1. Nieuws

    Veel reclamespots daadwerkelijk zachter

    Sinds het begin van deze maand zou het over en uit moeten zijn met te hard geluid van reclamespots. Er is echte wel sprake van zelfregulering en de uitkomst levert tot nu toe nogal afwijkende waarnemingen op.
    Jan-Hein Visser
    29 september 2011
    comments 0
    Veel reclamespots daadwerkelijk zachter

    Sinds het begin van deze maand zou het over en uit moeten zijn met te hard geluid van reclamespots. Er is echte wel sprake van zelfregulering en de uitkomst levert tot nu toe nogal afwijkende waarnemingen op.

    Het geluidsniveau werd in de reclameblokken altijd fors opgeschroefd, maar volgens SPOT (het Nederlandse kenniscentrum van televisiereclame waarin onder meer de STER en de zenders van RTL en SBS zijn verenigd) is dat voorbij. Ook zenders als AT5, Eredivisie, Disney, Discovery, MTV en Sport 1 houden zich aan de nieuwe richtlijn.

    Een nieuwe techniek maakt het mogelijk om de gemiddelde luidheid van tv-commercials te meten. Tot op heden werden alleen de pieken in het geluid gemeten en begrensd. Veel kijkers ergerden zich alsnog aan vaak te hard geluid tijdens de reclames. Nederland is volgens SPOT een van de eerste landen die de norm hanteert en aan zelfregulering doet en dit niet middels wetgeving afdwingt zoals in diverse andere landen gebeurt

    Veel zenders lijken zich overigens te houden aan de nieuwe richtlijn al lijkt het zo te zijn dat met name op HD-zenders nog afwijkingen worden waargenomen. Andere reclamespots, zoals recent die van een campagne van UPC op National Geographic, waren juist opeens opvallend zacht en zonder volumeverhoging zelfs moeilijk verstaanbaar. UPC heeft dit overigens zelf en bij kijkers gemonitord.
    UPCSpotReclameRTLSBS

    Reacties

  1. TV-TIP De aardappeleters

    De aardappeleters
    NPO 2 om 19:20 uur
    Joris Vermeer ontdekt in Mexico de burrito, enchilada en taco en ontmoet in Tequila de allereerste Mexicaanse restauranteigenaar van Nederland.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET AMERICAN MADE

      American Made is gebaseerd op de bizarre belevenissen van Barry Seale (Tom Cruise), een ritselaar en piloot die door de CIA gerekruteerd wordt. Totaal TV geeft vier keer een VIP-pakket voor deze thriller weg, met daarin een reistas én twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Tomorrow Never Dies

    Tomorrow Never Dies
    RTL 7 om 20:29 uur
    Eliot Carver (Jonathan Pryce) is de naam van de machtswellusteling in kwestie. Zijn doel: het ontketenen van de Derde Wereldoorlog door China en Groot Brittannië tegen elkaar op te stoken. Dat lukt Carver vrij aardig mede dankzij zijn invloedrijke krant en televisie-zenders. Maar natuurlijk staat James Bond (Pierce Brosnan) klaar om Carvers plannen op slinkse wijze te saboteren, hierbij wordt hij geholpen door de oosterse schone Wai Lin (Michelle Yeoh).