1. Nieuws

    Veel reclamespots daadwerkelijk zachter

    Sinds het begin van deze maand zou het over en uit moeten zijn met te hard geluid van reclamespots. Er is echte wel sprake van zelfregulering en de uitkomst levert tot nu toe nogal afwijkende waarnemingen op.
    Jan-Hein Visser
    29 september 2011
    comments 0
    Veel reclamespots daadwerkelijk zachter

    Sinds het begin van deze maand zou het over en uit moeten zijn met te hard geluid van reclamespots. Er is echte wel sprake van zelfregulering en de uitkomst levert tot nu toe nogal afwijkende waarnemingen op.

    Het geluidsniveau werd in de reclameblokken altijd fors opgeschroefd, maar volgens SPOT (het Nederlandse kenniscentrum van televisiereclame waarin onder meer de STER en de zenders van RTL en SBS zijn verenigd) is dat voorbij. Ook zenders als AT5, Eredivisie, Disney, Discovery, MTV en Sport 1 houden zich aan de nieuwe richtlijn.

    Een nieuwe techniek maakt het mogelijk om de gemiddelde luidheid van tv-commercials te meten. Tot op heden werden alleen de pieken in het geluid gemeten en begrensd. Veel kijkers ergerden zich alsnog aan vaak te hard geluid tijdens de reclames. Nederland is volgens SPOT een van de eerste landen die de norm hanteert en aan zelfregulering doet en dit niet middels wetgeving afdwingt zoals in diverse andere landen gebeurt

    Veel zenders lijken zich overigens te houden aan de nieuwe richtlijn al lijkt het zo te zijn dat met name op HD-zenders nog afwijkingen worden waargenomen. Andere reclamespots, zoals recent die van een campagne van UPC op National Geographic, waren juist opeens opvallend zacht en zonder volumeverhoging zelfs moeilijk verstaanbaar. UPC heeft dit overigens zelf en bij kijkers gemonitord.
    UPCSpotReclameRTLSBS

    Reacties

  1. TV-TIP UEFA Champions League

    UEFA Champions League
    Veronica om 20:00 uur
    Live de wedstrijd van de UEFA Champions League: PSV - FC Rostov

    Doe mee en win!

    • *

      5X BLU-RAY JASON BOURNE

      Matt Damon is terug en dit keer krijgt de zaak een persoonlijk tintje in Jason Bourne. Totaal TV mag dit spetterende vijfde hoofdstuk van de kaskrakerfranchise vijf keer als Blu-ray vijf keer weggeven.

    TV-TIP What Women Want

    What Women Want
    RTL 8 om 20:29 uur
    Nick Marshall (Mel Gibson) is een echte macho en iedereen zal dat beamen. De enige die daar geen last van heeft, is Nick zelf. Het komt hem juist goed van pas in zijn werk, waar hij via reclames vol babes allerlei producten aan de man brengt. Op de zaak komt een hoge positie vrij en volgens Nick is die baan voor hem. De baan gaat echter naar een vrouw (Helen Hunt) en Nick zet het op een zuipen. Daardoor krijgt hij een ongeluk met gevolgen: hij kan ineens de gedachten van vrouwen horen.

    Zappen.blog.nl