijd is er onder een deel van de tv-kijkers onvrede over de – in hun ogen – beeldvervuilende logo’s bij Nederlandse zenders. Het Eurovisie Songfestival heeft de kritiek weer opgelaaid.

    Beeldlogo’s zijn in veel gevallen een wens van contentaanbieders om het content tegen commerciële hergebruik en verkoop van opgenomen tv-programma’s te verhinderen. Sommige contentaanbieders eisen zelfs het gebruik van beeldlogo’s. Waar in veel landen tv-zenders kleine – soms transparante en daardoor minder opvallende – logo’s in beeld te tonen, is dat bij Nederlandse zenders heel anders. Vooral bij de publieke omroep zijn soms drie van de vier hoeken van het televisiescherm gevuld met logo’s.

    Beeldvervuiling

    Veel kijkers vinden dit een vorm van beeldvervuiling die er voor zorgt dat er met minder plezier naar programma’s gekeken wordt. Naast het zenderlogo is er bij de publieke omroep ook nog een melding of een logo van de uitzendende publieke omroep te zien. Bij premium aangekocht content – zoals de samenvattingen van het Eredivisie-voetbal – is soms ook een extra logo in één van de onderhoeken van het beeldscherm te vinden. In Nederland gebruiken commerciële omroepen naast zenderlogo’s ook infobanners en infobalken tijdens lopende programma’s om de kijker op komende programma’s te wijzen.

    Eurovisie Songfestival

    Tijdens de live-uitzendingen van het Eurovisie Songfestival is op sociale media de discussie over de beeldlogo’s enigszins aangewakkerd. Ook bij het songfestival zijn drie van de vier beeldhoeken gevuld met tekst of logo. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk waar de BBC na veel protesten van kijkers besloten heeft beeldlogo’s te weren.

    BeeldlogologoNederland 1Nederland 2Nederland 3NPOpublieke omroepSongfestivalEurovisie SongfestivalRTL NederlandSBS BroadcastingBBCbeeldvervuilingtvtelevisie

    Reacties

  1. TV-TIP The Challenge

    The Challenge
    RTL 4 om 17:00 uur
    Van ons mag presentator Kevin Brouwer zich de koning van de dagtelevisie noemen. Al jaren presenteert de Rotterdammer overdag het ene commerciële programma na het andere. The Challenge is de nieuwste show van Brouwer, waarin bedrijven zichzelf promoten aan de hand van allerlei uitdagingen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN BAD MOMS 2

      In Bad Moms 2 moeten de drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders de uitdagingen van kerstmis tot een goed einde brengen. Deze keer verwelkomen ze de ultieme vijand: hun eigen moeders. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn schitteren in het hilarische vervolg van Bad Moms. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP Maleficent

    Maleficent
    Net5 om 20:00 uur
    We kennen allemaal het sprookje van Doornroosje - denken we. In Maleficent krijgen we de waarheid te zien, waarin heel slim wordt ingespeeld op de bekende versie. Prinses Aurora wordt nog steeds vervloekt door Maleficent, maar we krijgen te zien dat die laatste daar een heel begrijpelijke reden voor heeft.