1. Nieuws

    Veel klachten over logo’s in beeld van Nederlandse zenders

    Al langere tijd is er onder een deel van de tv-kijkers onvrede over de – in hun ogen – beeldvervuilende logo’s bij Nederlandse zenders.
    Jarco Kriek
    10 mei 2014
    comments 24
    Veel klachten over logo’s in beeld van Nederlandse zenders

    Al langere tijd is er onder een deel van de tv-kijkers onvrede over de – in hun ogen – beeldvervuilende logo’s bij Nederlandse zenders. Het Eurovisie Songfestival heeft de kritiek weer opgelaaid.

    Beeldlogo’s zijn in veel gevallen een wens van contentaanbieders om het content tegen commerciële hergebruik en verkoop van opgenomen tv-programma’s te verhinderen. Sommige contentaanbieders eisen zelfs het gebruik van beeldlogo’s. Waar in veel landen tv-zenders kleine – soms transparante en daardoor minder opvallende – logo’s in beeld te tonen, is dat bij Nederlandse zenders heel anders. Vooral bij de publieke omroep zijn soms drie van de vier hoeken van het televisiescherm gevuld met logo’s.

    Beeldvervuiling

    Veel kijkers vinden dit een vorm van beeldvervuiling die er voor zorgt dat er met minder plezier naar programma’s gekeken wordt. Naast het zenderlogo is er bij de publieke omroep ook nog een melding of een logo van de uitzendende publieke omroep te zien. Bij premium aangekocht content – zoals de samenvattingen van het Eredivisie-voetbal – is soms ook een extra logo in één van de onderhoeken van het beeldscherm te vinden. In Nederland gebruiken commerciële omroepen naast zenderlogo’s ook infobanners en infobalken tijdens lopende programma’s om de kijker op komende programma’s te wijzen.

    Eurovisie Songfestival

    Tijdens de live-uitzendingen van het Eurovisie Songfestival is op sociale media de discussie over de beeldlogo’s enigszins aangewakkerd. Ook bij het songfestival zijn drie van de vier beeldhoeken gevuld met tekst of logo. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk waar de BBC na veel protesten van kijkers besloten heeft beeldlogo’s te weren.

    BeeldlogologoNederland 1Nederland 2Nederland 3NPOpublieke omroepSongfestivalEurovisie SongfestivalRTL NederlandSBS BroadcastingBBCbeeldvervuilingtvtelevisie

    Reacties

  1. TV-TIP KLEM

    KLEM
    NPO 1 om 20:30 uur
    Hoge belastingfunctionaris Hugo Warmond is weduwnaar. Hij probeert zijn leven weer op de rails te krijgen met zijn puberdochter Laura en zijn achtjarige dochter Suzan. De laatste heeft een boezemvriendin, Christine, wier vader tot Hugo's schrik een gevaarlijke achtergrond blijkt te hebben.

    Doe mee en win!

    • *

      5X BLU-RAY ABSOLUTELY FABULOUS: THE MOVIE

      Edina en Patsy zijn terug en de dames beschikken nog steeds over de nodige glitter en glamour. Maar als ze de schuld krijgen van een groot incident tijdens een u?berhip fashionfeestje worden ze het middelpunt van een mediaschandaal. Totaal TV mag de Blu-ray vijf keer weggeven.

    TV-TIP The Recruit

    The Recruit
    Net5 om 20:30 uur
    James (Colin Farrell) is voorbestemd om een vette baan te krijgen bij een software-bedrijf en braaf belasting te betalen. Dan staat ineens Walter Burke (Al Pacino) voor zijn neus die hem wil inlijven bij de CIA. Daardoor gaat een hele andere wereld voor hem open, vol spanning en sensatie. Om te kijken of James echt wat kan, wordt hij met andere rekruten naar een trainingskamp gestuurd. Door de praatjes van Burke denkt James dat zijn overleden vader ook geheim agent was.

    Zappen.blog.nl