1. Nieuws

    Veel klachten over logo’s in beeld van Nederlandse zenders

    Al langere tijd is er onder een deel van de tv-kijkers onvrede over de – in hun ogen – beeldvervuilende logo’s bij Nederlandse zenders.
    Jarco Kriek
    10 mei 2014
    comments 24
    Veel klachten over logo’s in beeld van Nederlandse zenders

    Al langere tijd is er onder een deel van de tv-kijkers onvrede over de – in hun ogen – beeldvervuilende logo’s bij Nederlandse zenders. Het Eurovisie Songfestival heeft de kritiek weer opgelaaid.

    Beeldlogo’s zijn in veel gevallen een wens van contentaanbieders om het content tegen commerciële hergebruik en verkoop van opgenomen tv-programma’s te verhinderen. Sommige contentaanbieders eisen zelfs het gebruik van beeldlogo’s. Waar in veel landen tv-zenders kleine – soms transparante en daardoor minder opvallende – logo’s in beeld te tonen, is dat bij Nederlandse zenders heel anders. Vooral bij de publieke omroep zijn soms drie van de vier hoeken van het televisiescherm gevuld met logo’s.

    Beeldvervuiling

    Veel kijkers vinden dit een vorm van beeldvervuiling die er voor zorgt dat er met minder plezier naar programma’s gekeken wordt. Naast het zenderlogo is er bij de publieke omroep ook nog een melding of een logo van de uitzendende publieke omroep te zien. Bij premium aangekocht content – zoals de samenvattingen van het Eredivisie-voetbal – is soms ook een extra logo in één van de onderhoeken van het beeldscherm te vinden. In Nederland gebruiken commerciële omroepen naast zenderlogo’s ook infobanners en infobalken tijdens lopende programma’s om de kijker op komende programma’s te wijzen.

    Eurovisie Songfestival

    Tijdens de live-uitzendingen van het Eurovisie Songfestival is op sociale media de discussie over de beeldlogo’s enigszins aangewakkerd. Ook bij het songfestival zijn drie van de vier beeldhoeken gevuld met tekst of logo. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk waar de BBC na veel protesten van kijkers besloten heeft beeldlogo’s te weren.

    BeeldlogologoNederland 1Nederland 2Nederland 3NPOpublieke omroepSongfestivalEurovisie SongfestivalRTL NederlandSBS BroadcastingBBCbeeldvervuilingtvtelevisie

    Reacties

  1. TV-TIP We Bought a Zoo

    We Bought a Zoo
    RTL 8 om 20:29 uur
    Weduwnaar Benjamin Mee (Matt Damon) woont samen met zijn twee kinderen in Los Angeles. Als journalist van een plaatselijke krant reist hij de hele wereld over, op zoek naar avontuur. Maar op een dag besluit hij dat het tijd wordt voor een nieuwe wending in zijn leven. Hij koopt een oud huis met een flinke lap grond, en de daarbij behorende dierentuin: Rosemoor Animal Park. De dierentuin zit zonder geld en dreigt haar deuren te moeten sluiten, ondanks de tomeloze inzet van oppasser Kelly Foster (Scarlett Johansson) en haar gedreven team. Zonder ook maar enige ervaring en met een beperkt budget, zetten Mee en zijn gezin alles op alles om de dierentuin van de ondergang te redden. Het leven van Benjamin is nu het avontuur waar hij altijd verslag van deed. En het speelt zich af in zijn eigen achtertuin.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN T2: TRAINSPOTTING

      Regisseur Danny Boyle is terug met de originele cast van Trainspotting: Ewan McGregor, Ewen Bremner, Jonny Lee Miller en Robert Carlyle. Oftewel, wat krijgen Spud, Begbie, Sick Boy en Mark Renton nú weer voor hun kiezen? Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP War Horse

    War Horse
    Net5 om 20:30 uur
    Een opmerkelijke vriendschap tussen het paard Joey en zijn trainer Albert. Wanneer de twee gescheiden worden zien we een bijzondere reis van het paard gedurende de oorlog, waarbij het paard niet alleen het leven van mensen die hij tegenkomt veranderd, maar vooral inspireert. Beleef de Eerste Wereldoorlog door de ogen van een paard, een ongelofelijke reis van avontuur, geluk en hechte vriendschap. War Horse is een indrukwekkend verhaal over vriendschap en oorlog. Wat begon als een succesvol boek, werd een hit op Broadway, en is nu een film.

    Zappen.blog.nl