1. Nieuws

    Veel reclamespots daadwerkelijk zachter

    Sinds het begin van deze maand zou het over en uit moeten zijn met te hard geluid van reclamespots. Er is echte wel sprake van zelfregulering en de uitkomst levert tot nu toe nogal afwijkende waarnemingen op.
    Jan-Hein Visser
    29 september 2011
    comments 0
    Veel reclamespots daadwerkelijk zachter

    Sinds het begin van deze maand zou het over en uit moeten zijn met te hard geluid van reclamespots. Er is echte wel sprake van zelfregulering en de uitkomst levert tot nu toe nogal afwijkende waarnemingen op.

    Het geluidsniveau werd in de reclameblokken altijd fors opgeschroefd, maar volgens SPOT (het Nederlandse kenniscentrum van televisiereclame waarin onder meer de STER en de zenders van RTL en SBS zijn verenigd) is dat voorbij. Ook zenders als AT5, Eredivisie, Disney, Discovery, MTV en Sport 1 houden zich aan de nieuwe richtlijn.

    Een nieuwe techniek maakt het mogelijk om de gemiddelde luidheid van tv-commercials te meten. Tot op heden werden alleen de pieken in het geluid gemeten en begrensd. Veel kijkers ergerden zich alsnog aan vaak te hard geluid tijdens de reclames. Nederland is volgens SPOT een van de eerste landen die de norm hanteert en aan zelfregulering doet en dit niet middels wetgeving afdwingt zoals in diverse andere landen gebeurt

    Veel zenders lijken zich overigens te houden aan de nieuwe richtlijn al lijkt het zo te zijn dat met name op HD-zenders nog afwijkingen worden waargenomen. Andere reclamespots, zoals recent die van een campagne van UPC op National Geographic, waren juist opeens opvallend zacht en zonder volumeverhoging zelfs moeilijk verstaanbaar. UPC heeft dit overigens zelf en bij kijkers gemonitord.
    UPCSpotReclameRTLSBS

    Reacties

  1. TV-TIP The Last Samurai

    The Last Samurai
    Veronica om 20:30 uur
    Burgeroorlogveteraan Nathan Algren (Tom Cruise) is, verbitterd door het verleden, aan lager wal geraakt. Een uitnodiging om zijn wapenkennis te doceren aan het Japanse leger, lijkt zijn redding te worden. Zijn tocht naar het land van de rijzende zon brengt hem, niet geheel vrijwillig, naar een stel rebelse strijders, die hem kennis laten maken met de Bushido, oftewel de erecodes van de Samurai.

    Doe mee en win!

    • *

      3X GHOST IN THE SHELL-PAKKET

      Scarlett Johansson is in de bioscoopfilm Ghost in the Shell te zien als Major, een unieke combinatie tussen mens en cyborg die deel uitmaakt van de speciale eenheden. Totaal TV mag drie keer een Ghost in the Shell-pakket weggeven, met daarin een t-shirt, een waaier en natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Lo and Behold

    Lo and Behold
    NPO 2 om 23:00 uur
    Werner Herzog, Oscar genomineerde documentairemaker van o.a. Grizzly man en Cave of forgotten dreams, verkent en onderzoekt de digitale wereld met de nieuwsgierigheid en onbevangenheid van iemand die voor het eerst van internet hoort.

    Zappen.blog.nl