Verkoop Ultra HD-televisie in Nederland verviervoudigd
In steeds meer Nederlandse huiskamers wordt via een Ultra
HD-televisie naar tv gekeken. De verkoop van Ultra HD-televisies is volgens
marktonderzoeker GfK namelijk verviervoudigd.
In Nederland werden er in 2015 190.000 Ultra HD-televisies
verkocht. Een jaar eerder in 2014 lag dit aantal op 50.000. Het totaal aantal
verkochte Ultra HD-televisie in 2013 bedroeg slechts 900. Hieruit blijkt dat de
consument toekomstgericht een televisie koopt. Het content dat daadwerkelijk in
Ultra HD-kwaliteit te bekijken is, kan vooralsnog als verwaarloosbaar
omschreven worden. Het meeste content is via de videodienst Netflix te
bekijken. Men dient hiervoor dan wel het duurste abonnement bij Netflix af te
nemen om toegang tot het Ultra HD-content te krijgen. De komst van Ultra HD
Blu-ray spelers in de komende maanden maakt het contentaanbod een stuk groter.
Ruimer aanbod Ultra HD-televisies
De stijging van de verkoop van Ultra HD-televisies wordt
mede veroorzaakt door een ruimer modellenaanbod. Er zijn meer dan driehonderd
modellen Ultra HD-televisies in Nederland te koop. Hiermee nadert het
modellenaanbod dat van de Full HD-televisies. Ook de verkoopprijs van Ultra HD-televisies
is gedaald. De verkoopstijging wordt ondersteund door grotere verkoop van
curved- en OLED-televisies. GfK verwacht dat de verkoop van Ultra HD-televisies
in 2016 verder toeneemt.